تاثیر کاربرد تکنولوژی اطلاعات بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی (مورد مطالعه شعبه دو قم در سال ۹۲ ۹۱)- قسمت ۲۸
در این فرضیه متغیر،(( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) که با شاخص های (( هزینه های مالی ارباب رجوع )) و (( هزینه ایاب و ذهاب ارباب رجوع )) و ((تمایل به استفاده از تکنولوژی اطلاعات )) و (( کاهش هزینه های مالی سازمان تامین اجتماعی )) سنجیده شد سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث کاهش هزینه های مالی در سازمان تامین اجتماعی)) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد .
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون دو جمله ای (binomial test ) استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۵ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش هزینه های مالی سازمان می گردد .)) تایید می گردد.
بنا بر این می توان نتیجه گرفت(( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث کاهش هزینه های سازمان می گردد .
نتیجه ازمون فرضیه سوم :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه اول تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه اول تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش خطای کاربران سازمانی گردد .))
در این فرضیه متغیر ((ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی ) ) می باشد که با شاخص های(( دقت ارسال لیست و دریافت برگ پرداخت به صورت اینترنتی )) و ((اعتماد به ارسال لیست و پرداخت اینترنتی )) و (( کاهش ارباب رجوع )) و (( افزایش زمان کارکنان سازمان برای بررسی پرونده های دیگر )) و (( استرس ناشی از ازدحام ارباب رجوع )) سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی)) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون دو جمله ای (binomial test ) استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۹ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی میگردد )) تایید می گردد
بنا براین می توان نتیجه گرفت (( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث کاهش خطای کاربران در سازمان تامین اجتماعی می گردد .
نتیجه آزمون فرضیه چهارم :
این نتیجه بر مبنای هدف و فرضیه اول تحقیق ، ارائه می شود ؛ فرضیه اول تحقیق عبارت است از این که ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث رضایت مندی بیشتر ارباب ارجوع میگردد .))
در این فرضیه متغیر ((ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی ) ) می باشد که با شاخص های(( عدم هدر رفت وقت کارفرمایان )) و ((سرعت دریافت لیست و پرداخت اینترنتی )) و (( اطمینان کارفرما به ارسال لیست غیر حضوری )) و (( برنامه آموزی برای توجیه کارفرمایان )) و (( آسایش خاطر بعد از استفاده از تکنولوژی اطلاعات ))و (( رفتار کارکنان دخیل در امر لیست غیر حضوری ))و (( مطلوبیت پشتیبانی و حل مشکلات پیش آمده کارفرمایان )) سنجیده شد و با روش سنتی و دستی ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن مورد ارزیابی قرار گرفته است که کدام روش باعث(( باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی )) می گردد که نتیجه فرضیه بر اساس تحقیق انجام شده به شرح زیر می باشد
به منظور سنجش این فرضیه از آزمون t تک نمونه ای (One Sample T Test استفاده شده و نتایج به دست آمده ، دلالت بر تایید فرضیه دارد ؛ یعنی با احتمال ۹۵ درصد فرضیه مبنی بر اینکه ((چنین به نظر می رسد که ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی میگردد )) تایید می گردد
بنا براین می توان نتیجه گرفت (( ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی )) باعث رضایت مندی بیشتر ارباب رجوع های سازمان تامین اجتماعی می گردد
۵-۳-۲ نتایج آزمون مقایسه و رتبه بندی عوامل و شاخص های موثر در ارسال لیست غیر حضوری
در این پژوهش چهار عامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات ،شاخص های اندازه گیری هر یک از عوامل به صورت جدا گانه و همین طور کلیه شاخص ها ی اندازه گیری تحقیق ، با بهره گرفتن از آزمون استنباطی ، به لحاظ شدت تاثیر مقایسه و رتبه بندی گردید .نتایج این آزمون هابه شرح زیر خلاصه می گردد .
نتیجه اول :
این نتیجه بر مبنای هدف تحقیق ارائه می شود برای مقایسه و رتبه بندی شدت تاثیر چهار عامل در استفاده از تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی – که از اثبات فرضیه های تحقیق حاصل شد –از آزمون فریدمن استفاده شده و بر اساس نتایج بدست آمده با احتمال ۹۵% ، فرض مبنی بر وجود تفاوت در شدت تاثیر چهار عامل ، تایید شده و رتبه بندی ذیل بر اساس شدت تاثیر عوامل ، ارائه شده است .
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید. |
- کاهش خطای کاربران
- کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
- کاهش هزینه های مالی سازمان
- افزایش رضایت مندی ارباب رجوع
بنا براین می توان نتیجه گرفت :علی رغم تاثیر هر چهار عامل مطرح شده در استفاده از تکنولوژی اطلاعات ، شدت تاثیر عامل ((کاهش خطای کاربران ))از عوامل دیگر بالاتر و شدت تاثیر عامل ((افزایش رضایت مندی ارباب رجوع ))از عوامل دیگر پایین تر است . به این معنی که برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات در سازمان عامل کاهش خطای کاربر بیشترین تاثیر مشوق را داشته است و عامل افزایش رضایت مندی ارباب رجوع کمترین اثر تشویقی در استفاده از لیست غیر حضوری را داشته است .
۵-۴ یافته های جانبی به دست آمده از تحلیل آماری
این یافته ها با توجه به نمونه آماری مورد بررسی در تحقیق حاضر بیان می گردد . این نمونه شامل ۶۹ کارفرمای کارگاه های محدوده شعبه دو قم بوده و ۴۲ کارمند شاغل در شعبه دو قم بوده است که در امر لیست غیر حضوری ( لیست اینترنتی ) درگیر بوده اند
یافته های اول :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند و کارمندان سازمان که همه به نوعی درگیر مسائل دریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان می باشند نشان می دهد ، ۱۹/۸۹درصد افراد پاسخ دهنده متاهل و ۱/۹ درصد افراد مجرد و ۸/۱ درصد نامشخص بوده اند
یافته دوم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند و کارمندان سازمان که همه به نوعی درگیر مسائل دریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان می باشند جنسیت آنها نشان می دهد، ۴۹/۸۶ درصد پاسخ دهندگان مرد و ۶۱/۱۲ درصد پاسخ دهندگان زن و ۹/۰ درصد پاسخ دهندگان نامشخص بوده اند .
یافته سوم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند و کارمندان سازمان که همه به نوعی درگیر مسائل دریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان می باشند از جهت رده سنی نشان می دهد، ۸۲/۱۹ درصد پاسخ دهندگان زیر ۳۰ سال و ۲۴/۴۳ درصد پاسخ دهندگان ۳۱ تا ۴۰ سال سن دارند و ۲۳/۲۵ درصد پاسخ دهندگان ۴۱ تا ۵۰ سال و ۹۱/۹ درصد پاسخ دهندگان بیش از ۵۰ سال سن دارند و ۸/۱ درصد نامشخص بوده اند .
یافته چهارم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند و کارمندان سازمان که همه به نوعی درگیر مسائل دریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان می باشند از نظر میزان تحصیلات نشان می دهد، ۴۱/۵ درصد زیر دیپلم و ۴۱/۱۴ درصد دیپلم و ۴۱/۵ فوق دیپلم و ۹۵/۴۵ درصد لیسانس و ۱۳/۲۶ درصد فوق لیسانس و بالاتر می باشند .
یافته پنجم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند و کارمندان سازمان که همه به نوعی درگیر مسائل دریافت لیست حق بیمه از کارفرمایان می باشند از نظر کارفرما یا کارمند بودن نشان می دهد، ۱۶/۶۲ درصد کارفرما بوده اند و ۸۴/۳۷ درصد کارمند بوده اند .
یافته ششم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشنداز نظر تعداد کارگاه نشان می دهد، ۳۶/۷۵ درصد یک کارگاه دارند و ۷۰/۸ درصد دو کارگاه دارند و ۰۴/۱۳ درصد بیش از دو کارگاه دارند و ۹/۲ درصد نامشخص بوده اند
یافته هفتم :
با توجه به اینکه کل جامعه آماری تحقیق ،کارفرمایان کارگاه هایی هستند که همه ماهه درگیر ارسال لیست حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی می باشند از نظر نوع کارگاه نشان می دهد ، ۱۴/۱۰ درصد دولتی و ۵۷/۶۹ درصد خصوصی و ۳۹/۱۷ درصد پیمان و ۹/۲ درصد نامشخص می باشند .
۵-۵ نتیجه گیری کلی
در بررسی توصیفی عوامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات تمام چهار عامل بالا تر از حد متوسط قرار دارند .بنا بر این چهار عامل تایید شده موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات بر اساس شدت تاثیر که از آزمون های مقایسه ای و رتبه بندی عوامل بدست آمده است به ترتیب زیر می باشد .
- کاهش خطای کاربران
- کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
- کاهش هزینه های مالی سازمان
- افزایش رضایت مندی ارباب رجوع
همچنین بر اساس نتایج مقایسه ای و رتبه بندی شدت تاثیر شاخص های هر یک از عوامل فوق در استفاده از تکنولوژی اطلاعات عامل کاهش خطای کاربران بالاترین رتبه را با توجه به شاخص های موجود بدست آورد و عامل افزایش رضایت مندی ارباب رجوع در پایین ترین رتبه با توجه به شاخص های موجود قرار گرفت .
۵-۶ مدل مفهومی نهایی
با توجه به مدل مفهومی ارائه شده در بخش ۱-۴ که بر اساس مبانی نظری و بیشینه تحقیق بیان شده بود ، با توجه به شدت تاثیر هر یک از فرضیه ها مدل اصلاح شده و عوامل نهایی عوامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات در قالب شکل زیر ارائه می گردد .
مدل مفهومی :
تکنولوژی اطلاعات
عملکرد سازمان تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/12/21 ساعت 11:44:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |