تدوین و آزمون مدل انگیزشی برای تصمیم به ترک یا ادامه تحصیل دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان مناطق روستایی شهرستان اقلید- قسمت ۴۱

ب) محدودیت های مربوط به تعمیم یافته ها

    1. در این پژوهش بر روی یک روش معمولی (یعنی اطلاعات پرسشنامه گزارشی) برای رسیدن به هر متغیر اتکا شد. مطالعات گذشته نشان می دهد که اندازه های خود گزارش گری تجلی و نمایش رفتاری دانش آموزان است(پیرسون، ۲۰۰۰؛ و الرند، ۱۹۹۷)، اما تکیه به یک روش معمولی ممکن است که عظمت و تأثیراتی را که در سازه های درونی یافتیم را بیش از حد واقعی نشان بدهد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
  1. عامل دوم که ممکن است به طور مصنوعی این تأثیرات تخمین زده شده را بیش از حد نشان دهد زمان می باشد. یعنی این که اطلاعات با بهره گرفتن از مشت نمونه خروار جمع آوری شده به جای آنکه از طرح تحقیقی در مقیاس جغرافیایی وسیع تر استفاده شود. تجاربی مثل این که دانش آموزان از کسی خود مختاری دریافت می کند و باعث شکل گیری ترک تحصیل یا ادامه تحصیل او می شود در طول زمان رخ می دهد. با بهره گرفتن از یک طرح جامع تر، می توان تأثیرات نتایج را دقیق تر تخمین زد.
  2. محدودیت سوم در تعمیم دادن داده ها این است که درک دانش آموزان فقط از معلمان آنان مورد مطالعه قرار گرفته است. به علاوه درک دانش آموزان از محیط مدرسه به عنوان پشتیبان خود تعیین گری در برابر کنترل کردن، تحت تأثیر ارتباطات آنان با والدینشان (گرولینک و رایان، ۱۹۸۹) و همچنین با مسئولین مدرسه (والرند، ۱۹۹۷) می باشد.
  3. با توجه به این که این پژوهش بر روی دانش آموزان روستایی انجام گرفته است، لذا در تعمیم نتایج به جوامع شهری باید محتاط بود.
  4. با توجه به این که، این پژوهش، با نمونه ای از جنس مذکر انجام شده است در نتیجه در تعمیم نتایج به جنس مونث، باید تفاوت جنسیت را مد نظر قرار داد.
  5. با توجه به این که جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان پسر مدارس دولتی روستاهای شهرستان اقلید بودند، لذا در تعمیم نتایج به دبیرستان های نمونه مردمی، غیر انتفاعی، شاهد و … باید محتاط بود.

ج) سایر محدودیت ها

  1. کمبود سوابق تحقیقاتی، پیرامون موضوع مورد پژوهش در داخل کشور.
  2. مشکلات مربوط به جلب رضایت آزمودنی ها که پرسشنامه ها را با صداقت جواب دهند.

پیشنهادات
پیشنهادات پژوهشی

  1. پیشنهاد می شود که برای سنجش متغیر مکنون انگیزش خود تعیین شده، سایر مقیاس ها مورد بررسی قرار گیرد (برای مثال مقیاس مورد استفاده ریو و هاردر، ۲۰۰۳)
  2. پژوهش های دیگری، با مد نظر قرار دادن محدودیت های پژوهش در سایر نقاط کشور، با نمونه آماری از هر دو جنس، دانش آموزان سایر مدارس غیر دولتی و جوامع شهری انجام شود.
  3. سایر متغیرهای مرتبط با این مدل بررسی و با توجه به بافت فرهنگی جامعه ما، پژوهش هایی صورت گیرد. از جمله نقش والدین، دوستان و همکلاسی ها، مدیریت مدرسه و … .
  4. این پژوهش بر روی دانش آموزان متوسطه دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی انجام شود و با نتایج این پژوهش مقایسه شود.
  5. پیشنهاد می شود که پژوهشگرانی که علاقمند به آزمون و تدوین مدل هستند حتما در ابتدا اقدام به بومی سازی پرسشنامه ها کنند و همچنین اعتبار و روایی، هنجاریابی مقدماتی و در نهایت از روش تحلیل عاملی استفاده کنند که اگر همبستگی بین متغیرها بالا است قبل از اجرا اقدام به اصلاح کنند.

۶٫در انتخاب متغیرها، تناسب آنها با بافت فرهنگی جامعه را مورد توجه قرار دهند.
پیشنهاد کاربردی

  1. آموزش و پرورش طرحی تحت عنوان مداخلات خود مختاری برای پیشگیری از ترک تحصیل برای دانش آموزان در معرض خطر، طراحی کند.
  2. آگاهی دادن به معلمان برای ایجاد محیطی که طرفدار خود مختاری و شایستگی و کفایت باشد.
  3. آموزش مهارت های انگیزشی به دانش آموزان و جالب کردن فضای روانی مدرسه برای تقویت و ارضا احساس کفایت، خود پیروی، وابستگی و استقلال براساس نظریه SDT.

منابع فارسی
بحرانی، م. (۱۳۸۴). مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره چهارم، ص –ص: ۱۸-۱۴٫
پورفاز،ع. (۱۳۸۰). بررسی عوامل موثر (درون و برون سازمانی) بر افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چابهار. مجله علوم انسانی سیستان و بلوچستان، ویژه نامه علوم تربیتی و روان شناسی، سال هفتم، شماره ۱۴، ص –ص ۳۶-۲۸٫
حسینی نسب، د؛ و بیکائی منیع، ف. (۱۳۷۷). ادراک دانش آموزان از محیط روان شناختی کلاس و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی و اضطراب آنان. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۳۷۷ دوره سوم، سال پنجم، شماره های ۳ و ۴، ص ص: ۷۲ – ۵۵٫
حسینی، ح. یعقوبی. (۱۳۸۳). بررسی اثر بخشی آموزش سبک زندگی سالم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه کاشان. پایان نامه کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه اصفهان.
شیخ الاسلامی، ر. و رضویه، ا (۱۳۸۴). پیش بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره چهارم، ص – ص: ۵۶-۴۴٫
کشاورز ، غ . ، باغبان ، ا. و فاتحی زاده ، م . ( ۱۳۸۲) . بررسی تأثیر مشاوره گروهی به شیوه شناختی بر تغییر نگرش نسبت به تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره . دانشگاه اصفهان : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
نجابت، م (۱۳۸۷). بررسی توزیع سنی دانش آموزان استان فارس. طرح تحقیقاتی شورای تحقیقات آموزش و پرورش فارس.
منابع انگلیسی
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Algozzine, B. Browder, D., Karvonen, M., Test, D., & Wood, W. (2001). Effects of intenientions to promote self-detennination for individuals with disabilities. Review of Educational Research, 71 , 219- 277.
Bayder, N & Brooks- Gunn, J. (1991). Effects ofMatemal Employment And Child- Care. Arrangments on Presohoolers Cognitive and Behavioral. Out. com; Evidence From The Children of The National Longitudinal Survey of Youth. Developmental.
Bean, J. P. ( 1985 ). Interaction effects based on class level in an explanatory model of college student dropout syndrome. American Educational Research Journal, 24, 521-540.
Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors’ autonomy support and students’ autonomous motivation on learning organic chemistry: A self-determination theory perspective. Science Education, 84, 740–۷۵۶٫
Bogenschnelder, K. (1997). Parental in Volvement In Adolescent Schooling: A ProxiMal Process With Transcontextual Validify Journal of Marriage and The Family.V59(3).718-733.
Boggiano, A. K., Flink, C., Shields, A., Seelbach, A., & Barrett, M. (1993). Use of techniques promoting students’ self-determination: Effects on students’ analytic problem-solving skills. Motivation and Emotion, 17, 319–۳۳۶٫
Calabrese, R. L., & Poe, J. (1990). Alienation: An explanation of high dropout rates among African American and Latino students. Educational Research Quarterly, 14, 22-26.
Cameto. R. (2005. October). How are we preparing youth with disahilities for the transition to early adulthood? Findingsfrom the National Longi- tudinal Transition Study-2. Albuquerque. NM: National Center on Sec- ondary Education and Transition, Capacity Building Institute.
Christenson. S., Sinclair, M. Lehr. C., & Godber, Y. (2001). Promoting suc- cessful school completion: Critical conceptual and methodological guidelines. School Psychology Quarterly, 16, 468-484.
Colangelo, N., Assouline, S. G., & New, J. K. (1999). Gifted education in rural schools: A national assessment. Iowa City: University of Iowa Press.
Conklin, M.E& Daily. A.R.(1981). Dose consistency of Parental Educational Encou- gement Matter for Secondary School Studednts? Sociology Educationn. ۵۴٫p254-262.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.