دانلود پایان نامه ارشد : طراحی بهینه بویلربازیاب حرارتی دو فشاره و آنالیز 3E سیکل ترکیبی با تزریق بخار

ای بر اگزرژی، اگزرژی اقتصادی

در سال 1983 مولفین واژه­ی اگزرژی اکونومیک را برای صراحت بیشتر و مشخصه غیر مبهم ترکیب تحلیل اگزرژی با تحلیل اقتصادی ابداع کردند. برای اولین بار تربوس و السیر مفهوم ترمو­اکونومیک را بیان کردند. مطالعات انجام گرفته در ارتباط با هزینه در سال 1988 توسط

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 کتاس [2] و زارگوت در کنفرانس­های انجمن مهندسان مکانیک آمریکا ارائه شده است همچنین موران [3]در زمینه تحلیل اگزرژی تحقیقات فراوانی انجام داده است. فیاسچی و مانفریدا [4]در آنالیز خود برای سیکل نیمه بسته توربین گاز نشان دادند که تزریق آب و بازیاب آب مهم­ترین منابع اتلاف اگزرژی هستند و روی هم رفته 80% کل بازگشت ناپذیری­ها را در سیکل به خود اختصاص می­دهند آن­ها هم چنین راندمان قانون دوم را برای سیکل هنگامی که هیچ گونه بخاری در سیکل تزریق نمی­شد تا زمان تزریق کامل را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در تزریق کامل بیشترین برگشت ناپذیری را در سیکل می­توان مشاهده کرد. 

ایده اقتصاد اگزرژی در سال 1932 میلادی توسط کینان پیشنهاد گردید وی مفهوم اگزرژی را برای برای تقسیم هزینه بر حسب قدرت الکتریکی و بخاری که در نیروگاه تولید می­شود به کار برد. او به این نکته اشاره می­کند که از دیدگاه اقتصادی الکتریسیته و بخار با توجه به کار مفیدی که انجام می­دهند قابل مقایسه­اند و نه با توجه به انرژی آن­ها. مقاله­ی ارئه شده توسط بندیکت در سال 1949 ارزش اقتصادی تخریب اگزرژی و استفاده از آن در جهت بهینه­سازی سیستم جدا ساز هوا مورد توجه قرار گرفت تحقیقات اگزرژی بعدها توسط تریبوس و ایونس از دانشگاه کالیفرنیا در لس­آنجلس آمریکا و سپس توسط ابرت و گالیگولی در دانشگاه­های ویسکانس در مدیسون آمریکا ادامه یافت برمین و اشمیت در سال 1980 برای بهینه نمودن پیش گرمکن­های آب تغذیه از نسبت دادن ارزش اقتصادی به تخریب اگزرژی استفاده نمودند. در سال 1982 فرانسر، کلودتیز  و با استفاده از کارهای تریبوس و ایونس اقتصادی اگزرژی را در طراحی مبدل­های حرارتی به کار بردند در سال1983، واژه­ی اقتصادی اگزرژی را برای ارزش اقتصادی اگزرژی به جای واژه اقتصاد ترمودینامیکی پیشنهاد نمودند. بسیاری از دانشمندان پیشنهاد کرده­اند که عملکرد ترمودینامیکی فرآیند بهتر است با انجام یک تجزیه و تحلیل اگزرژی انجام پذیرد زیرا تجزیه و تحلیل اگزرژی برای ارائه­ی بینش بهتر مفیدتر به نظر می­رسد.
دینسر[2] و المسلم [3] [5] سیکل رانکین همراه با ری­هیتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و تغییرات راندمان انرژی و اگزرژی در شرایط عملیاتی مختلف (به عنوان مثال، درجه حرات و فشار بویلر) را مورد بررسی قرار دادند. روزن[4] و دینسر گرمایش فرآیند­های صنعتی با بخار آب را از طریق تجزیه و تحلیل اگزرژی مورد مطالعه قراردادند و به این نتیجه رسیدند که تجزیه و تحلیل اگزرژی را باید به عنوان ابزار اصلی در بهینه­سازی فرآیند­هایی که مقادیر زیادی از بخار در مراکز انرژی استفاده می­شود مورد توجه قرار داد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.