پایان نامه ارشد:کنترل سرعت(گشتاور) و شار موتور القایی بر اساس روش کنترل مستقیم گشتاور با استفاده از کنترل کننده مبتنی بر پسیویتی
در اواخر دهه هشتاد میلادی تقریباً یک مجموعه کاملی از دانش برای سیستمهای خطی به وجود آمده بود (که شامل تکنیکهای بسیار قوی از تحلیل کنترل نیز میشد). تلاش برای استفاده از پیشرفتهای تئوری سیستمهای خطی در سیستمهای غیرخطی بسیاری از محققان را به حرکت واداشت. پیشرفتهایی در این مورد در سیستمهای غیرخطی در موارد مفهومی و مهم، از قبیل کنترلپذیری، رؤیتپذیری و تحققپذیری با موفقیت به حد کمال رسیدند. با وجود پیشرفتهای عمده تا به امروز، تکنیکهای جامع برای پایدارسازی سیستمهای غیرخطی فقط برای کلاسهای مشخصی به وجود آمده است، که این به خاطر پیچیدگی بسیار زیاد رفتار سیستمهای دارای دینامیک غیرخطی میباشد، که مانع از ایجاد یک تئوری یکپارچه میگردد. از طرف دیگر، پیشرفتهای تکنولوژیکی جدید، یک سری مسألههای مهندسی را ایجاد کرده بود که اثرات غیرخطی مشخصی را باید به حساب میآورد، که متاسفانه تئوری پیشرفته نتوانست با آنها به صورت موفقیتآمیز برخورد نماید، زیرا ساختارهای قابل قبولی که با بصورت تحلیلی بدست آمدهاند، لزوماً با محدودیتهای فیزیکی منطبق نیستند (اورتگا، 1998).
موتورهای القایی به دلیل قابلیت اطمینان، استحکام و قیمت کم، امروزه یکی از مهمترین محرکه های سیستمهای صنعتی محسوب میشوند. با این وجود، مبحث کنترل این موتورها به دلیل وجود دینامیکهای تزویج شده چند ورودی چند خروجی با پیچیدگیهای خاصی همراه است. با پیشنهاد روش کنترل برداری در اواخر دهه هفتاد امکان کنترل مستقل گشتاور و شار مغناطیسی برای این موتور فراهم آمد. این روش
در شرایط گذرای شار، توانایی کنترل مستقل شار و گشتاور را ندارد. از طرف دیگر تخمین شار روتور ارتباط زیادی به مقدار واقعی مقاومت روتور دارد و مقاومت روتور به دلیل اثرات پوستی و تغییرات حرارتی موتور، مقدار ثابتی نیست. علاوه بر مسئله تاثیر نامعینی های پارامتری برعملکرد موتور، این روش نیاز به انتقال دستگاههای مختصات و نیز رگولاتورهای اضافی برای کنترل جریان موتور نیز دارد.
كنترل موتور القایی به علت استفاده بسیار زیاد آن در صنعت سالهاست مورد بحث و بررسی میباشد. پیدا كردن راهی برای كنترل سرعت، گشتاور و شار این دسته از موتورها، كه هم از لحاظ دقت و پایداری و هم از لحاظ هزینة تمام شده بهتر از گزینههای دیگر باشند، همیشه به عنوان یكی از دغدغههای محققان مطرح بوده است. هدف اصلی از انتخاب یك روش كنترلی برای كنترل موتورالقایی این است كه بهترین مشخصات ممكن برای درایو
انتخاب گردد. به علاوه مهمتر از آن اینكه ایجاد و اجرای آن روش كنترلی ساده باشد. مثلاً الگوریتم ساده، تنظیم ساده و توانایی ایجاد كنترلكننده سادهتر كه منجر به كنترلكننده ارزانتری خواهد شد.
روش پسیویتی1 به عنوان یك روش كنترلی به علت ماهیت كلینگر آن و نگرش فیزیكی آن به كل سیستم و مبادلات انرژی بین كل سیستم و محیط پیرامون آن در بسیاری از كاربردهای مهندسی بكارگرفته شده است. این روش كه به عنوان یكی از روشهای مهم در بین روشهای دیگر كنترل موتور القایی در سالهای اخیر مطرح شده است و از لحاظ تئوری با روشهای دیگر بسیار متفاوت میباشد، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
اولین مبحث در روش پسیویتی مبحث سیستمهای اولر-لاگرانژ2 میباشد، كه تعریف آن برای سیستمها و محدودهای كه این سیستمها را در بر میگیرد، مورد بررسی قرار میگیرد. دومین شاخهی بررسی شده مفهوم بنیادی پسیویتی میباشد. خاصیت مهم روش طراحی کنترلكننده پیشنهادی این است که بر مبنای خاصیت ورودی–خروجی پسیویتی میباشد. بنابراین به طور معمول نیازی به اندازهگیری تمام حالات برای رسیدن به عوامل کنترلی ندارد. این روش از بررسی ویژگیهای فیزیکی مانند حفظ انرژی3 و عدم فعالیت (پسیویتی) نتیجه میشود. این روش باید با روش خطیسازی فیدبک4 مقایسه شود، که از محاسبات ریاضی محض نتیجه میشود. به زبان ساده، در طراحی بر اساس PBC ( Passivity Based Control ) هدف در شکلدهی انرژی5 سیستم در مسیری است که ما را به تعقیب خروجی مجانبی مطلوب برساند. هدف اصلی برای کنترل سیستم رسیدن به دینامیکهای مطلوب بدون حذف دینامیکهای سیستم حلقهبستهی غیرخطی و یا برخورد با تکینیهای کنترلكننده میباشد. مدلی كه از آن استفاده شده است، مدل فیزیكی موتور القایی میباشد كه در كنترل غیرخطی به عنوان روشی كه بسیاری از مشكلات روشهای كنترلی دیگر را ندارد مطرح است. ( Ortega, Loria, Nicklasson, Sira-Ramirez,1998 )
با توجه به اینكه در كشور ما تحقیق و پیادهسازی این روش در كاربردهای مهندسی مورد توجه قرار نگرفته است بر آن شدیم تا در این پایاننامه یك روش بهبود یافته از آن را در كنترل موتور القایی طراحی نموده و نتایج شبیهسازی و مزایا و معایب این روش را در این مورد خاص بیان نماییم. امید است محققان عزیز كشورمان با تحقیق بر روی كاربردهای بسیار این روش نسبتاً جدید، در راستای پیشرفت هر چه بیشتر میهن اسلامیمان گامهای بلندی بردارند.
- Passivity
- Euler-Lagrange
- Energy Saving
- Feedback Linearization
- Energy Shaping
در این پایاننامه ابتدا در فصل 1 به بیان خلاصهای از پیشینه پژوهش میپردازیم. در ادامه در فصل 2 به معرفی چند انواع روشهای كنترل موتور القایی میپردازیم. در فصل 3 تعریف پسیویتی و معادلات حركت اولر-لاگرانژ خواهد آمد. سپس اثبات پسیو بودن این سیستمها و معادلات فیزیكی و انرژی كل سیستم مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل 4 اثبات اولر-لاگرانژ و پسیویتی موتور القایی مورد بحث قرار میگیرد و سپس مدل مناسب برای موتور القایی تعریف شده و كنترلكننده مبتنی بر پسیویتی برای رهگیری گشتاور- سرعت ارائه شده توسط اورتگا [3]، با جزئیات آن معرفی و سپس كنترلكنندة پیشنهادی طراحی و تشریح میشود. در نهایت در فصل 5 نتایج شبیهسازی این كنترلكننده با كنترلكننده ارائه شده توسط اورتگا مقایسه میشود.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 05:25:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |