دانلود پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

به بیان مسئله، اهداف و فرضیات تحقیق و همچنین تعریف عملیاتی متغیرها می پردازد.

1-2- بیان مسأله

در صورتی كه شركتی دارای پروژه سرمایه گذاری توجیه پذیری باشد كه در چند سال آینده به بهره­برداری می رسد و یا شركتی پیش بینی می كند كه در سال آینده نیاز مالی خواهد داشت، پیشنهاد عدم تقسیم یا تقسیم سود كم را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارایه می كند. درصورتی كه مجمع با نظر هیئت مدیره موافق باشد سود میان سهامداران تقسیم نمی شود و به حساب اندوخته ها یا سود انباشته انتقال

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 می یابد و پس از بهره برداری پروژه به صورت سهام جایزه به سهامدار داده می شود، در غیر این صورت، سود بین سهامداران تقسیم می شود و بعد از آن اگر مدیریت شركت تشخیص دهد كه برای تامین مالی نیاز به وجد نقد دارد، پس از طی كردن مراحل قانونی، اقدام به افزایش سرمایه می كند(جهانخانی، علی و قربانی، سعید 1384).

عوامل متعددی بر سیاست توزیع سود شركت­ها اثر می­گذارند و گاه تقسیم سود را محدود
می­كنند. این عوامل یا در چارچوب قوانین و مقررات و به صورت اجباری برای شركت­ها تعیین
می­شوند یا این كه شركت به اختیار خود را ملزم به رعایت این عوامل می كند. بطور كلی این عوامل به سه دسته قانونی، قراردادی و داخلی تقسیم می شوند.
قوانین و مقررات معمولا شركت ها را به پرداخت سود سهام مجبور نمی كند بلكه بیش تر به شرایط و مواردی را كه در آن سود سهام نباید پرداخت شود، اشاره دارند. عمده ترین مباحث مطرح شده در قوانین در رابطه با تقسیم سود عبارتند از:
محدودیتهای مربوط به سرمایه، گرچه ممكن است در قوانین تجارت كشورهای مختلف متفاوت باشند، اما در اغلب موارد این قوانین، پرداخت سود سهام را در صورتی كه باعث نقصان سرمایه شود ممنوع دانسته­اند. برخی از قوانین، سرمایه را نیز ارزش اسمی سهام عادی اعلام كرده­اند. برای مثال، اگر سرمایه شركتی 200 میلیون ریال و ارزش ویژه آن 210 میلیون ریال باشد، شركت نمی­تواند 20 میلیون ریال سود سهام توزیع كند. مگر این كه اقدام به كاهش سرمایه كند.
در قوانین تجاری برخی كشورها، پرداخت سود سهام نقدی برای شركت هایی كه با كمبود نقدینگی روبرو هستند، ممنوع است. در این شرایط، بدهی­های شركت بیش از
دارایی­های آن است و شركت قادر به انجام تعهدات خود به بستانكاران نیست. بنابراین پرداخت سود به سهامداران به دلیل حمایت از بستانكاران منع می شود.
قوانین مالیاتی بعضی از كشورها، سود تقسیم­نشده بیش از حد را هم منع می­كند. اگرچه تعریف سود تقسیم نشده بیرویه تا حدی مبهم است، اما معمولاً آن را نگهداری سود مازاد بر نیازهای سرمایه­گذاری حال و آینده شركت تعریف می كنند. هدف قانون مالیات آن است كه شركت ها را از عدم تقسیم سود به دلیل اجتناب از پرداخت مالیات منع كنند. چنانچه اداره وصول مالیات بتواند مقدار قابل توجه­ای از سود تقسیم نشده مربوط را تشخیص دهد،
جریمه­ای برای شركت وضع خواهند شد. بنابراین هرگاه شركتی موقعیت نقدی قابل توجه­ای برای خود بوجود آورد، باید دلایل محكمی برای ابقای این وجوه به مسئولان مالیاتی ارائه دهد، در غیر این صورت باید وجوه اضافی را به شكل سود سهام بین سهامداران توزیع كند. همچنین ممكن است قوانین، محدودیتهای دیگری برای پرداخت سود ایجاد كنند. این محدودیت ها ممكن است در حداقل سود تقسیمی منعكس شده و یا به صورت محدودیت های مربوط به وام های دریافتی كه مبتنی بر تعیین میزان سود تقسیمی است، مطرح شوند. محدودیت قانونی دیگر در مورد سهام ممتاز است كه سهامداران ممتاز در گرفتن سود اولویت دارند و تا زمانی كه سودهای معوق سهامداران ممتاز پرداخت نشود، شركت نمی تواند اقدام به تقسیم سود كند.
با توجه به آنجه بیان گردید مساله اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین سود نقدی و رشد درآمد در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است و این سوال مطرح است که آیا تغییرات سود می تواند درآمد شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؟

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.