پایان نامه ارشد:جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان و رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 1393
انگلیسی
فهرست جداول، اشکال و نمودارها
جدول 1: مشخصات فردی- اجتماعی- حرفهای پرسنل اتاق عملبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 49
جدول 2: مشخصات فردی- اجتماعی- حرفهای دانشجویان اتاق عمل ————- 51
جدول 3: توزیع فراوانی پرسنل اتاق عمل در بیمارستانهای آموزشی تبریز ——– 53
جدول 4: توزیع فراوانی متغیرهای تحقیق در واحدهای مورد پژوهش ————- 53
جدول 5: توزیع فراوانی حیطههای جو اخلاقی در واحدهای مورد پژوهش ——— 55
جدول 6: توزیع فراوانی حیطههای رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل ———— 56
جدول 7: ضرایب همبستگی میان متغیر جو اخلاقی با متغیرهای رضایت شغلی و نگرش تحصیلی————– 56
جدول 8: ضرایب همبستگی رتبهای اسپیرمن میان حیطههای جو اخلاقی و حیطههای رضایت شغلی ———- 57
جدول 9: ضرایب همبستگی رتبهای اسپیرمن میان حیطههای جو اخلاقی با رضایت شغلی پرسنل و نگرش تحصیلی دانشجویان اتاق عمل بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– 58
جدول 10: نتایج آزمون کای- دو بمنظور بررسی ارتباط بین جو اخلاقی با مشخصات دموگرافیک پرسنل اتاق عمل ————- 59
جدول 11: نتایج آزمون کای- دو بمنظور بررسی ارتباط بین رضایت شغلی با مشخصات دموگرافیک پرسنل اتاق عمل ————- 60
جدول 12: نتایج آزمون کای- دو بمنظور بررسی ارتباط بین جو اخلاقی با مشخصات دموگرافیک دانشجویان اتاق عمل ———- 61
جدول 13: نتایج آزمون کای- دو بمنظور بررسی ارتباط بین نگرش تحصیلی با مشخصات دموگرافیک دانشجویان اتاق عمل ———- 62
جدول 14: فراوانی پاسخ به پرسشنامه جو اخلاقی در دانشجویان اتاق عمل ——– 63
جدول 15: فراوانی پاسخ به پرسشنامه جو اخلاقی در پرسنل اتاق عمل ———– 66
جدول 16: فراوانی پاسخ به پرسشنامه رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل ——— 69
جدول 17: فراوانی پاسخ به پرسشنامه نگرش تحصیلی در دانشجویان اتاق عمل —– 71
معرفی پژوهش
زمینه پژوهش:
علم اخلاق مجموعهای از اصول و قواعد اخلاقی است و دارای استانداردهایی برای رفتار حرفهای میباشد. اخلاق حرفهای نیز بهعنوان مسئولیتپذیری اخلاقی افراد در حرفه و مسئولیتپذیری سازمانها در حرفه و هر دو در برابر حقوق صاحبان حق تعریف میشود (1). حفظ اخلاق حرفهای مستلزم آن است که پرسنل تعهدات خود را در قبال ارزشها و آرمانهای حرفهای سازمان نشان دهند و اجازه ندهند که این ارزشهای اخلاقی بهخاطر مسائل شخصی و احساسی و مسائل دیگر به خطر بیفتد (2). مسائل اخلاقی در بیمارستانها و سازمانهای مراقبت بهداشتی نیز، با سایر سازمانها متفاوت است (3). از طرفی در حرفه پرستاری، اخلاق امری ذاتی است (2)؛ زیرا اگر پرستاران با خود یا دیگران درباره ارزشها، تواناییها و اعمالشان از لحاظ اخلاقی صادق نباشند، برای آنها مشکل خواهد بود که بهطور اخلاقی رفتار کنند (4). هم خود بیمارستان به عنوان یک سازمان مراقبت بهداشتی و هم تک تک افراد مشغول به خدمت در آن، بهعنوان افراد حرفهای در مراقبت بهداشتی، متعهد به پیادهسازی اصول اخلاقی در حرفه خود میباشند (2).
یکی از مفاهیم اصلی در اخلاق شغلی، جو سازمانی است (5) که بهعنوان ادراکات اعضای سازمان از ارزشها، عقاید و رفتارهای موجود در آن سازمان تلقی میشود (6). جو اخلاقی یکی از ابعاد جو سازمانی است و از آن بهعنوان شخصیت سازمان یاد میشود (7). درواقع جو اخلاقی بهعنوان بخشی از شخصیت سازمان، موید اخلاق آن سازمان است (8). جو اخلاقی در سیستمهای مراقبت بهداشتی جوی از محیط کاری است که برای برخورد با مشکلات اخلاقی مساعد بوده و موجب پرورش عملکرد اخلاقی پرسنل میشود (9). اما طبق تعریف اولسون جو اخلاقی درک فرد از سازمان است که بر نگرش و رفتار وی اثر میگذارد و بهعنوان مرجعی برای رفتار فرد عمل میکند. به عقیده وی جو اخلاقی در سازمانهای بهداشتی در ارتباطاتی که افراد حرفهای مراقبت بهداشتی با یکدیگر، مدیران و بیماران دارند، نمود پیدا میکند. با آگاهی از مفهوم جو اخلاقی، پرستاران، پزشکان و مدیران بیمارستانی میتوانند راهکارهایی را برای بهبود جو اخلاقی محیط کاری خود مشخص کرده و بکار گیرند. اولسون جو اخلاقی را در پنج حیطه قرار میدهد و اشاره میکند برداشتی که پرستاران از جو اخلاقی محیط کاری خود دارند، در ارتباطات آنها با همکاران، پزشکان، مدیران، بیماران و بیمارستان نهفته است (7).
از دیدگاه اولسون، محیط کاری بیمارستان بهعنوان یکی از حیطههای موثر بر جو اخلاقی (7)، بهشدت ظهور فضایل اخلاقی پرسنل درمانی را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند از رفتار اخلاقی حمایت کرده یا حتی مانع آن شود (10). یک محیط اخلاقی دارای اصول معینی بر پایه تئوریهای اخلاقی است که به افراد کمک میکند تا در موقعیتهای غیراخلاقی تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند (11). عوامل زمینهای بسیاری در محیط کاری، میتوانند کاربرد اصول اخلاقی را تعدیل کنند (12). وقتی این عوامل شرایط غیرقابل تحملی را در محیط برای فرد ایجاد کنند، محیط کاری میتواند مانعی برای عملکرد اخلاقی باشد. آنچه که مهم است این است که ایجاد یک محیط اخلاقی در بیمارستان و حفظ آن مسئولیت مشترکی است که نیاز به تلاش همه افراد تیم درمانی در محیط کاری دارد (10). نکته مهم دیگر اینکه تناسب ارزشهای اخلاقی پرستاران با ارزشهای مورد قبول بیمارستان برای ارتقا عملکرد اخلاقی امری ضروری است (11). درصورت وجود تضاد میان ارزشهای اخلاقی پرستار با اخلاق کاری بیمارستان، پریشانی اخلاقی رخ میدهد (13) که مختص به گروه خاصی نیست و همه افراد حرفهای مراقبت بهداشتی آن را تجربه میکنند (14). پرستارانی که در یک محیط غیرحمایتی کار میکنند، به دلیل عدم وجود سیاستهای موثر از لحاظ اخلاقی برای عملکرد حرفهای آنها، احتمال بیشتری دارد که پریشانی اخلاقی را تجربه کنند (13). بالعکس پرستارانی که به خاطر پیروی از استانداردهای حرفهای حمایت میشوند، بیشتر احتمال دارد که این استانداردها را بکار گیرند و رفتارهای غیراخلاقی را که خلاف استانداردهای پذیرفتهشده است، فعالانه اصلاح کرده یا بهبود ببخشند (10).
از دید اولسون ارتباطاتی که پرستاران با همکاران، پزشکان، مدیران و بیماران دارند، عوامل مهم دیگری در برداشت افراد از جو اخلاقی هستند (7). یک تیم همکار با انعطاف اخلاقی بالا بطور قابلتوجهی رفتار پرستار را در محیط کاری تحتتاثیر قرار میدهد (15). رفتار اخلاقی همکاران نهتنها خود عامل مهمی است، بلکه مهمتر از سایر عوامل تعیینکننده رفتار اخلاقی است (16). ذکر این نکته ضروری است که رفتار اخلاقی خود بر تصمیمات و عملکردهای اخلاقی که بهوسیله پرستاران بهکار گرفته میشود، دلالت دارد (12). از طرفی پرستاران همواره میخواهند که همراه با سایر افراد حرفهای مانند پزشکان در تصمیمگیری اخلاقی سهیم باشند و دوست دارند که عقایدشان شنیده شده و مورد احترام قرار گیرد (17). احساس ناتوانی در تصمیمگیری اخلاقی تجربه معمول پرستاران است (18). در مطالعه Martin درمورد تصمیمگیری اخلاقی پرستاران، 70% از پرستاران شرکتکننده منبع اصلی استرس شغلی و فشارهای اخلاقی را، شرکت نکردن در تصمیمگیریهای اخلاقی عنوان کردند (19). همچنین در مطالعه Malloy و همکارانش در مورد دیدگاه پرستاران به روابط با پزشکان، پرستاران مورد مطالعه اظهار داشتند که به لحاظ تصمیمگیری اخلاقی اغلب داوطلبانه ساکت میشوند و متذکر شدند که شیوهی آنها در تصمیمگیری اخلاقی با پزشکان متفاوت است (20). در مطالعه Varcoe و همکارانش درمورد عملکرد اخلاقی در پرستاری نیز، بسیاری از پرستاران اظهار داشتند که در روابط با پزشکان، علیرغم وجود بیاحترامیها؛ بهخاطر ترس از عواقب بعدی در مطلع کردن مسئولین ذیربط برای حل مشکلات رفتاری پزشکان ناموفق هستند و همین امر منجر به احساس ناتوانی پرستاران در برخورد با عدم شایستگی اخلاقی پزشکان میشود (21).
بخشی که پرستار در آن کار میکند، تاثیر خیلی زیادی بر درک از جو اخلاقی میگذارد (22). بطور مثال در اتاق عمل، پرسنل اغلب برای ساعات طولانی با جراحان کار میکنند. این ارتباطات نزدیک کاری، بویژه هنگام کار با یک جراح عصبانی، ممکن است استرس زایدی را بر پرستار اتاق عمل وارد سازد (23)؛ از این رو پرسنل اتاق عمل اغلب در تصمیمگیری اخلاقی دچار مشکل میشوند، اما برای مراقبت از بیماران تحت جراحی آن را ضروری میدانند (10). زیرا که پرستار اتاق عمل با اتکا به رابطه پرستار با بیمار، تعهداتی در فراهم کردن مراقبت اخلاقی از بیمار دارد (24). در مطالعه Seifert در مورد محیط اخلاقی در اتاق عمل، پرسنل اتاق عمل در کل از ارتباطات خود با پزشکان ناراضی بودند و عنوان کردند در مواقع درگیری با پزشکان، حمایتهای اندکی را از طرف سایر پزشکان و حتی مسئولان خود دریافت میکنند (10). به همین دلیل Killenپیشنهاد میکند که بیمارستان باید در شناخت و حل دوراهیهای اخلاقی از پرسنل اتاق عمل حمایت کافی به عمل آورد. وی دریافت که رابطه مستقیمی میان ویژگیهای اخلاقی پرسنل اتاق عمل و عملکرد اخلاقی آنها وجود دارد (25). در مطالعه Schroeter نیز در مورد درک از اخلاق و عملکرد مورد انتظار در پرستاران اتاق عمل، 73% پرستاران تجربه شخصی خود را از تضاد اخلاقی گزارش دادند که علت آن حفظ حقوق بیمار از یک سو و عدم تمایل برای مخالفت با جراح به دلیل داشتن رابطه دوستانه با او از سویی دیگر بود (23). ممکن است هنوز خیلی روشن نباشد که پرستاران، بویژه پرستاران اتاق عمل، تضادهای اخلاقی را چگونه حل میکنند، ولی خصوصا برای پرستاران اتاق عمل ضروری است که از روی وجدان عمل کنند و در قبال حفظ ارزشهای سازمان تعهد اخلاقی خود را نشان دهند (2).
جو اخلاقی نامناسب و درگیریهای اخلاقی در بیمارستان، علاوه بر کاهش کیفیت مراقبت در حرفه پرستاری (26)، میتواند منجر به تنش شغلی و عدم رضایت شغلی در پرستاران و در نتیجه انصراف شغلی آنها گردد (27). پژوهشها نیز حاکی از آن است که پرسنل اتاق عمل اگرچه رضایت شغلی بالایی را نشان میدهند ولی از فرصتهای ارتقا در حرفه خود ناراضی هستند (28)، و همین نارضایتی شغلی (26, 29-31) و بویژه عدم رضایت از تعاملات خود با سایر همکاران عامل مهمی برای ترک حرفه محسوب شدهاست (26)؛ مثلا در مطالعه Makary و همکارانش، پرسنل اتاق عمل رضایت کمتری از کار گروهی خود با جراحان داشتند (32). این در حالی است که داشتن ارتباط خوب و باز با جراحان و متخصصین بیهوشی و دریافت قدردانی و احترام از جانب آنها، عاملی مهم در رضایت شغلی پرسنل اتاق عمل ذکر شدهاست (33)؛ طوریکه اصغری در مطالعه خود، رضایت شغلی در پرستاران اتاق عمل را نسبت به سایر پرستاران بیشتر گزارش کرده است و علت این امر را نیز، جو مناسب و توام با احترام و ارتباط دوستانه بین پرستاران با جراحان و با یکدیگر در بخش اتاق عمل نسبت به سایر بخشها ذکر کرده است که زمینهای را برای رضایت شغلی پرستاران اتاق عمل فراهم میکند (34). لذا همانگونه که مشاهده میشود نتایج مطالعات قبلی در مورد رضایت شغلی پرسنل با همدیگر همسو نمیباشند.
علاوه بر پرسنل بیمارستانی، بروز احساس عدم امنیت شغلی در دانشجویان نیز میتواند منجر به انصراف آنها از تحصیل و هدر رفتن سرمایههای مادی و معنوی کشور شود (35). بنابراین، آگاهی از نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مرتبط با آن ارزشمند بوده و نتایج حاصل از آن را میتوان در تنظیم برنامهها و سیاستگذاریها در جهت ایجاد انگیزش شغلی در دانشجویان به کار بست؛ چرا که داشتن نگرش مثبت لازمه موفقیت در هر کاری و رسیدن به هدف میباشد (36). و بدیهی است که نگرش مثبت دانشجویان به رشته تحصیلی خود منجر به افزایش کارآیی و اثربخشی آنها در طول دوران تحصیل و هنگام ورود به بازار کار خواهد شد (37).
نگرش دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به رشته تحصیلی خود نیز، تحت تاثیر مشاهدات واقعی آنها در محیط بالینی تغییر میکند (38, 39). مطالعات انجام گرفته در این زمینه، نشان میدهند که جوی آرام و عاری از تنش در محیط بالینی میتواند باعث افزایش تمایل دانشجویان جهت شرکت در یادگیریهای بالینی و بالطبع تاثیر بر نگرش تحصیلی آنها شود (39, 40). این در حالی است که دانشجویان پرستاری کلا دوره آموزش بالینی را تنشزاترین دوره میدانند (41) که در این میان روابط میان افراد عامل اصلی تنش ذکر شده است (42) و تحقیقات انجام شده نیز نشان میدهند که عدم برخورد مناسب پرسنل با دانشجویان در محیطهای بالینی، از موانع آموزش بالینی است (43)؛ چرا که دانشجویان همواره بهدنبال حمایت، احترام و قدردانی از سوی مربیان و پرسنل درمانی در محیط بالینی خود هستند (44). مطالعات انجام گرفته در زمینه نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی نتایج متفاوتی را نشان میدهد، بهعنوان مثال در مطالعه Eron دانشجویان پرستاری سال آخر نسبت به دانشجویان سال اول نگرش مثبتتری را به رشته خود نشان دادند (45). همچنین در حالیکه نگرش دانشجویان بهداشت به رشته خود مثبت ارزیابی شده است (36, 46)، در مطالعه شریفی و نساج نگرش دانشجویان پزشکی به رشته خود منفی بود (47). در این میان بیشترین عامل تنشزای آموزش بالینی موثر بر نگرش در دانشجویان اتاق عمل، اعمال تبعیض از سوی تیم درمانی بین دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی گزارش شدهاست (48). همچنین محیط آموزشی اتاق عمل یکی از عوامل تاثیرگذار منفی بر نگرش کارورزان در دوره جراحی بوده است، بطوریکه اکثریت از آن ناراضی بودند (49).
1Professional Ethics
1Olson,1998
1Moral Distress
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 03:33:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |