تاثیر فناوری اطلاعات در فروش انبوه گل و گیاه تولید کنندگان کلان از دیدگاه بازاریابی (مطالعه موردی استان تهران)- قسمت ۱۲

با توجه به مطالب بخش قبل و همچنین با توجه به هدف تحقیق، تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی می باشد؛ هدف از تحقیقات کاربردی، چاره اندیشی برای حل مسائل و مشکلات اجرایی است (سرمد، بازرگان، ۱۳۸۴).

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

۳-۴- روش گردآوری اطلاعات

گردآوری اطلاعات شامل مجموعه عملیاتی است که طی آن مدل تحلیلی که از مفاهیم و فرضیه ها تشکیل شده است با واقعیت های عینی بازسازی شده و با داده های قبل جمع آوری مقایسه می شود.
در کل در این پژوهش دو روش اسنادی و پیمایشی جهت جمع آوری داده ها استفاده شده که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.
روش اسنادی: در این روش با مراجعه به منابع مختلف از قبیل کتاب، پایان نامه، مقاله، مجلات و اینترنت به بررسی موضوع مورد مطالعه پرداخته و با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده به تدوین تعاریف در خصوص دو مبحث فناوری اطلاعات و بازاریابی که در حوزه های نزدیک به این دو مبحث مطرح شده اقدام شده است.
روش پیمایشی: در این روش محقق با بهره گرفتن از ابزارها و فنونی که در دست دارد به تحقیق در خصوص موضوع مربوطه می پردازد و اطلاعات بدست آمده را ثبت و مورد استفاده قرار می دهد.
از مهمترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات می توان به مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده، روش های آماری و روش های تجربی و آزمایشی اشاره نمود (دانایی فرد، ۱۳۸۸).
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در روش پیمایشی از پرسشنامه استفاده شده است.

۳-۵- ابعاد و شاخص های متغییرها

بر اساس ابعاد و شاخص های مورد بررسی، سوالات سه گزینه ای تدوین شد.
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روش مستقیم جهت کسب داده ها تحقیق است؛ پرسشنامه مجموعه ای منظم از سؤالها و گزینه ها است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد و می تواند به شکل سؤالهای باز و بسته باشد (سرمد و بازرگان، ۱۳۸۴).
پرسشنامه این تحقیق شامل ۱۶ سؤال بسته چند گزینه ای می باشد؛ در این پرسشنامه همچنین از پاسخ دهندگان یک سری اطلاعات در مورد فصول فروش، و اطلاعاتی در مورد شرکت تولیدی نیز خواسته شده است، سوالات پرسشنامه در پیوست آورده شده است.
مقیاس‏ها، مبتنی بر نظریه «مقیاس‏بندی» هستند، که خود شاخه‏ای از «نظریه‏ اندازه‏گیری» است و بر روش‏های آماری و منطقی استوار بوده و اعدادی را که باید برای‏ نمایش ویژگی‏های مختلف یک صف به کار برده شوند را مشخص می‏کند.
در مورد مقیاس تحقیق هم باید گفت که از طیف لیکرت استفاده شده است که با توجه به هدف تحقیق، سؤالات در قالب گزینه های «کم، متوسط، زیاد» تقسیم بندی شده است.

۳-۶- روایی و پایایی تحقیق

دو مبحث قابلیت اعتماد «پایایی» و اعتبار «روایی» از اصول اندازه گیری و ارزیابی تحقیقات علمی بوده و از ویژگی هایی هستند که جهت مفید و مؤثر واقع شدن روش های جمع آوری اطلاعات شرط اساسی به شمار می روند؛ با توجه به این مهم، در تحقیق حاضر تلاش شده است که مباحث فوق در پرسشنامه مورد بررسی قرار گیرد.

۳-۶-۱- پایایی پرسشنامه

 

 

 

Reliability Statistics
Cronbach’s Alpha N of Items
.۷۱۷ ۴

۳-۶-۲- روایی پرسشنامه

منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار، دقیقاً موضوع مورد مطالعه را بسنجد، این بدان معنی است که نتایج حاصل از استفاده از یک ابزار، مازاد بر نیاز یا کمتر از نیاز محقق نباشد (خاکی، ۱۳۸۷).
روایی یا اعتبار یک ابزار سنجش، بدین معنی می باشد که ابزار واقعاً چیزی را اندازه گیری نماید که برای آن ساخته شده اند.
پرسشنامه ی پژوهش با بررسی شاخص های مورد نظر مدل آمیخته ی بازاریابی و با مشورت از استاد راهنما و چند تن از محققان سازمان تحقیقات گل و گیاه کشور و تولید کنندگان گل و گیاه طراحی شده است.

۳-۷- جامعه آماری

جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد با واحدهای که دارای حداقل ویژگی جامعه منتخب باشند (بهبودی، ۱۳۸۷).
در پژوهش حاظر، تولیدکنندگان سطح انبوه استان تهران مدنظر قرار گرفته اند که در کل ۹۲ گلخانه بعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردیده اند.
برای اجرای تحقیق ابتدا لازم است که جامعه آماری مشخص و معین گردد.

۳-۸- روش نمونه گیری

به منظور تعیین حجم نمونه ساده ترین روش استفاده از فرمول کوکران می باشد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.