بررسی اثرات تعاملی قابلیت های نوآوری مدیران بر مهارت های کارآفرینی آنان- قسمت ۳

  1. متغیرهای فرهنگی: سازمان های نوآور فرهنگ های مشابهی دارند آنها مشوق آزمایش اند،وتوفیق وشکست هر دو را پاداش می دهند،اشتباهات را تحسین می کنند.متاسفانه در بسیاری از سازمانها مردم را به خاطر نبود شکست پاداش می دهند ونه به خاطر وجود توفیق.فرهنگ هایی این چنین خطر جویی و نوآوری را خاموش می کنند مردم تنها در جایی پیشنهاد می دهند و ایده های جدید را به آزمایش می گذارند که احساس کنند این رفتارها مجازاتی در بر ندارند.
  2. متغیرهای منابع انسانی: مشاهده می شود که سازمانهای مبتکر ونوآور به گونه ای فعال آموزش وپیشرفت اعضای خود را ارتقاء می بخشند تا در جریان مسائل روز باشند،به کارمندان خود امنیت شغلی بالا می دهند تا کارمندان نترسند که در صورت اشتباه اخراج می شوند،و افراد را تشویق می کنند تا قهرمانان تغییر شوند وقتی یک ایده جدید بوجود می آید،قهرمانان تغییر به گونه ای فعال و مشتاقانه این ایده را تعالی می بخشند،از آن حمایت می کنند،مقاومت را از بین می برند،و اطمینان حاصل می کنند که این نوآوری اعمال می شود.(رابینز،۱۳۸۰: ۳۷۴)

محرکها ومتغیرهای نوآوری در سازمان
متغیرهای فرهنگی

  • پذیرش ابهام
  • تحمل موضوعات غیر عملی
  • کنترل های بیرونی کم
  • تحمل ریسک
  • تحمل تضاد
  • تمرکز بر نتایج
  • کانونها،با ویژگی سیستم باز

متغیرهای انسانی

  • تعد بالا به آموزش
  • امنیت شغلی بالا
  • وجود افراد خلاق

متغیرهای ساختاری

  • ساختار های ارگانیک
  • فراوانی منابع
  • ارتباطات زیاد دربین واحدها

شکل ‏۲-۳: متغیرها ومحرکهای خلاقیت ونوآوری در سازمان (حقیقی،۱۳۸۰: ۴۸۷)
دو پژوهشگر به نام های هیج وایکن[۳۳](۱۹۷۰)در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ویژگی های سازمانی به شرح زیر موجب نوآوری در سطوح بالا می شوند:

    • تخصص بالای اعضای سازمان
    • متمرکز نبودن قدرت
    • رسمی نبودن امور سازمان
    • متفاوت نبودن حقوق وپاداش کارکنان.(اگر در سازمان اعضاء حقوق ومزایای متفاوتی بگیرند،کسانی که پاداش وحقوق بیشتری می گیرند به احتمال بیشتری در برابر پدیده جدیدی مقاومت خواهند کرد)
    • تاکید نکردن بر حجم تولید(تاکید برکیفیت)
    • تاکید نکردن برکارایی،یعنی کاهش ندادن هزینه تولید یا ارائه خدمت
    • رضایت شغلی اعضای سازمان (به نقل از حاجی پور،۱۳۸۵: ۶۸).

Job Satisfaction - رضایت شغلی

اصول نوآوری در سازمان

گاهی اوقات در سازمانها موانعی بر سر راه خلاقیت ونوآوری به وجود می آید.(که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد)برای برطرف کردن این موانع وایجاد تسهیل در امر تبدیل ایده به واقعیت باید فرآیندی برای نوآوری تدوین نمود.حال برای اینکه این فرایند،یعنی نوآوری با موفقیت دنبال شده وبه نتیجه برسد باید در طی این فرایند برخی اصول نوآوری را مورد توجه قرار دهیم برخی از مهمترین اصول نوآوری عبارتند از:

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.
  • همه ایده ها ظریف وارزشمند هستند.بنابراین سزاوار است محیطی فراهم نمود که همه ایده ها شکوفا وپرورش یابند.
  • مبتکر ایده برای ارتقاء وپرورش ایده به کمک نیاز دارد به عبارتی ایده مبتکر باید توسط یک حامی مورد پشتیبانی قرار گیرد.
  • محصولات وفرآیندهای نوآورانه برای بقاء شرکتها وسازمانها لازم وضروری هستند.
  • مبتکران ایده عامل اصلی واساسی رشد سازمانها هستند.(هادی زاده،۱۳۸۴: ۸۷)
  • نوآوران همواره باید فعالیت کننده و در جستجوی ایده های نو،فرصتها ومنابع نوآوری باشند.
  • نوآوران همواره باید مشتری را به خاطر داشته باشند هرچه بیشتر فرد نوآور،کاربر نهایی را مدنظر داشته باشد شانس پذیرش واستفاده آن بیشتر است.
  • نوآوران نباید روی پروژه هایی در مقیاس بزرگ کار کنند،بلکه باید از کم وکوچک شروع کنند و رفته رفته اجازه دهند تا کارها در زمان مناسب وبه شیوه مناسب توسعه یابد.
  • نوآوران برای موفقیت در بازار کار وبه دست آوردن موقعیت مناسب باید اهداف عالی داشته باشند.
  • نوآوری تضمینی برای موفقیت نیست.مهمتر اینکه شکستها غالبا منجر به نوآوری می شوند.
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.