دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان ارتباط درجه محافظه کاری با اندازه و ارزش شرکت در صنعت مواد و محصولات شیمیائی.
پژوهش درباره محافظهکاری حسابداری از جمله تحقیقات اثباتی در حسابداری است. حسابداری اثباتی فرض میکند که محافظهکاری حسابداری بهواسطه الزام قابلیت اثبات و تأیید بالا برای شناخت درآمد و یا قابلیت اثبات و تأیید پایین برای شناخت هزینه در رابطه با قراردادهای پاداش میان سهامداران و مدیران، به وجود آمده است(واتز و زیمرمن، 1979).
در غیاب محافظهکاری ممکن است مدیران با شناسایی درآمدهایی که هنوز تحقق نیافتهاند، به سود موردنظر خود دست یابند و براساس آن پاداش اضافهتری دریافت نمایند. بهنظر میرسد که درصورت عدم تحقق آن درآمدها در آینده، جبران رفتارهای فرصتطلبانه مدیر مشکل باشد و ارزش شرکت نیز کاهش یابد(واتز، 2003).
در بیانیهی مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، محافظهکاری به عنوان ویژگی کیفی ثانویه برای امکان اتکاء اینگونه، تعریف شده است: کاربرد درجهای از مراقبت که در اعمال قضاوت برای برآورد در موقعیت ابهام مورد نیاز است. بهگونهای که درآمدها یا دارائیها بیشتر از واقع و هزینهها و بدهیها کمتر از واقع ارائه نشوند. نمونهای از این ابهامات عبارت است از: امکان وصول مطالبات، عمر مفید احتمالی داراییهای ثابت مشهود و تعداد و میزان ادعاهای احتمالی مربوط به ضمانت کالای فروشرفته. چنین مواردی با رعایت احتیاط در صورتهای مالی و همراه با افشای ماهیت و میزان آنها شناسایی میشود.
1-2) ساختار پژوهش
همانگونه که در این فصل ملاحظه خواهد شد، کلیات مربوط به فرآیند تحقیق که شامل بیان مسئله و اهمیت پژوهش و سایر موارد مربوط به کلیات پژوهش، آورده شده است. در فصل دوّم مروری بر مبانی نظری و همچنین به پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، پرداخته می شود. در فصل سوّم به روش انجام تحقیق، فرضیهها، پرسش های پژوهش، همچنین تعداد نمونهآماری و روش های آماری به کار گرفته شده در پژوهش، اشاره شده و در فصل چهارم نیز، تجزیه و تحلیل دادههای حاصل شده و آزمون های مختلف مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت در فصل پنجم نیز، نتیجه گیری و پیشنهادها و محدودیتهای پژوهش بیان می شود.
1-3) بیان مسأله و علل برگزیدن موضوع پژوهش
محافظهکاری یکی از مهمترین مفاهیم اساسی حسابداری است، تئوریهای حسابداری دیر زمانیست که آن را به عنوان یک محدودیت در بکارگیری اصول حسابداری در نظر گرفتهاند.
یکی از مفاهیم مؤثر در گزارشگری مالی شرکتها، محافظهکاری است که نفوذ آن در حسابداری سابقهای طولانی دارد. رویههای حسابداری محافظهکارانه، مدیران را از رفتار فرصتطلبانه و خوشبینی بیش از حد در ارائه سود باز میدارد. هدف این پژوهش، بررسی میزان ارتباط درجه محافظهکاری با اندازه و ارزش شرکت در صنعت مواد و محصولات شیمیائی میباشد.
مفهوم محافظهکاری در حسابداری سابقهای طولانی دارد. به قول باسو(1997)، نفوذ محافظهکاری در حسابداری حداقل به 500 سال قبل میرسد. حسابداران بهطور سنتی محافظهکاری را “قانون پیشی گرفتن زیانها و عدم سبقت سودها”معرفی کردهاند. باسو محافظهکاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی(درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبار خوب در مقابل شناسایی اخبار بد معرفی میکند. بنابراین، هر چه تفاوت درجه تأیید شوندگی برای سود بیشتر از زیان باشد، محافظهکاری بیشتر است. در مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، محافظهکاری در بخش ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی به عنوان یکی از اجزای قابلیت اتکا و با عنوان” احتیاط” در نظر گرفته شده است. احتیاط کاربرد درجهای از مراقبت بوده که در اعمال قضاوت برای برآوردهای حسابداری در شرایط ابهام مورد نیاز است؛ بهگونهای که درآمدها و داراییها بیشتر از واقع و هزینهها و بدهیها کمتر از واقع ارائه نشود.
در آمریکا و اروپا از سال 1995 تاکنون مطالعات متعددی در زمینه محافظهکاری انجام شده است. موضوع محافظهکاری یکی از بحث برانگیزترین مواضیعی است که تاکنون در بین پژوهشگران و تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری میباشد. بعضی از صاحبنظران اعتقاد دارند که مدیران برای افزایش منافع شخصی خود، در استفاده از معیارهای حسابداری که مبنای اطلاعرسانی برای سرمایهگذاران است، جانبدارانه عمل میکنند. امّا در مقابل برخی معتقدند، محافظهکاری حسابداری، خود موجب بروز رفتارهای فرصتطلبانه میشود و در نتیجه تعادل میان ویژگیهای کیفی حسابداری را بر هم میزند(هندریکسون و ونبردا، 1992).
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 08:27:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |