دانلود پایان نامه نامه : نقش اصلاح هندسی معابر در وقوع تصادفات ترافیکی درون شهری مطالعه موردی شهر
وجود انواع تخلفات ترافیکی سواره و پیاده از مشکلات حاد بسیاری از شهرهای دنیاست. براساس آمار و اطلاعات موجود، میزان تخلفات ترافیکی و در نتیجه آن تصادفات منجر به فوت در جوامعشهری کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعهیافته بیش از بیست برابر میباشد. این در شرایطی است که میزان اختلاف در حال افزایش است(محمودزاده وهمکاران.1384).
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که علت تصادفات حاصل تداخل پیچیده عوامل مربوط به وسیلهنقلیه، عواملانسانی، جاده و محیط آن است. هر یک از این عوامل ریشهها و طبیعتهای خاص خود را دارد و تحقیق در مورد آنها امری دشوار و دقیق میباشد رویکرد مرسوم در پرداختن به ایمنیراه در قالب سه شاخه زیر انجام میگیرد:
- مهندسی،
- اعمالقانون،
- آموزش.
متخصصان مختلف،وزنهای متفاوتی برای این اقدامات قائل میشوند بر مطالعات انجام شده در رابطه با تصادفات نشان میدهد که در سطح ماکرو رشد روزافزون وسایلنقلیه و شهرنشینی و در سطح میکرو هندسه راه نقش مهمی در وقوع تصادفات ایفا میکند. به عنوان یک راهبرد بلندمدت با توسعه سیستم حملونقل عمومی میتوان مانع رشد نامتناسب تعداد وسایلنقلیه شخصی و درنتیجه کاهش تعداد تصادفات گردید. اما در کوتاه مدت میتوان اقدامات دیگری را انجام داد؛ ازجمله این اقدامات میتوان به موارد زیر اشاره نمود
(آیتی،1381).
- بهبود مشخصات فنی راهها،
- ساماندهی ترافیک،
- آرامسازی ترافیک.
در تحقیق حاضر سعی بر این است تا نقش اصلاحات هندسی انجام شده معابر شهری بجنورد را بر تصادفات ترافیکی بررسی نماییم.
1-2- بیان مسأله
با توسعه شهر نشینی و افزایش گرایش به استفاده از وسایلنقلیه خصوصاً شخصی و عدم امكان گسترش هماهنگ معابرشهری و زیرساختهای آن با ازدیاد وسایلنقلیه رفتهرفته بر حجم ترافیک افزوده شده و پیامدهایی همچون پارك و توقفهای زائد وسایل نقلیه در حاشیه معابر به صورتهای مختلف باعث كندی حركت، اختلال در نظم ترافیك، افزایش تصادفات، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت آثار ناخوشایندی بر رفتار انسانها خصوصاً كاربران ترافیكی میگذارد. هر شهر به عنوان یک کل متشکل از کاربریهایی است که در کنار یکدیگر زمینهای شهری را شکل میدهند که هر یک از این کاربریها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر میباشند. شبکه معابر در شهرها کمتر از یک سوم از کل زمینهای شهری را به خود اختصاص داده است و استخوانبندی شهر را تشکیل میدهد. در شکلگیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش بهسزایی دارند که در این میان عوامل انسانی، شبکه معابر و خیابانها و در مجموع شبکههای ارتباطی یکی از مهمترین عوامل در بروز تصادفات در یک شهر میباشند.
1-2-1- هزینههای تصادفات ترافیکی ایران در سالهای 1376 الی 1386
جدول 1-1: آمار تعداد تصادفات، مجروحین، فوتشدگان و هزینه سالیانه بین سالهای 1386- 1376
سال | مجروحین | فوتشدگان | تعدادتصادف | هزینه سالیانه (میلیارد تومان) |
1376 | 137476 | 13609 | 227160 | 3127 |
1377 | 158578 | 14981 | 220192 | 3573 |
1378 | 182096 | 15482 | 220891 | 4020 |
1379 | 216600 | 17059 | 292230 | 4717 |
1380 | 235132 | 19727 | 346853 | 5179 |
1381 | 167374 | 21873 | 448062 | 4062 |
1382 | 222198 | 222198 | 554849 | 5234 |
1383 | 245539 | 26087 | 628032 | 5671 |
1384 | 274228 | 27780 | 781195 | 6269 |
1385 | 276762 | 27566 | 798808 | 6304 |
1386 | 245000 | 22918 | 828872 | 18000 |
هزینههای ترافیکی در ایران نشان میدهد که هر سال افزایش مییابد و از 3127 میلیارد تومان در سال 1376 به 18000 میلیارد در سال 1386 رسیده است. همچنین براساس جدول 1-1 تعداد مجروحین نیز از 137476 در سال 1376 به 245000 در سال 1386 رسیده، تعداد کل تصادفات نیز از 227160 به 828872 افزایش و تعداد فوتشدگان از 13609 به 22918 رسیده است(پژوهشکده حمل ونقل1391).
شهر بجنورد نیز كه به مدت 6 سال است به عنوان مركز استان خراسانشمالی و یکی از شهرهای پرترافیک استان میباشد از این امر مستثنی نبوده، ویژگیهای معابر این شهر و فرهنگ ترافیکی خاص آن و عوامل دیگری همچون نوپا بودن استان، افزایش مهاجرت به مركز استان، گسترش ادارات و تأسیس ادارات كل، محدودیت در تعریض معابر به لحاظ مالی و ملاحظات زیستمحیطی و وجود اشجار تنومند در حاشیه معابر، وجود پاساژها و مراکز خرید در هسته مرکزی و پراکندگی آن، ضعف كمی و كیفی سیستم حملونقل عمومی در خدماتدهی مطلوب به شهروندان باعث گرایش مردم به استفاده از وسایلنقلیه شخصی و نهایتاً افزایش تردد در هسته مركزی شهرگردیده است و نبود پاركینگهای عمومی كافی باعث توقف غیرمجاز به صورتهای مختلف همچون توقفات دوبله، توقف ممنوع، ایستادن ممنوع، پارک در ایستگاههای اتوبوس، تاکسی و معلولین، حریم تقاطعها و میادین و گردیده، که در نتیجه آن شاهد ترافیکی سنگین و پرحجم و افزایش تصادفات در هسته مرکزی شهر میباشیم.
لذا میطلبد تحقیقی در اینزمینه صورت پذیرد، كه در این تحقیق به بررسی نقش اصلاح هندسی معابر شهری بر تصادفات ترافیکی شهر بجنورد میپردازیم.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 05:47:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |