بررسی آرمان‌شهر مولانا در مثنوی معنوی- قسمت ۸۶

خار و خس بی آب و بادی کی رود؟گر ببینی میل خود سوی سماپرّ دولت بر گشا همچون هُما

(همان: ۲۴۷)
«اما از سوی دیگر می بینیم که برخی قراردادها، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، در جهان اندیشه او در هم می شکند و گویی در آرمان شهر او نیز جایی ندارد. مثلاً، خواجه و بنده که هر یک متعلق به طبقه ای متفاوت است، جای خود را با هم عوض می کنند و لقمان که از نظر قراردادهای اجتماعی برده ای بیش نیست، خواجه ای می شود که خواجه او در مقام بندگی وی قرار می گیرد:

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

خواجه لقمان به ظاهر خواجه وش   در حقیقت بنده، لقمان خواجه اش

از نظر او شاه کسی نیست که قدرت و شکوه ظاهری و مادی دارد؛ بلکه کسی است که در قلمرو شناخت حق به مرتبه شاهی رسیده باشد؛ آن مرحله ای که فارغ از سلطنت دنیا شود:

 

 

شاه آن دان کو ز شاهی فارغ است   بی مه و خورشید، نورش بازغ است

مولانا به منزلت اجتماعی اهمیتی نمی دهد و خاک پاکان بودن و روی آوردن به آن ها را بر هر منزلت اجتماعی ترجیح می دهد» (صرفی و خجسته، ۱۳۸۶: ۴۸۹)
در اندیشه مولوی بر خلاف باور های دیگر آرمان شهرنویسان، از جمله فارابی و افلاطون، می بینیم که او روح ها را دارای مقامات و درجات و مراتب خاص می داند
«طبقه بندی ای که در آرمان شهر مثنوی جلوه می یابد، بر اساس ارزش های معنوی انسانی، میزان بینش و معرفت و کمال انسانی است. بر این اساس دو طبقه در آرمان شهر مثنوی جلوه می یابد: ۱- طبقه رهبران و رؤسای آرمان شهر که همان انسان های کامل هستند. ۲- طبقه دوم تمامی انسان ها را در درجات مختلف کمال دربرمی گیرد. آن چه در آرمان شهر مولانا برای این طبقه مهم و مطرح است، این است که با بهره گیری از رهبران آرمان شهر به نهایت کمالی که بر ایشان متصور است، برسند» (شاهچراغی, همان: ۳۴۲).
آرمان شهری که در مثنوی جلوه پیدا می کند، بیشتر رنگ روحانی و معنوی دارد و در آن درباره جزئیاتی مثل نوع حکومت و سیاست و روابط و طبقات انسان ها، آن گونه که در مدینه های فاضله دیگر بحث شده، صحبتی به میان نیامده است.
اما به هر روی، این نوع توجه مولانا به عدم و مفاهیمی که از آن اراده می کند و الگوپذیری از آن، با اندکی تفاوت یادآور اسطوره عصر زرین است. عصر زرین پایه و اساس تفکرات آرمان شهری است. «اسطوره عصر زرین، گذار واپس گرایانه انسان از جهان واقعیت به گذشته اساطیری است. عصری که آدمی معصومانه و فارغ از رنج هستی در دامن طبیعت می چمید و به تباهی و درد انسان اجتماعی آلوده نبود. » (اصیل، همان: ۲۳)
«افلاطون در ارائه آرمان شهر خود گذری بر عالم مثل خود دارد که اصل و ذات اصلی تمامی کاینات را در آن می بیند و این جهان را فقط سایه ای از آن جهان برتر می داند که این نوعی تفکر واپس گرایانه است و می خواهد ان دنیای بزرگ قبل را دوباره هویت بخشد، همان گونه که حافظ از هبوط انسان در درد و رنج است که از فردوس برین به دیر خراب آباد نزول کرده است» (شاهچراغی، همان: ۳۴۱).
با توجه به مراتبی که برای انسان و جایگاه او در نزد مولوی آوردیم می توان گفت که توجه مولانا به عدم و عالم مثال و الگوپذیری از آن نیز گذاری واپس گرایانه به همان عالم مثل افلاطونی یا بهتر بگوییم کارگاه خلقت است و زمانی که انسان در نزد پروردگارش از نعمت برخوردار بود. زمان پیش از خلقت، زمانی که هر چیز به صورت ایده آل و اصیل آن در عالم مثال و اعیان ثابته وجود داشته و هنوز جهان خلقت و از آن جمله انسان به تباهی آلودگی به طبیعت و ماده و تکثر و اختلاف ناشی از آن گرفتار نشده بود. و نزد پروردگار فراغ بال سر بر آستان ارادت داشت.

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

۴-۵-۱- حاکمان آرمان شهر مولوی

در این جهان سرشار از شور و رمز و راز، پادشاهان، نظامیان، بازرگانان، خرده کاسب ها و عمال دولتی و… به فراخور قصه کارکردی رمزی و استعاری می یابند؛ اگر چه نقش فردی و اجتماعی آنان نیز هرگز از نگاه موشکاف و نکته سنج مولانا دور نمی ماند.
آنچه در طبقات اجتماعی آرمان شهر مهم به نظر می رسد حاکمان آرمان شهر هستند که نقش راهبری و مراد و پیر درا باید بر عهده داشته باشند تا در آرمان گرایی شهر، موثر واقع گردند.
در تمام آرمان شهر ها به حاکم توجه خاصی شده است و آن را شاید از اصلی ترین ارکان آرمان شهر دانسته اند. برای مثال به این مهم در فلسفه افلاطون و فارابی نگاه می کنیم.
حاکم در آرمان شهر های افلاطون و فارابی که هردو مبتنی بر عقل و فلسفه است، توسط فلاسفه اداره می شوند. این مسئله، بعد از بنای آن بر عقل و فلسفه از شروط اساسی آرمان شهر های آن دو فیلسوف است.
فارابی و افلاطون هر دو از باب فلسفه به آرمان شهر خود می نگرند و فیلسوفانه به حل مشکلات اقدام می کنند. عقیده افلاطون دراین باره این است که «تا هنگامی که تقارنی میان قدرت سیاسی و فلسفه ایجاد نشود و فیلسوفان حاکمان شهر ها نباشند، دولت آن ها از بدی مبرا نخواهد بود» (موسوی بجنوردی، ۱۳۷۰: ۵۸۱).
نظریه مثل افلاطونی در جهان از نظریات برتری است که در خیلی از علوم و بخصوص در خود فلسفه ریشه دوانده است؛ در اینجا نیز از آن استفاده برده و آن را زیر بنای آرمان شهری خود قرار داده است. «او می گوید که آرمان شهر باید مطابق با مثال و صورت ذهنی خود باشد، به همین دلیل باید توسط کارگزاران خردمند و حکیم اداره شود. تربیت چنین کارگزارانی از اهمیت خاص برخوردار است؛ آموزش این گروه از کودکی آغاز شده و فرا گرفتن خواندن و نوشتن، ورزش، شعر، هنر، تمرینات بدنی و نظامی، علوم ریاضی و در نهایت، دیالکتیک که از فرد فیلسوف و متفکر می سازد، تا حدود پنجاه سالگی طول می کشد» (روویون، ۱۳۸۵: ۲۳۴). داوری اردکانی در نقد این نظریه و توجیه بیشتر آن می نویسد این فیلسوف متفکر باید از مغازه عادات خارج شود و « در عالم اعیان سیر کند، اما پس از این سیر با یک سیر عمودی به مغازه برگردد و اسیران مغازه را با خبر سازد که تا چه اندازه گرفتار اوهام و عادات هستند» (شاهچراغی، همان: ۳۲۰).
از طرف دیگر می بینیم فارابی نیز فیلسوف بودن را اصلی ترین شرط رئیس مدینه فاضله معرفی می کند. او برای رئیس مدینه شروطی برمی شمارد و پس ازآن می گوید غیر محتمل است که همه این صفات در یک نفر جمع شوند؛ بنابراین اگر یک نفر حکیم باشد و شخص دیگری، دیگر شرایط را دارا باشد هر دو با هم رئیس مدینه هستند. اما اگر شرط حکمت از شروط رئیس مدینه حذف شود، آن مدینه فاضله محکوم به فنا و تباهی خواهد بود (فارابی، ۱۳۶۶: ۲۷۷).
بنابراین از نظر او حاکم آرمان شهر باید کسی باشد که در نهایت کمال به عقل فعال که سرچشمه اعمال خوب و خرد ورزانه است اتصال یافته باشد، تا از این طریق به کمال مطلوب دست یابد و خود واسطه ای بین عقل کمال یافته و و زایش دستورات او و سایر خلق باشن که کامل نشده و خام هستند (فارابی، ۱۳۵۸: ۴۵)؛ پس در واقع طبق نظر فارابی باید یک عقل کل بر جامعه حاکم باشد و دیگران نمی توانند به آن عقل کل برسند.

۴-۵-۱-۱- تفاوت پادشاه با حاکم در آرمان شهر و مثنوی

این بحث وجود دارد که آیا حاکم در آرمان شهر می تواند همان پادشاه باشد؟ از طرف دیگر در مباحث گذشته آورده شد که آرمان شهر های اهرمنی و غیر اهرمنی وجود دارد، پس در مقابل نیز پادشاهان اهرمنی و ظالم وجود دارد و پادشاهان آرمانی.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.