دانلود پایان نامه ارشد : اثربخشی برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
…………………………………………………………………………… 54
یافته ها …………………………………………………………………………… 55
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)
بحث …………………………………………………………………………… 128
نتیجه گیری ………………………………………………………………………….. 144
پیشنهادها …………………………………………………………………………… 146
منابع …………………………………………………………………………… 149
پیوست ها …………………………………………………………………………… 154
عنوان شماره صفحه
جدول شماره 1 ……………………………………………………………………………………………………………………56
جدول شماره 2 ……………………………………………………………………………………………………………………60
جدول شماره 3 ……………………………………………………………………………………………………………………64
جدول شماره 4 ……………………………………………………………………………………………………………………68
جدول شماره 5 ……………………………………………………………………………………………………………………72
جدول شماره 6 ……………………………………………………………………………………………………………………76
جدول شماره 7 ……………………………………………………………………………………………………………………80
جدول شماره 8 ……………………………………………………………………………………………………………………84
جدول شماره 9 ……………………………………………………………………………………………………………………88
جدول شماره 10 ………………………………………………………………………………………………………………….92
جدول شماره 11 ………………………………………………………………………………………………………………….96
جدول شماره 12 ………………………………………………………………………………………………………………….100
جدول شماره 13 ………………………………………………………………………………………………………………….104
جدول شماره 14 ………………………………………………………………………………………………………………….108
جدول شماره 15 ………………………………………………………………………………………………………………….112
جدول شماره 16 …………………………………………………………………………………………………………………..116
جدول شماره 17 ……………………………………………………………………………………………………………………120
جدول شماره 18 …………………………………………………………………………………………………………………..124
جدول شماره 19 …………………………………………………………………………………………………………………..128
جدول شماره 20 …………………………………………………………………………………………………………………..132
جدول شماره 21 …………………………………………………………………………………………………………………… 136
جدول شماره 22 …………………………………………………………………………………………………………………… 140
جدول شماره 23 …………………………………………………………………………………………………………………… 144
جدول شماره 24 …………………………………………………………………………………………………………………… 148
جدول شماره 25 …………………………………………………………………………………………………………………… 152
جدول شماره 26 …………………………………………………………………………………………………………………… 153
جدول شماره 27 …………………………………………………………………………………………………………………… 154
جدول شماره 28 ……………………………………………………………………………………………………………………155
جدول شماره 29 ……………………………………………………………………………………………………………………156
جدول شماره 30 ……………………………………………………………………………………………………………………157
جدول شماره 31 ……………………………………………………………………………………………………………………158
عنوان شماره صفحه
نمودارشماره 1 ……………………………………………………………………………………………………………………57
نمودارشماره 2 ……………………………………………………………………………………………………………………58
نمودارشماره 3 ……………………………………………………………………………………………………………………59
نمودارشماره 4 ……………………………………………………………………………………………………………………61
نمودارشماره 5 . …………………………………………………………………………………………………………………..62
نمودارشماره 6 ……………………………………………………………………………………………………………………63
نمودارشماره 7 ……………………………………………………………………………………………………………………65
نمودارشماره 8 ……………………………………………………………………………………………………………………66
نمودارشماره 9 ……………………………………………………………………………………………………………………67
نمودارشماره 10 ……………………………………………………………………………………………………………………69
نمودارشماره 11 ……………………………………………………………………………………………………………………70
نمودارشماره 12 ……………………………………………………………………………………………………………………71
نمودارشماره 13 ……………………………………………………………………………………………………………………73
نمودارشماره 14 ……………………………………………………………………………………………………………………74
نمودارشماره 15 ……………………………………………………………………………………………………………………75
نمودارشماره 16 ……………………………………………………………………………………………………………………77
نمودارشماره 17 ……………………………………………………………………………………………………………………78
نمودارشماره 18 ……………………………………………………………………………………………………………………79
نمودارشماره 19 ……………………………………………………………………………………………………………………81
نمودارشماره 20 ……………………………………………………………………………………………………………………83
نمودارشماره 21 ……………………………………………………………………………………………………………………84
نمودارشماره 22 ……………………………………………………………………………………………………………………85
نمودارشماره 23 ……………………………………………………………………………………………………………………86
نمودارشماره 24 ……………………………………………………………………………………………………………………87
نمودارشماره 25 ……………………………………………………………………………………………………………………89
نمودارشماره 26 ……………………………………………………………………………………………………………………90
نمودارشماره 27 ……………………………………………………………………………………………………………………91
نمودارشماره 28 ……………………………………………………………………………………………………………………93
نمودارشماره 29 ……………………………………………………………………………………………………………………94
نمودارشماره 30 ……………………………………………………………………………………………………………………95
نمودارشماره 31 ……………………………………………………………………………………………………………………97
نمودارشماره 32 ……………………………………………………………………………………………………………………98
نمودارشماره 33 ……………………………………………………………………………………………………………………99
نمودارشماره 34 ……………………………………………………………………………………………………………………101
نمودارشماره 35 ……………………………………………………………………………………………………………………102
نمودارشماره 36 ……………………………………………………………………………………………………………………103
نمودارشماره 37 ……………………………………………………………………………………………………………………105
نمودارشماره 38 ……………………………………………………………………………………………………………………106
نمودارشماره 39 ……………………………………………………………………………………………………………………107
نمودارشماره 40 ……………………………………………………………………………………………………………………109
نمودارشماره 41 ……………………………………………………………………………………………………………………110
نمودارشماره 42 ……………………………………………………………………………………………………………………111
نمودارشماره 43 ……………………………………………………………………………………………………………………113
تغییرات سریع اجتماعی و گسترش روزافزون وسایل ارتباط جمعی و همچنین افزایش سطح دانش عمومی در کشورها در سال های اخیر، سازمان های خدماتی و اجتماعی را با توقعات و انتظارات جدید روبرو ساخته است که پاسخگویی به آن ها با سازو کارهای سنتی و به شیوه مرسوم امکان پذیر نیست. نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف تاریخ مدون بشر نشانگر این واقعیت است که برنامه ریزی به عنوان مهم ترین رشد و توسعه سازمان پیوسته جایگاه ویژه ای داشته است. از طرفی در سال های اخیر توجه روزافزونی به برنامه ریزی راهبردی به عمل آمده و تنها راه اثربخشی و کارآمدی مدیران در بهره گیری از این شیوه جستجو شده است. تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاش های آن برای نیل به اهداف دراز مدت با توجه به امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی سازمان از مشخصه های بارز برنامه راهبردی است. در حقیقت طرح و اجرای این برنامه به سازمان های دولتی و غیر انتفاعی امکان بهره برداری از اتفاقات آینده را می دهد (پیرس و رابینسون 1384).
در عین حال نگاهی به دستاوردهای چشمگیر جوامع طی ادوار مختلف و بررسی اولیه شرایط بازار بهداشتی- درمانی و نوسان های محیط داخلی و خارجی حاکم بر آن حاکی از آن است که سازمانهای بهداشتی درمانی نیز مانند دیگر سازمان ها برای تداوم و حفظ بقاء خود نیازمند به کارگیری برنامه راهبردی بودهاند. در سال 1970 برنامه راهبردی در پاسخ به رشد جمعیت و جهت طراحی ساختار جدید و توسعه خدمات مراقبت بهداشتی وارد حوزه سلامت شد. با ابداع سیستم های پرداخت در سال 1980 برنامه راهبردی برای سازمان های سلامت به عنوان یک ضرورت مطرح شد تا در محیط های رقابتی موفق شوند (آصف زاده، 1387). لذا مدیران سازمان های بهداشتی و درمانی در همه سطوح به درک فرآیند برنامه ریزی راهبردی، اهداف، مزایا، چالش ها و فاکتورهای کلیدی موفقیت آن نیاز دارند. دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز مهم ترین سازمان عهده دار سلامت استان در جهت تحقق اهداف ایران 14700، در سال 1384 اقدام به تدوین برنامه راهبردی و برنامه اجرایی 5 ساله نمود که تدوین آن بر اساس الگوی ارائه شده از سوی ستاد مرکزی وزارت متبوع در سه مرحله انجام شد که عبارتند از مرحله اول پیش برنامه ریزی و تدوین بیانیه رسالت، دورنما و ارزش ها، مرحله دوم تحلیل استراتژیک محیط و مرحله آخر تعین اهداف راهبردی و راهبردها. در سال 1386 نیز با تشکیل کمیته راهبردی و ارزشیابی برنامه استراتژیک فعالیت هایی در راستای اهداف کلان دانشگاه نظیر ارتقاء کیفی منابع انسانی، ارتقاء سطح منابع مالی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت مردم و ارتقاء کیفی و کمی خدمات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی فرهنگی، بهداشتی، درمانی و دارویی- غذایی صورت گرفته است. اعضای کمیته مذکور از 14 حوزه زیربط در برنامه راهبردی ( شامل حوزه های ریاست، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی، معاونت بهداشتی، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو، معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرکز فوریت های پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی) انتخاب شدند. این کمیته با طراحی فرم های گزارش پیشرفت برنامه راهبردی ( پیوست شماره 1 ) میزان پیشرفت و تاخیر را در زمینه اهداف حوزه ها ، هر 6 ماه یک بار مورد بررسی قرار داده است. (آصف زاده 1388). لذا این مطالعه با بررسی روند پیشرفت برنامه، تطابق گزارش های ارسالی با شواهد و مدارک موجود، موانع عدم تحقق یا دستیابی به برخی اهداف و نظرسنجی از اعضای کمیته راهبردی و مدیران ارشد دانشگاه، اثربخشی برنامه راهبردی را طی 4 سال 89-86 مورد مطالعه قرار داده است و در عین حال به بررسی دیدگاه کارشناسان برنامه ریزی و مدیران ارشد دانشگاه در خصوص عوامل موثر بر اثربخشی برنامه راهبردی پرداخته تا شکاف ها یا فصل مشترک دیدگاه کارشناسان و مدیران را در این زمینه مشخص نماید.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/25 ساعت 11:12:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |