بررسی مزایای مورد نظر مصرف کنندگان وبخش بندی بازار شامپو سیر پرژک- قسمت ۷

خمیردندان ایم

۲-۱۰-۴-۳ وضعیت مصرف کننده :بسیاری از بازارها را می توان بر اساس افرادی که محصول را هیچ گاه مصرف نکرده اند، کسانی که در گذشته از محصول استفاده می کرده اند، افرادی که امکان دارد محصول را مصرف کنند، کسانی که برای اولین بار از محصول استفاده کرده اند ومصرف کنندگان دائمی تقسیم کرد. شرکتهایی که سهم بازارشان بالاست سعی می کنند کسانی را که ممکن است از محصول استفاده کنند به بازار خود جذب نمایند وشرکتهای کوچکتر سعی دارند مصرف کنندگان دائمی را به طرف خود جلب کنند[۴۸].
۲-۱۰-۴-۴ میزان مصرف :می توان بازار را بر اساس گروه های مصرف کننده ای که دارای مصرف اندک، متوسط یا زیاد هستند بخش بندی کرد. کسانی که در گروه مصرف کنندگان زیاد قرار می گیرند درصد کوچکی از بازار را تشکیل می دهند، ولی مقدار خرید آنها درصد بالایی از کل خرید را تشکیل می دهد. اغلب بازاریاب ها می کوشند برای محصولات و خدمات خود یک مصرف کننده عمده یا پر مصرف جذب نمایند و نه چندین مصرف کننده که در گروه مصرف کنندگان اندک قرار می گیرند. برای مثال تحقیقی که بر روی یک صنعت مسافرت انجام شد نشان داد کسانی که به میزان زیادی با سازمان های خدمات مسافرتی ارتباط دارند یا برای گذرانیدن تعطیلات به مسافرت می روند ، نسبت به کسانی که کمتر به مسافرت می روند دارای خلاقیت و دانش بیشتری در این زمینه هستند و می توانند در این راه فکری خلاق ارائه کنند .بدیهی است که یک سازمان مسافرتی می خواهد از طریق هدایت کردن فعالیت های بازاریابی خود و جهت دادن آن به سوی گروه ها و کسانی که بیشتر به مسافرت می روند به منافع و مزایایی دست یابد[۴۹].
۲-۱۰-۴-۵ میزان وفاداری :همچنین بازار را می توان بر مبنای میزان وفاداری مصرف کننده بخش بندی کرد. امکان دارد مصرف کنندگان به نوعی محصول با نام ونشان تجاری خاص، مانند، شوینده دریا، به فروشگاه زنجیره ای خاص مثل شهروند، اتکا ویا به یک شرکت خاص مانند سونی وفادار باشند. می توان خریداران را بر مبنای میزان وفاداری آنها تقسیم بندی کرد. برخی از مصرف کنندگان وفاداری کامل دارند وهمیشه تنها یک نوع محصول با نام ونشان تجاری خاص می خرند. عده ای هم تا حدودی وفادارند، این گروه دو یا سه نوع محصول با نام ونشان تجاری خاص خریداری می نمایند. وگروه دیگری از مصرف کنندگان هستند که به هیچ نوع محصول با نام ونشان تجاری خاص وفادار نیستند آنها خواستار خرید چیزی متفاوت یا کالاهای حراجی هستند[۵۰].یک شرکت می تواند با بررسی و تجزیه و تحلیل الگوی وفاداری مصرف کنندگان مطالب زیادی درباره بازار مورد نظر بیاموزد. با توجه کردن به مشتریانی که از محصولات با نام و نشان تجاری شرکت روی گردان می شوند ، شرکت می تواند نقاط ضعف بازاریابی خود را بشناس. در مورد مصرف کنندگان بی وفا شرکت می تواند با عرضه محصولات خود به آنان نظرشان را جلب نماید.
جدول۲-۷ متغیرهای اصلی برای بخش بندی بازار مصرفی

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.