بررسی اثر بخشی برنامه درسی علوم به شیوه آموزش محور با برنامه درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دوره ابتدایی۹۰

تجزیه و تحلیل به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش است. تجزیه وتحلیل به طور کلی روشی است که از طریق آن کل فرایند پژوهشی از انتخاب مساله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود.از آنجایی که تبیین داده های خام دشوار یا ناممکن است نخست باید داده ها را تجزیه و تحلیل کرد و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تفسیر قرار داد. تحلیل گر پژوهش، داده های تجربی را به صورت اجزای اصلی و سازنده آن خرد می کند تا بتواند جواب پرسش های پژوهشی را به دست آورد و فرضیه های پژوهشی را بیازماید.اما تجزیه وتحلیل داده های پژوهش به تنهایی برای یافتن جواب پرسشهای پژوهش کافی نیست تعبیر وتفسیر این داده ها نیز لازم است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

در این فصل برای خلاصه کردن وتوصیف داده ها از جداول فراوانی ونمودار استفاده شده است.در آزمون فرضیه های تحقیق با توجه به اینکه مقیاس متغیر های مورد بررسی رتبه ای است باید از آزمون های ناپارامتریک استفاده گردد و چون فرضیه های مورد نظر به صورت مقایسه ی دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور است، از آزمون ناپارامتری من– ویتنی استفاده می شود.

این فصل از تحقیق، شامل دو بخش خواهد بود:

۴-۲ نتایج توصیفی

وضعیت دانستنی های ضروری به دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور

وضعیت نگرش های ضروری به دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور

وضعیت مهارتهای ضروری به دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور

وضعیت رضایت دانش آموزان به دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور

۴-۳ نتایج تحلیلی

فرضیه ۱ دانش آموزانی که در پایه سوم، در برنامه ی درسی علوم، به شیوه ی پژوهش محور آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به شیوه ی آموزش محور، آموزش دیده اند دانستنی های ضروری بیشتری را کسب کرده اند.

فرضیه ۲ دانش آموزانی که در پایه سوم، در برنامه ی درسی علوم، شیوه ی پژوهش محور آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به شیوه ی آموزش محور آموزش دیده اند مهارت های ضروری بیشتری را کسب کرده اند.

فرضیه ۳ دانش آموزانی که در پایه سوم، در برنامه ی درسی علوم، به شیوه ی پژوهش محور آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به شیوه ی آموزش محور، آموزش دیده اند نگرش های ضروری بیشتری را کسب کرده اند.

فرضیه ۴ – دانش آموزانی که در پایه سوم، در برنامه ی درسی علوم، به شیوه ی پژوهش محور آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به شیوه ی آموزش محور، آموزش دیده اند رضایت بیشتری دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر شاخص
تعداد کمترین نمره بیشترین نمره میانگین انحراف معیار
دانستنی های ضروری ۲۵ ۶ ۲۰ ۱۳٫۲۸ ۳٫۸۲۴

۴-۲-۱ جدول توصیفی دانستنی های ضروری آموزش محور

با توجه به جدول ۴-۲-۱، میانگین متغیر دانستنی های ضروری در برنامه ی درسی علوم، برای دانش آموزان پایه سوم، که با شیوه ی آموزشی محور، آموزش دیده اند ۱۳٫۲۸ و بیشترین امتیاز آن برابر۲۰ بدست آمده است. در حالی که کمترین امتیاز شیوه پژوهش محور برابر ۱۰ می باشد.

۴-۲-۱ نمودار توصیفی دانستنی های ضروری آموزش محور

۴-۲-۲ جدول توصیفی دانستنی های ضروری پژوهش محور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر شاخص
تعداد کمترین نمره بیشترین نمره میانگین انحراف معیار
دانستنی های ضروری ۲۵ ۱۰ ۲۰ ۱۷٫۰۴ ۲٫۶۵۳

با توجه به جدول ۴-۲-۲، میانگین متغیر دانستنی های ضروری برنامه ی درسی علوم،برای دانش آموزان پایه سوم، که به شیوه ی پژوهش محور، آموزش دیده اند ۱۷٫۰۴ و بیشترین امتیاز آن برابر ۲۰ بدست آمده است. که در مقایسه با شیوه آموزش محور از میانگین بالایی برخوردار است.

۴-۲-۲ نمودار توصیفی دانستنی های ضروری پژوهش محور

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.