فایل های مقالات و پروژه ها | ۲-۲۹- ویژگیهای سیستم گزارشات مدیریت را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد – 1
۲-۲۹- ویژگیهای سیستم گزارشات مدیریت را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد
این سیستم از نظر داده کاملاً وابسته به سیستمهای پردازشی تعاملی سازمان هستند .
گزارشات سیستم تامین اطلاعات ( تلفیقی ) جهت تصمیم گیری مدیران است ( صرافی زاده ، ۱۳۸۳: ۵۸-۵۹)
۲-۳۰- نقش فناوری اطلاعات در سازمان
تاثیر اتوماسیون در مرحله اول جایگزین کردن سرمایه به جای نیروی کار انسانی است .. تاثیر نظام اطلاعات پیشرفته این است که کارمندان و مدیران را در تصمیم گیری مؤثر تر یاری میدهد . اثر تغییر زمانی حاصل میشود که مؤسسه تصمیم میگیرد تا فرایند خود را مهندسی مجدد کند تا به کارکرد بالاتری دست یابد ( صرافی زاده ،۱۳۸۳: ۳۰).
فناوری اطلاعات میتواند علاوه بر رشد در آمد ها و کاهش هزینه ها مزایای متعددی برای سازمان به همراه داشته باشد:
-
- توانایی کسب اطلاعاتی که در گذشته مکان پذیر نبوده است .
-
- کسب اطلاعات به هنگام و به موقع
-
- بهبود عملیات سازمان
-
- توانایی انجام محاسباتی که قبلاً میسر نبوده است .
-
- بهبود در کیفیت و دقت در کار ها
-
- بهبود تصمیم گیری
-
- ارتباطات و هماهنگی بیشتر در سطح مؤسسه
-
- بهبود خدمات مشتریان
-
- ایجاد یپوند میان مشتریان و تدارک کنندگان کالا
-
- کاهش زمان فرایند کار
-
- پشتیبانی از استراتژیهای سازمان
-
- بهبود رقابت
-
- بهبود و طراحی مجدد فرایندهای کار
- سازماندهی و طراحی مجدد سازمان از طریق متغیرهای فناوری اطلاعات ( صرافی زاده ، ۱۳۸۳: ۳۵)
ابعاد و جنبههای گوناگون فناوری اطلاعات
در عصر نوین سازمانها در ابعاد و جنبههای مختلف به طور چشمگیر بر اطلاعات تأکید دارند . اطلاعات قدرت است و هر کسی از آن برخوردار شود ، صاحب قدرت است . شرایط متغیر محیطی نیاز به اطلاعات را بیش از پیش نشان میدهد و این امر ضرورت جمع آوری ، ثبت ، پردازش و نیز توزیع اطلاعات را در سطوح مختلف سازمان دو چندان میسازد . اطلاعات مفهومینسبی است و ویژگیهای خاصی را به خود اختصاص میدهد . این ویژگیها بسته به سطح سازمانی متفاوت میباشند . جدول ویژگیهای اطلاعات و سطوح سازمان ( صرافی زاده ، ۱۳۸۳ ).
۲-۳۱- طبقه بندی سیستمهای اطلاعاتی بر اساس نوع حمایتها
۱-۳۱-۱- سیستمهای پردازش تعامل
از پردازش سطوح عملیاتی که ماهیتی تکراری و حجم عظیمیاز داده را در بر میگیرد . حمایت میکنند
۲-۳۱-۲- سیستمهای گزارشات مدیریت
از فعالیتهای بخشی و نیز مدیران سطوح امنیت ازطریق ارائه اطلاعات و گزارشات تلفیقی حمایت میکند .
۲-۳۱-۳- سیستم کارکنان دانش
این سیستمها جهت حمایت از کارکنان دانش و حرفه ا ی طراحی میشوند .
۲-۳۱-۴- سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری
فرایند تصمیمات مدیران و از طریق تحلیل مسائل پشتیبانی میکنند .
۲-۳۱-۵- سیستمهای اتوماسیون اداری
از طریق به کار گیری تکنولوژی اطلاعات مور دفتر را پشتیبانی میکند .
۲-۳۱-۶- سیستمهای پشتیبانی مدیران ارشد ( اجرایی )
به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی میشود .
۲-۳۱-۷- سیستمهای خبره
به منظور پشتیبانی کامل از فرایند تصمیمات به صورت هوشمند طراحی میشود .
۲-۳۱-۸- سیستمهای پشتیبانی تصمیمات گروهی
این سیستمها به منظور پشتیبانی از افرادی که در تصمیم گیریهای گروهی مشارکت دارند ، طراحی میشوند ( صرافی زاده ، ۸۳ )
۲-۳۲- اتوماسیون اداری
یافتن تعریفی مشخص سیستمهای اتوماسیون اداری تعریف مشخصی ندارند بلکه تعریف آن ها منحصربه تعیین دیدگاه های کاربر است و این خود بدین معنی است که سیستمهای اتوماسیون اداری دارای تعاریف بی شماری است . در اینجا به برخی از آن ها اشاره میکنیم .
اتوماسیون اداری ، مشتمل بر تمام سیستمهای الکترونیک رسمیو غیر رسمیبوده که به بر قراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج مؤسسه و بالعکس مربوط میشود .کلمه اصلی که انوماسیون اداری را از داده پردازی ، سیستم اطلاعات مدیریت و سیستم پشتیبانی تصمیم متمایز میسازد و ارتباطات اتوماسیون اداری به منظور تسهیل انواع ارتباطات به هر دو صورت شفاهی و کتبی ( ۱۹۹۸، RAYMOND ) سیستمهای اطلاعات اداری (OIS=PFFICE INFORMATION SYSTEM ) از امور اداری از طریق فناوری اطلاعاتی حمایت میکند . سیستمهای اطلاعات مدرن از جمله اجزا سیستم اطلاعاتی مدیریت ( MIS ) است که ابزار هایی را برای ارتباطات و هماهنگی ما بین کارگران دانشی به وسیله ایجاد مدیریت اثر بخش اسناد و پیامها و جلسات الکترونیک فراهم میکند . ( ۱۹۹۲ ، ZWASS )
۲-۳۳- مزایا و معایب اتوماسیون اداری
مهمترین شرط کاربرد و استفاده از اتوماسیون در اکثر سازمانها ، صرف نظر از موارد استفاده دیگر آن مربوط ، به لزوم سرعت و دقت و صحت در کار آن ها است . به خاطر توسعه دامنه عملیات سازمان است که این امر احتیاج به گسترش مجاری ارتباطات با سرعت بیشتر است و اتوماسیون اداری موجب میگردد که مجاری ارتباطی کوتاه و ارتباطات لازم به سهولت در اختیار مدیران قرار گیرد .
به طور کلی ، مزایای کاربرد سیستمهای اتوماسیون اداری به دو دسته مزایای مستقیم و غیر مستقیم تقسیم میشود :
۲-۳۳-۱- مزایای مستقیم
صرفه جویی در وقت یا نیروی کار که قابل اندازه گیری بوده و باعث :
الف ) کنترل بهتر بر کار ، به خاطر تقسیم کمتر نیروی کار ؛
ب)تبدیل اطلاعات از شکلی به شکلی دیگر کمتر صورت میگیرد ، مانند نوشتن روی نوار که پس از آن روی کاغذ تایپ میشود ؛
ج) فعالیتهای غیر مولد مانند بایگانی ، نگهداری سوابق و به هنگام رسانی کمتر میشود ؛
۲-۳۳-۲- مزایای غیر مستقیم
این مزایا غیر کمیهستند و ممکن است ازطریق سودآوری و رشد در بلند مدت سازمان را غنی سازند ،
الف ) وابستگی کمتر به ادارات دیگر برای تهیه کپی ، چاپ و امور مشابه دیگر ؛
ب) نیاز کمتر به تشریفات و کنترل جهت نظارت بر جریان کار بین ادارات .
ج) به دلیل افزایش اثر بخشی کارکنان در انجام کارهای خاص ، رضایت شغلی آن ها افزایش مییابد ؛
د) به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و خدمات به موقع ، ضرایت مشتریان بیشتر میشود ؛
ه ) رقابت بیشتر سازمانها از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و قابلیت برای عکس العمل نسبت به فشارها و فرصتها .
۲-۳۳-۳- معایب سیستم اتوماسیون اداری :
اما کاربرد سیستمهای اتوماسیون اداری معایبی را نیز در بر دارد که عبارتند از : از ایجاد تغییرات در محیط انسانی، نادیده گرفته شدن برخی از روابط اجتماعی و انسانی در کار ها و به صورت مکانیزه درآمدن فعالیتها ، پیچیده شدن و سختی کار با سیستم ها ، بروز اخلاق توجیه اشتباهات صورت گرفته و نسبت دادن آن ها به سیستم ، مشکلات جسمانی کارکنان در کار با رایانه ، نپذیرفتن سیستمهای مکانیزه توسط مدیران یا کارکنان ، کم شدن امنیت اطلاعات هم از نظر دسترسی و هم از نظر تخریب .
انواع کاربرد ها یا زیر سیستمهای اتوماسیون اداری :
“
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1401/09/20 ساعت 03:22:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |