پایان نامه ارشد: مدل سازی غیرقطعی برای مکان یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه
بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان میشود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب میگردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا میدانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار میدهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی میباشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی میباشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و
ضایعات، خسارات و تخریبهای شدید محیطی را به دنبال میآورند.
به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل میدهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیمگیری و اقدامات اضطراری موقت میباشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت میگیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت میگیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداریها، کشتارگاهها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانهها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاهها، مراکز پخش و غیره) میشود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد میگردد.
در این پایاننامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمکرسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمکرسانی را تعیین نموده و در آن شعاعهایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه میتواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاهترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته میشوند:
- شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر میگذارد.
- تقاضا غیرقطعی (احتمالی) است.
- شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد.
مدلی که در این پایاننامه ارائه شده است در واقع برای برنامهریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی است. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه است که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم میشود. مدلی که در این پایاننامه ارائه شده است در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود میآورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده میکند تا یک تصمیم اتخاذ شود که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد.
1-2- ساختار پایاننامه
در ادامه در فصل 2، ادبیات موضوعی مسائل مسیریابی و مکانیابی- تخصیص را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در فصل 3، زمینههای علمی تحقیق شامل دستهبندی مسائل مکانیابی، مقوله عدم قطعیت و احتمالی بودن تقاضای مشتریان و مساله مکانیابی- تخصیص بطور مفصل تشریح خواهند شد. در فصل 4، در سناریو اول به تشریح مساله و الگوریتم پیشنهادی مقاله الغنیم ]2[ پرداخته و در سناریو دوم مدل پیشنهادی را ارائه نموده و برخی از ویژگیهای مدل را بررسی خواهیم نمود. با توجه به ویژگیهای مدل پیشنهادی سناریو دوم، روش حلی را برای مدل ارائه نمودیم و سپس با ارائه مسائلی تصادفی سعی شده به اعتبارسنجی مدل پرداخته شود. در نهایت، توسعههای آتی به همراه نتیجهگیری در فصل 5 ارائه شدهاند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 08:53:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |