دانلود پایان نامه ارشد : ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان مطالعه موردی صنعت نفت ایران
در این فصل به معرفی موضوع تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام آن پرداخته شده که شامل بخشهای زیر است:
- عنوان تحقیق
- تعریف مسئله و موضوع تحقیق
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- سؤالات و فرضیات تحقیق
- اهداف تحقیق
- روش تحقیق
- مراحل انجام تحقیق
چارچوب و ساختار تحقیق
- عنوان تحقیق
ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت
- تعریف مسئله و موضوع تحقیق
انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادلهای مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[1](1996) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوریهای ارائه شده در حوزهی انگیزش بگونهایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در برگیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدلها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کردهاند:
- روان شناختی[2] (توجه به افکار و عقاید فرد)
- جامعه شناختی[3] (توجه به اثرات ناشی از پدیدههای اجتماعی در افراد)
بر این اساس وی معتقد است که مدلهای انگیزش به دو دستهی مدلهای شناختی و مدلهای شناختی-اجتماعی تقسیم میشوند. بونگ (1996) برای داشتن یک مدل جامع انگیزش دو روش را پیشنهاد میدهد: روش اول شامل یک مدل کلی است که طیف گسترده ای از متغیرهای انگیزشی را در بر می گیرد و روش دوم از طریق ایجاد چندین مدل انگیزشی است که هر کدام بر روی یک بعد مشخص متمرکز می شوند. و در نهایت وی پیشنهاد میدهد که روش اول به علت سهولت در استفاده از آن، کاراتر میباشد.
بر این اساس تحقیق حاضر ضمن توجه به برداشتهای متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعهشناختی و روانشناختی ، میکوشد با رویکردی جامع و با طراحی مدل تلفیقی که در پرتو نظریه های مطروح تدوین شده است ، ضمن طراحی و تست مدل نظری، به سنجش انگیزش کارکنان در بخش ستاد صنعت نفت ایران بپردازد. همچنین تحقیق حاضر ضمن سنجش انگیزش به کار در جامعه مورد مطالعه در پرتو مبانی نظری، رابطهی منفرد عوامل موثر بر آن را مورد تدقیق قرار میدهد. لزوم توجه به تحلیل چند متغیره انگیزش به کار از آن جهت است که پدیدهها و واقعیتهای انسانی و اجتماعی دارای تاثیرات متقابل هستند و شبکهای از مناسبات و روابط پیچیده بر آنها حاکم است. از این رو توجه صرف به روابط دو متغیره کفایت نمیکند و استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه ضرورت مییابد. بدین ترتیب تحقیق حاضر می کوشد نتایج رگرسیون چندگانه را که در پیمایش انجام شده تاثیرات شبکهای، جمعی و همزمانی متغیرهای مستقل بر متغیر وابستهی انگیزش به کار را اندازهگیری کرده است ، عرضه نماید.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 12:39:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |