بررسی نقش مردسالاری در خشونت خانوادگی- قسمت ۳۶

۷ – اختلاف سطح تحصیلات۱۳۵٫-۰۰۰٫۸ – اختلاف سنی زوجین۰۶۶٫۱۹۶٫۹ – اختلاف پایگاه اقتصادی زوجین۰۴۸٫-۰۰۰٫

۱ – تضاد سلایق زوجین و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین تضاد سلایق زوجین ( موقعیت های تنش آفرین ) و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۷۳۷٫ می باشد که نمایانگر رابطه مستقیم و در حد بسیار قوی می باشد . به عبارت دیگر ، هر چه میزان تضاد سلایق زوجین بیشتر شود، میزان خشونت خانوادگی افزایش می یابد.
۲- مرد سالاری و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین مردسالاری و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۶۶٫ می باشد که نمایانگر رابطه مستقیم و در حد بسیار قوی می باشد . به عبارت دیگر ، هر چه میزان اعتقاد به مردسالاری از سوی مردان قوی تر باشد میزان خشونت آنان علیه زنان نیز بیشتر می شود .
۳- تبعیض جنسی و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین تبعیض جنسیتی و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۶۱۸٫ می باشد که نمایانگر رابطه مستقیم و در حد بسیار قوی می باشد . به عبارت دیگر ، هر چه میزان اعتقاد به تبعیض جنسیتی از سوی مردان قوی تر باشد میزان خشونت آنان علیه زنان نیز بیشتر می شود .
۴- انحراف اخلاقی شوهر و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین انحراف اخلاقی شوهر و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۵۴٫ می باشد که نمایانگر رابطه مستقیم و در حد قوی می باشد . به عبارت دیگر زنانی که شوهرشان دچار انحراف اخلاقی است ، خشونت بیشتری را نسبت به دیگر زنان تجربه می کنند .
۵- وضعیت شغلی شوهر( بیکار بودن یا بیکار نبودن مرد) و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین بیکاری مرد و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۲۶٫ می باشد که نمایانگر رابطه مستقیم و در حد نسبتا ضعیف می باشد . به عبارت دیگر ، میزان خشونت در بین مردان بیکار بیشتر از میزان خشونت در بین مردان شاغل می باشد .
۶- تداخل نقشی زوجین ( شاغل بودن یا نبودن زن ) و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین تداخل نقشی زوجین ( اشتغال زن ) و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۱۴۷٫ – می باشد که نمایانگر رابطه معکوس و در حد ضعیف می باشد . به عبارت دیگر ، زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار مقداری کمتر، خشونت را تجربه می کنند .
۷- اختلاف تحصیلات و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین اختلاف سطح تحصیلات زوجین و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۱۳۵٫ – می باشد که نمایانگر رابطه معکوس و در حد ضعیف می باشد . به عبارت دیگر هر چه میزان تحصیلات مردان بالاتر باشد خشونت کمتری را نسبت به زنان روا می دارند .
۸- اختلاف سنی زوجین و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین اختلاف سنی زوجین و خشونت خانوادگی رابطه معناداری وجود ندارد و این امر نشانگر آن است که اختلاف سنی زوجین تاثیری بر روی خشونت ندارد .
۹- اختلاف پایگاهی و خشونت خانوادگی
همان گونه که در جدول (۱ – ۲-۴) نشان داده شده است بین اختلاف طبقاتی زوجین و خشونت خانوادگی رابطه معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد و میزان r پیرسون ۰۴۸٫ – می باشد که نمایانگر رابطه معکوس و در حد بسیار ضعیف می باشد .
۳-۴- تحلیل چند متغیره و آزمون فرضیه های تحقیق در گام دوم
درمرحله دوم؛ همچنانکه ملاحظه شد، رابطه هریک از متغیرهای مستقل با متغیر وابسته بطور جداگانه وبصورت دو به دو مورد مقایسه وتحلیل قرارگرفت و دراین میان برخی ازفرضیه های تحقیق ابطال شده و برخی دیگر مورد تأئید قرارگرفته اند. دراین بخش بمنظورمشخص شدن سهم تأثیر هریک ازمتغیرهای مستقل بر متغیر وابسته به تحلیل رگرسیونی[۲۳] و تحلیل مسیر[۲۴] داده ها پرداخته می شود. در تحلیل رگرسیونی چند متغیره، سهم تأثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بدون لحاظ کردن تقدم وتأخردربین آنها مشخص می گردد. همچنین ازطریق تحلیل مسیر، سهم تأثیر هر یک ازمتغیرهای مستقل بر متغیر وابسته با لحاظ کردن تقدم وتأخردربین آنها تعیین می شود.
۱-۳-۴- تحلیل وپردازش مدل ازطریق رگرسیون چند متغیره
معادله کلی رگرسیون چند متغیره بصورت ذیل نمایش داده می شود:

بمنظورتشریح و تحلیل رگرسیون چند متغیری و دستیابی به مدل رگرسیونی خشونت خانوادگی، ابتدا باید متغیرهایی که قراراست وارد معادله رگرسیونی شوند، مشخص نمود. به همین جهت تمامی متغیرهای مستقل به روش stepwise انتخاب شده و در یک دستور رگرسیونی برای دستیابی به معادله نهایی، مورد استفاده قرارگرفته اند. جدول(۱ – ۳-۴) مدل رگرسیونی چند متغیره را برای تبیین خشونت خانوادگی نشان می دهد، همچنین جدول(۲ – ۳ -۴) شاخص ها و آماره ها ی تحلیل رگرسیونی را مشخص می کند:
جدول( ۱ – ۳-۴ ): مدل رگرسیون چند متغیره برای تبیین خشونت خانوادگی

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

 

 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.