پایان نامه با عنوان طلاق (فسخ ازدواج)

۲-۴-۲- عوامل روانی واخلاقی

از عواملی که زندگی زناشوئی را سست و بی‌اعتبار می‌سازد تأثیر عوامل فرهنگی اعم از اکتسابی و ارثی یا مادرزادی زن و شوهر است که زیر بنای شخصیت این دو را  تشکیل می‌دهد. عوامل مورد نظر بدین شرح خلاصه می‌شوند:

-تزلزل پایه های ایمان و سقوط مبانی اخلاق

مرد و زن اگر دارای ایمان واقعی باشند، از شخصیت استوار و متعادل و پخته‌ای برخوردار هستند و جای هیچ گونه اختلاف نظر و بگومگو بین زن و شوهر باقی نمی‌ماند.

فرد بی ایمان به هیچ اصلی پایبند نیست، به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی وقعی نمی‌نهد، فقط به ارضای شور جنسی خود و تسکین شهوات پست و نابهنجار می‌اندیشد ، دست به هر کار نادرست و شنیع می‌زند: از دزدی، کلاهبردای، قاچاق، جعل، آزار دیگران، فحشاء، قوادی، هتک ناموس، ‌هتاکی ‌و ناسزاگوئی، افترا، دروغ‌پردازی، سخن‌چینی، شرارت و ماجراجوئی‌، خرابکاری، ضرب، جرح، قتل، جاسوسی و وطن فروشی غفلت نمی‌ورزد از هرنوع عمل غیر انسانی و مخالف اخلاق و ضد اجتماعی و ارتکاب جنایت روگردان نیست و در این مسیر نه بیم و هراسی به دل راه می‌دهد و نه احساس نفرت و بیزاری می کند. به همین مناسبت بی‌ایمانی را علت العلل تمام بزهکاریها و شقاوتها ، شرارتها، عصیانها ، بدبختی‌ها، سیه‌روزیها، نابسامانیها، سقوط و انحطاط خوانده‌اند. آن کس که ایمانی ندارد نمی‌تواند عهد و میثاق مقدس زناشویی را محترم شمارد زیرا در نظر او هیچ چیز مقدس نیست.(همان:۸۲۷)

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

مرد و زنی که به این پایگاه رفیع و مقام شامخ انسانیت رسیده باشند، برای یکدیگر آفریده شده‌اند؛ دست در دست یکدیگر به سوی ابدیت گام برمی‌دارند و مشمول خطاب یا ایتها النفس المطئنه هستند.

ایمان به خداوند، نیروی بسیار قوی در انسان ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر ناملایمات و معضلات زندگی چنان کوهی محکم و استوار بایستد و با مشکلات دسته و پنجه نرم کرده، موفق و پیروز بیرون آید. در هنگام بروز مشکلات باید به خداوند پناه برد و در سایه عقل و اندیشه راه صحیح را انتخاب نمود. اگر انسان به اعتقادات مذهبی پایبند باشد، هرگز در برابر ناملایمات و سختی‌های زندگی دچار لرزش و سستی نخواهد شد. اگر به اصول مذهبی پایبند هستید، شخصی را به‌عنوان همسر آینده انتخاب کنید که به اصول و ارزشهای شما احترام بگذارد و از نظر اصول اعتقادی با شما همسان و همردیف باشد تا در آینده دچار مشکل نشوید.(صفائی ، ۹۸:۱۳۷۲)

ارتباط با دانشجویان یا افرادی که ممکن است از نظر اخلاقی و ایمانی مقید به اصول اعتقادی و دینی نباشند و در جلسات غیراخلاقی و پارتی‌های شبانه حضور مستمر داشته باشند و یا در مواجهه با دانشجویان جنس مخالف روابط اخلاقی را رعایت نکنند، خود باعث شکاف در روابط و زندگی آنها شده و منجر به طلاق و جدائی می‌شود.

 

-عدم تفاهم اخلاقی

زن و مرد ، پیش از ازدواج دو شخصیت متفاوت هستند که در اغلب موارد جهات مشترکی بین آن دو وجود ندارد. آتش شوق و شدت تمایلات طبیعی پیش از زناشوئی، آن دو را وادار می‌سازد که نقابی بر چهره حقیقی خود بگذارند و شخصیت واقعی خویش را مکتوم دارند به آنچه نیستند تظاهر کنند و آنچه را ندارند به خویشتن نسبت دهند و از این رهگذر در آستانه ازدواج یکدیگر را فریب دهند. اختلاف سلیقه‌ها، طرز اندیشه‌ها و تفکرات، اختلاف علائق و دلبستگی‌ها پس از ازدواج سریعاً بروز می‌کند و دیگر کتمان آنها از یکدیگر محال است و سرانجام چنین فریب و ریائی، جدائی از یکدیگر است .  یگانگی و یکرنگی، وحدت روح و عشق و محبت، بدون داشتن توافق روانی و فکر متجانس و عقاید متشابه و علائق مشترک امکان پذیر نیست.

به همین مناسبت، توصیه ما این است که هر پسر و دختر تا آستانه ازدواج  باید خود را کاملاً بشناسد. ازدواج را پس از خودشناسی آغاز کند و دریابد واجد چه خصوصیاتی است تا بتواند کسی را به همسری برگزیند که هم‌پایه افکار و عواطف و ذوقیات او باشد و او را بدون خود فریبی یار موافق خود بشناسد.

مرد و زنی که هماهنگی کامل با معیارها و هنجارهای اجتماعی داشته باشند، می‌توانند زندگی مشترک مادام العمری توام با حلاوت و سعادت بنیان نهند. وقتی صحبت از هماهنگی کامل با جامعه در میان است، منظور این نیست که همه افراد دارای یک نمونه و یا حتی نمونه‌های مشابهی از شخصیت باشند تا آنها را دارای شخصیت استوار و هماهنگ با جامعه و در نتیجه اشخاص سازگار بشناسیم؛ زیرا شخصیت‌های استوار به صور گوناگون دیده می‌شوند و هیچ دو شخصی نیستند که علایق، سلیقه‌ها و وابستگی‌های کاملاً مشابه و قابل انطباق با یکدیگر داشته باشند.

اگر اخلاق و رفتار هر یک از زوجین در محیط خانوادگی و شخصی با محیط‌های اجتماعی دارای تضاد و دوگانگی زیاد باشد، بالتبع خود می‌تواند باعث ایجاد شک و تردید در سلامت روحی و روانی زوج وسردشدن روابط خانوادگی شود.(کی نیا،۸۲۸:۱۳۸۸)

 

- لجاجت و سخت گیری‌های بی‌جا و نداشتن گذشت نسبت به یکدیگر

بعضی از آدمیان محکوم خواسته‌های خود هستند. چندان فکر نمی‌کنند و تصمیماتشان مبتنی بر دلایل منطقی نیست بلکه فقط امر می‌کنند و دستور می‌دهند و از حرف خود بر نمی‌گردند، هیچ گونه نرمش و انعطافی در رفتارشان به چشم نمی‌خورد، حاضرند اطرافیان خود را شکنجه دهند تا خواسته‌های آنان تحقق یابد. شخص لجوج از نیروهای تعقل استفاده نمی‌کند زیرا تقریباً با آن آشنائی ندارد و عجیب اینجاست که این گونه اشخاص هر قدر دور از عقل سلیم و منطق صحیح باشند به همان نسبت، دلبستگی بیشتری به تصمیمات خود پیدا می‌کنند. زن و شوهر باید یکدیگر را مراعات کنند و نسبت به هم گذشت داشته باشند. گذشت از سرگرمی بی‌ثمر و مزاحم خود و گذشت در برابر سرگرمیهای       بی‌ضرر همسر.

سرسختی و لجاجت و یکدندگی، بزرگترین دشمن سعادت زندگی زناشوئی است. هیچ‌کس از خطا مصون نیست. هر منطقی باید بپذیرد در آنچه که به طور ذهنی و بدون دلیل عینی و قطعی بدان باور دارند ممکن است توام با اشتباه باشد. معلوم نیست هر کس آنچه را می‌انگارد صحیح و خالی از خطا باشد اصرار و سماجت و سرسختی در قضاوتهای یک طرفه دور از عقل و مال اندیشی است.

اگر زن و شوهر هر دو لجباز باشند، هر دو عاشق حرف خود باشند و هیچ یک به خواسته دیگری اعتنا نداشته باشد پیداست که یکی از آن دو با عقل بیگانه و دیگری خودخواه و بدون تدبیر و ناتوان در پیدا کردن راه حل مناسب برای زناشوئی است، ادامه زندگی مشترک بین آن دو بی‌گمان محال است و جدایی خیلی زودرس در انتظار آنان است.(همان:۸۴۴)

 

- پیش‌داوری های ناصواب

پیش‌داوری عبارت از صدور احکام ذهنی است که زیر بنای تجربی ندارد و متکی بر تحقیق و استدلال منطقی نیست. با اینکه پیش‌داوری و زودباوی از نظر روانی با یکدیگر مشابهت دارند و هر دو شیوه آدمیان سطحی و بی‌تجربه است لذا از یکدیگر متمایزند. فرق پیش‌داوری با زودباوری این است که در پیش‌داوری، تلقین مستقیم و نفوذ بی‌واسطه شخص ثالث در بین نیست. پیش‌داوری، ثمره تلقین به خود است به عبارت دیگر، شخصی که دچار پیش‌داوری است تنها به قاضی می‌رود. خود هم مدعی است و هم قاضی. اغلب پیشداوری تحقق نمی‌یابد. پیشداوری موجب پیدایش نظری غیر منصفانه درباره دیگران می‌شود. پیداست که اگر شوهری درباره همسر خود همواره تصوراتی بر اساس پیش‌داوری داشته باشد نمی‌تواند رفتاری بر اساس عدالت با همسرش در پیش گیرد.

پیشداوری با اینکه نتیجه ضعف جنبه ادراکی و قیاس باطل و تعمیم بی‌جاست، تلقین، فرهنگ، تربیت خانوادگی، رسانه‌های گروهی و مسائل اقتصادی در ایجاد این گونه زمینه‌های ذهنی موثر است .

عکس مرتبط با اقتصاد

- دروغگویی

ریشه بسیاری از دروغگوئی‌ها ترس است: ترس از مجازات، ترس از رسوائی و آبروریزی، ترس از دست دادن منفعت، ترس از دست دادن مقام و جاهی که دارند، به دروغ متوسل می‌شوند برای این که از خود دفع شر کنند و یا از امر نامطبوعی در امان باشند. آنان که از عقده حقارت رنج می‌برند به دروغ پردازی و لاف‌زنی و گزافه‌گوئی پناه می‌برند. مرد خائن و زن نادرست و کج رفتار به یکدیگر دروغ    می‌گویند و دم از تقوی و درستی و وفاداری می‌زنند تا به زعم خود از شری در امان مانند و از حلاوت نامشروع و میوه ممنوعه برخوردار باشند. پدر یا مادر به فرزند وعده دروغ می‌دهند، تا او را از سر خود وا کنند و انتظار دارند که چنین فرزندی راستگو و با ایمان بار آید.

امام جعفر صادق (ع) از ریا نفرت داشت و ریا را در هیچ چیز نمی‌پذیرفت و چون نخواست ریاکار باشد و عقیده خود را غیر از آن جلوه بدهد که هست، جان بر سر عقیده خود نهاد . (همان:۸۵۲)

دروغگویی صفتی است زشت و ناپسند که در تمامی ادیان و مذاهب مختلف بشری انسان را از گفتن آن بر حذر داشته‌اند. دروغگویی ممکن است بخاطر ترس، ضعف و یا عادت باشد که باعث ایجاد تنفر اطرافیان از فرد می‌گردد. حضرت علی (ع) می‌فرماید: « دروغ خیانت است » راستگویی موجب تعالی روح و سعادت دنیا و آخرت می‌گردد.( صفائی ، ۴۶:۱۳۷۲)

 

-عدم رعایت ادب و نزاکت

حفظ نزاکت و رعایت ادب و احترام، یک پدیده نیکوی تربیتی است که در خانه پی‌ریزی می‌شود و در آموزشگاه و دیگر محیط اجتماعی کمال می‌یابد. بعضی به باطل چنین می‌انگارد که بین زن و شوهر مساله‌ای به عنوان ادب و نزاکت مطرح نیست و به همین مناسبت زبان آنان در بیان کلمات محبت‌آمیز و مهرانگیز نسبت به یکدیگر قاصر است.

ادب و نزاکت و احترام و مبادله کلام شیرین و دلنشین نهال دوستی را بارور می‌سازد. تلخیهای زندگی را خنثی می‌کند. زبان و رفتار هر کس باید وسیله‌ای برای جلب محبت و تحکیم روابط و داد و دوستی با اطرافیان باشد. دوستان توقعات بیشتری از یکدیگر دارند تا بیگانگان. هیچ رابطه‌ای نزدیکتر و دوستانه‌تر از روابط زن و شوهر نسبت به یکدیگر نیست به همین مناسبت ادب و نزاکت بین آن دو باید بیش از هر جای دیگر حکم‌فرما باشد. (کی نیا،۸۹۷:۱۳۸۸)

یکی از صفات کریه و ناشایستی که عده قلیلی از مردان و زنان بدان دچار هستند بددهنی و فحاشی می‌باشد که در هیچ جامعه کوچک و بزرگ و کسی پسندیده نمی‌باشد. یک انسان شایسته و با ایمان هرگز با ادای کلمات زشت و بد خلقی موجبات دلخوری، رنجش و شکستن غرور دیگران را فراهم نمی‌سازد .(صفائی،۷۲:۱۳۷۲)

خرافات

برای اشیاء و اماکن و امور قدرتی به غیر از آنچه طبیعی و حقیقی است قائل شدن خرافات است.  خرافات زائیده توهم، ترس، کمبود عقلی، جهالت، ضعف است،  خرافه پرستی عبارت از داشتن عقاید باطل غیر علمی و غیر منطقی است در باب عالم و تأثیر طبیعت یا قوای ناپدید در طالع انسان .

در ایجاد خرافات، فرهنگ جامعه و گاهی مقاصد پلید بعضی از سودجویان نیز مؤثر است. هر قدر سطح فرهنگ و بینش اجتماعی بالا گیرد از دامنه خرافات کاسته می‌شود. خرافات موجب جنایات بی‌شماری گشته است زیرا به گفته ولتر، خرافات بدترین دشمن عبادت حقیقی خداوند متعال است …. خرافات مانند افعی به دور مذهب پیچیده است ما باید سر این افعی را بکوبیم بی‌آنکه صدمه‌ای به مذهب بر‌سانیم.(زریاب خوئی،۲۰۵:۱۳۳۶)

 

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :

    1. پایان نامه بررسی منابع و ادله فقهی افزایش مهریه بعد از عقد نکاح
    2. پایان نامه فسخ نکاح در حقوق مدنی ایران و مذاهب خمسه
    3. پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح
    4. پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح
    5. پایان نامه حقوق درباره:بررسی جراحی زیبایی و تدلیس در نکاح در حقوق ایران و فقه اسلامی
    6. پایان نامه ارشد حقوق:بررسی فقهی حقوقی امکان تغییر و تعدیل مهریه بعد از وقوع نکاح
    7. پایان نامهبررسی تحلیلی تعهدات غیر مالی طرفین عقد نکاح در فقه و حقوق موضوعه
    8. پایان نامه با موضوع :تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
    9. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت

حقوق

  1. دانلود پایان نامه ارشد: نکاح و طلاق در فقه حنفی و امامیه
  2. پایان نامه حقوق : بررسی مقایسه ای احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم وکتاب مقدس
  3. پایان نامه حقوق: جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران
  4. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی حقوقی بیماریهای جدید مسری و مهلک در فسخ نکاح در فقه و حقوق موضوعه ایران
  5. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی اذن پدر و جد پدری در نکاح دختر باکره از دیدگاه اهل سنت و فقه امامیه و حقوق ایران
  6. پایان نامه ارشد حقوق: بررسی اثر استمهال و تقسیط در سقوط یا بقاء حقّ حبس در عقد نکاح و عقود معاوضی
  7. پایان نامه حقوق: مقایسه احکام خیار عیب در عقد اجاره و نکاح
  8. پایان نامه حقوق : نکاح با اتباع بیگانه در حقوق و رویه قضایی ایران
  9. دانلود پایان نامه رشته حقوق : اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی
  10. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان شروط ضمن عقد نکاح
  11. دانلود پایان نامه : اثر حکم موت فرضی بر دارایی و نکاح غائب مفقودالاثر
  12. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل رویه قضایی در شرط ضمن عقد نکاح
  13. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
  14. دانلود پایان نامه ارشد : وضعیت حقوقی کودکان خارج از نکاح
  15. پایان نامه تبیین وضعیت ازدواج سرپرست با فرزند خوانده در حقوق ایران و فقه امامیه
  16. پایان نامه بررسی آثار و حدود اعتبار شرط خودداری از ازدواج مجدد در فقه، حقوق
  17. پایان نامه بررسی ازدواج سرپرست با فرزند خوانده
  18. پایان نامه ارشد حقوق درباره:اذن ولی در ازدواج باکره
  19. پایان نامه حقوق با موضوع:بررسی ازدواج سفید از نظر فقه امامیه و حقوق کیفری ایران
  20. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
  21. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:بررسی ثبت اسناد ازدواج در مورد اتباع خارجی در حقوق ایران و حقوق بین الملل
  22. پایان نامه ازدواج مجدّد در حقوق ایران و مصر
  23. پایان نامه کارشناسی ارشد:آثار حقوقی ازدواج غیر قانونی بانوان ایرانی با اتباع خارجی بر فرزندان آنان
  24. پایان نامه حقوق : تحلیل جرم شناختی طلاق در ازدواج‌های دانشجویی
  25. دانلود پایان نامه حقوق : بررسی ازدواج موقت بلند مدت
  26. پایان نامه حقوق : ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده
  27. پایان نامه حقوق: بررسی فقهی و حقوقی ازدواج جهانگردان در ایران
  28. پایان نامه حقوق: بررسی ازدواجهای تحمیلی و آثار آن در فقه امامیه و حقوق ایران
  29. پایان نامه حقوق و فقه :ازدواج مجدداز دیدگاه فقه ورویکرد فمنیستی
  30. پایان نامه حقوق : مطالعه تطبیقی ازدواج با غیرمسلمان در فقه اسلامی
  31. پایان نامه رشته فقه و حقوق اسلامی : مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران
  32. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان بررسی خسارات مادی و معنوی ازدواج ناشی از تدلیس زوجین در حقوق
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.