مقایسه عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن

برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم، تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۵-۲ فرضیه‎های فرعی
۱ . ارزیابی عملکرد از منظر مالی روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم
وجود دارد .

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
  1. ارزیابی عملکرد از منظر مشتری روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم

وجود دارد .

  1. ارزیابی عملکرد از منظر فرایند داخلی روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم وجود دارد .
  2. ارزیابی عملکرد از منظر رشد و یادگیری روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم وجود دارد .

۱-۷ متغییرهای تحقیق
در این تحقیق روش کارت امتیازی متوازن (منظر مالی، منظر مشتری، نظر، فرایند داخلی، منظر رشد و یادگیری) متغیر مستقل و عملکرد سازمان در اداره تربیت بدنی متغیر وابسته میباشد.
۱-۷-۱ تعریف مفهومی متغییر وابسته تحقیق
متغییر وابسته در این تحقیق عملکرد سازمان است. به منظور تعریف متغیر مستقل تعریفی از عملکرد و ارزیابی عملکرد به صورت زیر است:
استوارت(۲۰۰۷) ارزیابی عملکرد سازمان را بیان چگونگی عوامل موثر بر موفقیت سازمان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی تعریف کرد. (وجدانی، ۱۳۹۱)
آرتور(۱۹۹۴) در ارزیابی عملکرد سازمان، قابلیت سوددهی را بهترین شاخص برای تعریف و شناسایی اینکه چه چیزهایی در یک سازمان درست و چه چیزهایی غلط است را معرفی کرد که علاوه بر قابلیت سوددهی به عنوان یک اندازه گیری اولیه برای موفقیت سازمان قابل بررسی است. (وجدانی، ۱۳۹۱)
۱-۷-۲ تعریف مفهومی متغیر مستقل تحقیق
در این تحقیق متغیر مستقل، کارت امتیازی متوازن میباشد که کارت امتیازی متوازن شامل ۴ منظر مالی، مشتری، رشدو یادگیری و فرایندهای داخلی است که در زیر به تعریف آنها پرداخته میشود:
کارت امتیازی متوازن: کارت امتیازی متوازن، یک چهارچوب سنجش عملکرد برای پیاده سازی استراتژی بوسیله ترجمه استراتژی سازمان به مجموعه ای از شاخصهای کلیدی میباشد. مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به عمل میباشد، به عبارتی دیگر مدل مزبور تکنیکی جهت عملیاتی ساختن آرمان، مأموریت، استراتژیهای سازمانها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسیهای مدل ارزیابی متوازن میباشد. (شهراسبی، ۱۳۸۸).
کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمیروند، بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان میباشد که با هماهنگی فعالیت‎ها در سطوح مختلف امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر میسازد. (شهراسبی، ۱۳۸۸).
منظر مالیمنظر مالی برای سازمانهای سودآور حیاتی است، زیرا در نهایت مبنای ارزیابی عملیات سازمان قرار میگیرد. تاثیر سازه ها نیز تا زمانی مهم است که اثرات مالی آنها در سازه امور مالی منعکس گردند. اگر اصلاحات در سایر سازه ها باعث اصلاحات در سازه امور مالی نگردد، در آن صورت سازمان باید دیدگاه و استراتژی خود را مورد تجدید نظر قرار دهد (محمد نمازی بهار ۱۳۸۲)
منظر مشتریامروزه بسیاری از شرکتها دارای یک هدف تجاری اند که متمرکز بر مشتری است. اول بودن در تحویل ارزش به مشتریان ، یک هدف برجسته است. لذا اینکه از منظر مشتری عمل شرکت چطور بوده است، برای مدیریت ارشد به عنوان یک اولویت مطرح است. ارزیابی متوازن میخواهد که مدیران بیان هدف کلی شان را درمورد خدمت به مشتری به صورت معیارهایی که گویای این موضوعات مهم برای مشتریان هستند ، تبدیل نمایند[۱۵]( کاپلان و همکاران،۱۹۹۲).
منظر فرایند داخلیشرکتها به ندرت به دلیل استراتژی نادرست شکست میخورند، بلکه شکست آنها به دلیل داشتن روشهایی برای دست یابی به تدابیر اهداف نهایی ومورد نظراست که برای رسیدن به اهداف مالی ومشتری لازم میباشند، یادآور میشود. فرایندهای داخلی، آداب ، رسوم ، فرهنگ و رویه‎ها در تمام بخشها و واحدهای تجاری از ارزش پیشنهادی مربوط به اجزاء بازار هدف حمایت می‎کند ( نایر و موهان ،۲۰۰۴).[۱۶]
منظر رشد و یادگیری: چشم انداز رشد ویادگیری در کارت امتیازی متوازن مبنا است (کاپلان و نورتون،۲۰۰۴). این دیدگاه میتواند عنوان نیروی محرکی برای سه دیدگاه قبلی در دستیابی به عملکرد بالا باشد. کارکرد این دیدگاه ایجاد یک مجموعه کامل از هسته توانایی و فنی برای ارتقاء سه دیدگاه قبلی است . با پیشرفت سریع در تکنولوژی اطلاعات، رقابت در بازار آموزشی به طور گسترده‎ای افزایش یافته است. این دیدگاه دارائی‎های نامشهود سازمان و نقش آنها را در استراتژی توصیف می‎کند.
در این تحقیق که در بین تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم انجام خواهد شد، ضمن بررسی عملکرد سازمان به بررسی تطبیقی عملکرد و مقایسه آن در دو سازمان پرداخته خواهد شد. در واقع سئوالی که مطرح میشود این است که عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن به چه میزان و چگونه است؟ تا در نهایت موجبات مطالعه تطبیقی و اولویت و رتبه بندی این عوامل در جهت ارتقاء سطح بهره وری سازمانی،کیفیت بهتر سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم را فراهم نماید؟
۱-۸ مدل عملیاتی تحقیق
مدل تحقیق به دو دسته مدل اصلی کارت امتیازی متوازن و مدل عملیاتی تحقیق تقسیم شده است که در ذیل به صورت نمودار ۱-۱ ارائه شده است:

نمودار۱-۱: مدل اصلی تحقیق
۱-۹ مراحل انجام تحقیق
در این تحقیق، ابتدا با تهیه طرح تحقیق، اقدام به مطالعه و جمع آوری ادبیات موضوع شده است. پس از نمونه گیری از جامعه آماری مربوط و ارائه مدل اولیه، پرسشنامهای برای نمونه آماری تحقیق طراحی شده است که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه، تجزیه و تحلیل داده‎ها انجام شده و نتایج آن در قالب نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه میگردد.
۱-۱۰ حدود مطالعاتی
قلمرو تحقیق از لحاظ موضوعی ، زمانی و مکانی به شرح زیر میباشد:

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

      1. قلمرو موضوعی:

عبارت است از ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و مقایسه آن با تربیت بدنی استان قم میباشد.
۱-۱۰-۲ قلمرو زمانی:
قلمرو این تحقیق از نظر زمانی سال ۱۳۹۳ میباشد.
۱-۱۰-۳ قلمرو مکانی:
قلمرو مکانی، سازمان تربیت بدنی در استان مرکزی و استان قم میباشد.
۱-۱۱ مدت زمان انجام تحقیق

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.