دانلود پایان نامه : بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان
مدیریت سرمایه انسانی در سازمانها حیاتیترین نوع مدیریت به شمار میرود. فرسودگی سرمایه انسانی کیفیت کالاها و خدمات تولیدی را به مخاطره میاندازد و آموزش و پرورش منابع انسانی در عصر محوریت دانایی میتواند راهکاری برای همه جوامع باشد. بنابراین تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعهای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است و از این روست که مسئولان سازمانها با یاری متخصصان رفتار و منابع انسانی توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول میدارند (احمدی، صفری کهره و نعمتی، 1:1389).
یکی از مفاهیمیکه در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح میشود، توانمندسازی کارکنان است. توانمندسازی عبارت است از اینکه افراد تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرند. این امر به معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیمگیریهایی است که بر فعالیت آنان تاثیر میگذارد.
اصطلاح توانمندسازی در دودهه 1980 و 1990 به سرعت به عنوان موضوع روز مطرح گردید و توسط نظریهپردازانی چون کانگر و کاننگو[1] (1985)، اسپریتزر[2] (1995)، توماس و ولتهوس[3]، کنت و بلانچارد[4]، جان پی کارلوس[5] و راندولف[6](2000) گسترش یافت.
توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی نیز به عنوان یک رویکرد نوین انگیزش درونی شغل به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان
و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصتها برای شکوفایی استعدادها، تواناییها و شایستگیهای افراد میباشد. علاوه بر این باعث میشود تا کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود نگرش مثبتی داشته باشند. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیتآمیز داشته و احساس کنند توانایی تاثیرگذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند. احساس میکنند که اهداف شغلی معنیدار و ارزشمندی را دنبال میکنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار میشود (عبداللهی و نوه ابراهیم، 54:1385).
از طرفی کتابخانه یکی از نهادهای پویایی جامعه است که تحول جامعه در ابعاد مختلف میتواند به کارکرد این نهاد وابسته باشد. کتابخانههای دانشگاهی نیز که مسئولیت بیشتری را در ارتباط با جامعه علمیکشور بر عهده دارند جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمت به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر) نیازمند نیروی انسانی توانا، علاقه مند، متخصص و با تجربه است (اشرفی ریزی، 1388).
دنیا پس از سالها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق، توانمند و باانگیزه برخوردار باشد. در این میان توانمندسازی کتابداران به ویژه توانمندسازی روانشناختی آنان با توجه به اینکه مسئولیت پیوند بین منابع اطلاعاتی و استفاده کنندگان از اطلاعات را برعهده دارند از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است (حقیقی، 1372).
لذا پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران از بعد روانشناختی آن میپردازد، میتواند با روشن کردن زوایای این مقوله، مسئولان را در پرورش نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی یاری کرده و نیروی انسانی توانمندتر، بانشاط تر و باانگیزه تری را برای خدمت به کاربران و مراجعان داشته باشند.
1-2. بیان مسئله
توجه به موضوع توانمندسازی کارکنان در دو دهه اخیر اهمیت به خصوصی یافته و به یکی از دل مشغولیهای مدیران تبدیل شده است. توانمندسازی یکی از راهکارهای مهم برای گسترش سازمانها و انطباق با تغییرات خارجی است. محیط کار امروزی به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، راهحل ارائه دهند، خلاقیت داشته باشند و در مقابل کار خود پاسخگو باشند. این امر از طریق توانمندسازی کارکنان محقق میشود و در صورت بهرهگیری از آن، نه تنها تعهد کارکنان به سازمان بیشتر شده، بلکه در آنان حس اعتماد و اهمیت، ظرفیت و توانایی ایجاد میشود که پیامد آن یک محیط کاری مثبت خواهد بود (گمینیان، 1382).
با توجه به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی که مسئولیت مهمیرا برای تامین اطلاعات دانشجویان، اساتید و محققان ایفا میکنند، اجرای مناسب برنامههای توانمندسازی میتواند منجر به بهبود عملکرد کتابداران و افزایش انگیزه و تعهد آنها شود و در نتیجه کارایی و اثربخشی کتابخانهها را افزایش دهد.
وجود نیروی انسانی کارآمد اصلی است که در کتابخانههای دانشگاهی ایران توجه چندانی به آنها نمیشود و همین مساله سبب میشود تا کتابخانههای دانشگاهی در راه رسیدن به اهداف واقعی خود چندان موفق نباشند (ترکیان تبار و دیگران، 1386).
فرداصفهانی و میرحسینی (1391) در تحلیل وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به این نتیجه دست یافتند که کتابخانهها عمدتا در زمینه نیروی انسانی، بودجه و مواد کتابخانهای دچار مشکل بودند.
همچنین ایلالی و دیگران نیز در تحقیقی وضعیت کتابخانههای دانشکدهها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، گلستان و بابل در سالهای 86-87 را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی کردند و دریافتند که کتابخانهها از نظر نیروی انسانی متخصص، بودجه و منابع زیر استاندارد هستند و کتابخانههای دانشگاهی بایستی شرایطی را فراهم کنند تا به استانداردهای کتابخانهای نزدیک شوند (ایلالی و دیگران، 1386).
بنابراین به نظر میرسد به مقوله توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی توجه خاصی از سوی مدیران مبذول نمیشود و با بررسی وضعیت این مسئله میتوان زوایای این امر را مشخص نموده تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و مورد استفاده مدیران کتابخانههای دانشگاهی برای تربیت نیروی انسانی موفق و توانمندتر کردن هرچه بیشتر آنها استفاده شود.
مدیران کتابخانههای دانشگاهی نیز برای اجرای برنامههای توانمندسازی روانشناختی برای کتابداران خود نیازمند یک چشمانداز از وضعیت کتابداران آنها در این زمینه میباشند تا بهتر بتوانند برای این مسئله برنامهریزی لازم را صورت دهند.
بنابراین مساله این پژوهش را میتوان به این صورت مطرح نمود که وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران از بعد روانشناختی آن چگونه است و کتابداران در چه جوانبی از این مقوله احساس ضعف و احساس توانمندی میکنند؟ همچنین ارتباط سایر عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی با این مقوله از دیدگاه کتابداران این کتابخانهها به چه صورتی میباشد؟
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 12:14:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |