بررسی فقهی و حقوقی احکام فرد متعدی به حریم خصوصی اشخاص حقیقی- قسمت ۶

توجه به حریم خصوصی به عنوان یکی از اساسی ترین مصادیق حقوق بشر به شمار می آید، این مهم نشأت گرفته از توجه به شأن و منزلت انسانی و ارزشهایی است که حقوق بشر برای انواع آزادی ها قائل است. حریم خصوصی امروزه به یکی از کانونی ترین مباحث در جامعه اطلاعاتی و یکی از مهم ترین مسائل حقوق بشر در سبز فایل تبدیل شده است. حریم خصوصی از جمله حقوقی است که انسان ها به دلیل نیازهای شخصی از یک طرف به آن وابسته اند و از طرف دیگر به دلیل ضرورت زندگی جمعی مکلّف اند این حق را نسبت به دیگران به رسمیت بشناسند. زندگی و ادامه حیات انسان دارای دو بُعد است: بعد فردی و بعد اجتماعی و به عبارت دیگر: زندگی خصوصی و عمومی. هر کدام برای خود آداب و مقررات ویژه ای دارند ولی چون انسان ناچار است با هم نوعان خود زندگی کند؛ لازمه زندگی جمعی و عمومی این است که انسان به ناچار باید قید و بندهای زیادی را از نظر وضع لباس و طرز رفت و آمد و برخورد با دیگران را تحمل کند، اما تحمل شبانه روزی این وضع مشکل و طاقت فرسا و خسته کننده است لذا انسان می خواهد قسمتی از شبانه روز را آزاد از قید و بند زندگی جمعی و عمومی بوده و با خانواده و فرزندان خود باشد و با آنان به گفتگو بنشیند و در آرامش کامل استراحت کند. انسان ها بنا بر فطرت خود، قلمروهایی را محدوده خصوصی خویش می دانند و در آن پناه می گیرند، در این پناهگاه امن خصوصی است که زندگی و حیات برای آنان میسور می شود و «انسانیت» معنا و مفهوم می یابد، شخصیت، آبرو، ناموس، خانه و محل کار و اموال از آن جمله اند. ورود خودسرانه و بی ضابطه در این قلعه مقدس در حکم کشتن افراد و فرو ریختن دیوار انسانیت آنان است. اسلام که زیربنای هر نوع تربیت و سازندگی را «انسان» می داند به کرامت و حرمت آدمیان اهمیت فراوان داده و حریم خصوصی افراد را با وسواس و باریک بینی فراوان پاس می دارد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

۱- تعریف و تبیین مسأله:

حق حریم خصوصی یکی از حقوق اساسی بشر است که وی را در مقابل تعرضات دیگران به زندگی خصوصی اش و نیز مداخلات ناروای دولت ها مورد حمایت قرار می دهد، این حق که ارتباط تنگاتنگ و عمیقی با حفظ کرامت، حیثیت، شخصیت، توسعه و ارتباطات شخصی، خودمختاری و استقلال فردی دیگر ارزش های مهم بشری دارد، امروزه جایگاه ویژه ای در مباحثات حقوقی و سیاسی دنیا دارد بطوری که همواره به عنوان یکی از نمودهای دموکراسی و حقوق بشر در عصر حاضر مطرح بوده و هست. جایگاه حریم خصوصی در حقوق کیفری که برگرفته از فقه اسلامی می باشد با توجه به ماهیت مداخله گرایانه حقوق کیفری از دو منظر قابل بررسی است: یکی از این منظر که می تواند توسط حقوق کیفری و ابزارهای آن مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد یعنی قانونگذار کیفری می تواند با جرم انگاری رفتارهای ناقض حق حریم خصوصی و نیز اقدامات قضایی به مقابله با کسانی بپردازد که زندگی خصوصی و خلوت شهروندان را مورد تعرض قرار می دهند و از منظری دیگر حق حریم خصوصی ممکن است توسط حقوق کیفری و ابزارهای وابسته به آن مورد تهدید و تعرض واقع شود یعنی قانونگذار کیفری ممکن است در قلمرو خلوت و حریم خصوصی شهروندان اقدام به مداخله، ایجاد محدودیت و جرم انگاری در برابر اختیار و انتخاب آنها نماید یا ممکن است این حریم توسط مقامات کیفری و امنیتی در راستای کشف و تحقیق جرائم مورد نقض و تعرض قرار گیرد یا حتی ممکن است پیشگیری از وقوع جرم یا فقط نظم اجتماعی، اخلاقی، بهداشتی و سیاسی، موجبات دخالت در خلوت و زندگی خصوصی شهروندان را فراهم نماید.

۲- سؤالات تحقیق:

سؤالاتی که این پژوهش به دنبال جواب دادن به آنهاست عبارتند از:
۱- چه حوزه هایی حریم خصوصی تلقی می گردند؟
۲- آیا استثنایی برای وارد شدن به حریم خصوصی اشخاص وجود دارد؟
۳- حکم تعدی به حریم خصوصی افراد چیست؟

۳- سابقه و پیشینه تحقیق:

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.