پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | ۳-۴نمونه آماری وشیوه نمونه گیری – 2

فریمپانگ (۲۰۰۳) در تحقیق با عنوان موانعی که باعث تأخیر پروژه های عمرانی در کشور غنا می‌گردد نشان داد که مشکلات طراحی، مشکلات مالی، ساختار و قوانین، کمبود نیروی انسانی و مصالح و تجهیزات مهمترین مواردی است که تاخیرات پروژه های عمرانی را در کشور غنا ممکن می‌سازد وی از میان موانع اشاره شده سهم مشکلات مالی را نسبت به دیگر عوامل برجسته دانشته است و اشعار نموده که در طرحهای که بیش از یک سال طول اجرا ی زمانی دارد به صورت سالانه دیدن بودجه برای پروژه های عمرانی عدم پیش‌بینی بودجه در سال و یا سال‌های آینده سیستم طراحی برنامه اتمام پروژه را به تأخیر می اندازد.

 

دونالد (۲۰۰۴)، در تحقیقی ویژگی طرح مدیریت ارزش در طراحی و مهندسی سازها ی عمومی شهر مورد بررسی قرار داد وی بهینه سازی کارکردهای مورد انتظار پروژه بهینه سازی و متعادل کردن کیفیت بهینه سازی، مدیریت هزینه طول عمر پروژه شناسایی، کاهش و بهینه کردن ریسک شفاف سازی ویژگی های پروژه بر مبنای کارکردهای واقعی متعادل کردن برنامه های طرح، ساخت و بهره برداری با هزینه و زمان مشخص کردن ریسک های پروژه و امکان مدیریت آن ها ارائه برنامه های واقع بینانه جهت زمان تحویل متعادل کردن هزینه های اجرا با توجه به هزینه های طول عمر و تعمیر و نگهداری از دست یافته های مدیریت ارزش می‌داند.

 

اساف و همکاران (۲۰۰۴)، در تحقیق با عنوان دلایل تأخیر پروژه های عمرانی در عربستان، مهمترین دلایل تاخیرات را، اشتباهات محاسبه و طراحی و تغییرات به یک باره طرح، تأخیر در پرداخت های پیمانکاران، مشکلات مالی پیمانکاران، مشکلات ناشی از بروکراسی در سازمان کارفرما می‌داند.

 

کوماراسوامی (۲۰۰۵)، علل تأخیر پروژه ها در یازده کشور را با یکدیگر مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که عوامل تأخیر، مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه یکسان می‌باشد. به ‌عنوان مثال در این کشورها طراحی و برآورد نادرست، مدیریت پروژه ضعیف و کمبود مصالح از جمله عوامل مهم تأخیر بشمار می‌آید. حال آنکه عوامل تأخیر در کشورهای توسعه یافته همانند ایالات متحده و انگلستان بیشتر از نوع عوامل موجه تأخیر مانند آب و هوای نامساعد و عملکرد نیروی انسانی می‌باشد.

 

اسمیت و برون (۲۰۰۶) در تحقیق با عنوان ارزیابی اقتصادی پروژه های BOT با بهره گرفتن از منطق فازی، ارزیابی اقتصادی پروژه در قراردادهای BOT را با بهره گرفتن از منطق فازی تحت توجه قرار داد. وی در این تحقیق مقدار پارامترهای اثر گذار بر مقدار NPV با در نظر گرفتن اثرات ریسک‌ها به دست آورده و در ادامه مقدار ارزش فعلی خالص (NPV) برای چرخه عمر پروژه و به بررسی ارزیابی اقتصادی پروژه پرداخت.

 

۲-۲۹ جمع بندی فصل دوم:

 

آنچه در این فصل بیان شد معرفی سازمان وسوابقی ازموضوع تحقیق بودکه ازناحیه بعضی تشکیلات که به نوعی ‌در فعالیت‌های عمرانی مسئولیت داشته ویادرجریان مشکلات آن ها بوده انددرخصوص رفع آن ها به ارائه راه حلهایی پرداخته ویا نکته نظرات خودرا درآن زمینه بیان نموده اند. درانجام هرتحقیق ضرورت دارد که سوابق کارهای انجام شده قبلی ومرتبط باآن مطالعه شودتا ازتکرار کارهای قبلی جلوگیری ‌شود و با آشناشدن ‌با آنچه قبلاً ازطریق دیگرافراد انجام شده می توان آن راتکمیل ترنمود. هرچند جمع‌ آوری کلیه مطالب کاربسیارمشکلی است ولی اگرافراد بخواهند در این موضوعات کاربکنند بهتراست درجریان امورقرار گرفته ووقت خود ‌را روی کارهایی که صورت گرفته صرف ننمایدبلکه درجهت کارهایی که انجام نشده است ودرجهت رفع نواقص وتکمیل مطالب گذشته فعالیت بکنند. بدیهی است بسیاری از علل وعوامل برای تحقیق های مشابه می‌تواند مشترک باشد و محقق دربررسی ها ی انجام شده به همان عوامل وعلل که دیگران رسیده اندبرسد. بخصوص مسئله تأخیردراجرای پروژه ها که عمده ترین مشکل پروژه ها می‌باشد وباعث افزایش هزینه می‌گردد. عللی نظیر کمبوداعتبار، نرسیدن به موقع ا عتبارات دستگاه های اجرایی، ضعف پیمانکاران، عدم مدیریت صحیح دستگاه های اجرایی، ضعف درنقشه های اجرایی درسوابق موضوع اشاره شده است. نکته قابل توجه این است که وزن هرکدام ازاین عوامل برای پروژه هاو وزارت خانه های مختلف فرق می کندوباتوجه به ویژگی ها وطبیعت کارهردستگاه اجرایی عواملی ممکن است وجودداشته باشدکه دردستگاههای اجرایی دیگر نیست، مثلاً ‌در پروژه های خطوط انتقال، با توجه ‌به این که پروژه های خطوط انتقال بین شهری اجراء می‌شوند اغلب بامشکلات حقوقی، مشکلات نقشه برداری وگزارشات زمین شناسی آزمایشگاه مکانیک خاک و واریانت های ضمن اجرای کار، ناهماهنگی های طرحهای مرتبط دیگر، تداخل طرحهای عمرانی، نکات کور قراردادی و قابل تغییر بودن شرایط عمومی پیمان، مشکلات جوی، ضعف نظارت وعوامل قهری مواجه هستند که باید مهم ترین علل تأخیر پروژه ها ومیزان تأثیر آن ها رابررسی نمود.

 

فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

۳-۱مقدمه

 

در این فصل که روش شناسی پژوهش یا فرایند پژوهش نام گذاری می‌گردد ابتدا نوع روش پژوهش سپس جامعه آماری و شیوه ی نمونه گیری، روایی و پایایی پرسشنامه، روش جمع‌ آوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل داده ها مورد بررسی و ارائه گزارش می‌گردد

 

۳-۲روش تحقیق

 

تحقیق حاضراز نظر هدف کاربردی است و از نظر روش، از آنجا که به بررسی وضع موجود می پردازد، روش تحقیق توصیفی ۱ و از نوع زمینه یابی می‌باشد. علت اینکه در این تحقیق از روش توصیفی استفاده می شود این است که محقق متغیرها را آن گونه که هست بررسی می‌کند و دخل و تصرفی در آن ها نمی گردد؛ و علت اینکه از روش زمینه یابی استفاده می شود این است که نتایج حاصل از طریق تجزیه و تحلیل نگرش ها و عقاید صاحب نظران و عناصر دخیل در بخش اجرای پروژه های عمرانی در پروژه های عمرانی مراکر فنی و حرفه ای می‌باشند.

 

۳-۳جامعه آماری

 

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور تحقق سباست استفاده همه اقشار جامعه از آموزش های رایگان مهارتی، پروژه های آموزشی شامل کارگاه های آموزشی و یا سلف سرویس ها و خوابگاه های ویژه کارآموزان به اجرا و یا در حال اجرا دارد. تعداد این پروژه ها در سال ۱۳۹۳ و ابتدای سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰۰ پروژه می‌باشد ، بی شک هر پروژه بهره مند از مشاورین،کار،رمایان و پیمانکاران ی می‌باشد ‌بنابرین‏ جامعه آماری در این تحقیق کلیه مشاوران، کارفرمایان و پیمانکاران درگیر در بخش های مختلف پروژه های عمرانی ادارات فنی و حرفه ای را شامل می‌باشند.نمونه ها ‌بر اساس ملاک های غربال گری ذیل از جامعه انتخاب می‌گردند: متخصص در پروژه های عمرانی و آشنایی کامل با شیوه های اجرای پروژه، سابقه کار مفید بیش از ۱۰ سال در بخش های مختلف پروژه های عمرانی، حداقل تحصیلات کارشناسی، شرکت فعالانه در یکی از بخش های پروژهای عمرانی فنی و حرفه ای می‌باشند با بررسی های به عمل آمده از بانک اطلاعاتی دفتر طرح های عمرانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای تعداد کل پروژه های عمرانی شامل ساخت ادارات کل، مراکز آموزشی و کارگاه های آموزشی وسلف سرویس و خوابگاه می‌باشد.

 

۳-۴نمونه آماری وشیوه نمونه گیری

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.