دانلود پایان نامه ارشد: بررسی تأثیر طول دهانه بر رفتار پل تحت اثر همزمان مؤلفههای افقی و قائم
پلهای بتن مسلح در ایران همانند دیگر نقاط جهان مانند ژاپن و آمریکا به دلیل تراکم خودروها و نیاز به گسترش جادهها کاربرد روز افزونی یافته است. لیکن، تخریب اینگونه پلهای عظیم شاهراهها و داخل شهرها در اثر زلزله های مختلف در کشورهایی نظیر ایلات متحده، ژاپن و نیوزیلند بیانگر ضعفهای موجود در آیین نامه های فعلی این کشورها میباشد. در این فصل به مرور زلزلههای گذشته که دارای مؤلفه قائم با حداکثر شتاب بالا میباشد، تأثیر مؤلفه قائم بر عرشه و ستون پلها و بیان هدف از این تحقیق پرداخته شده است.
2-1- مروری بر زلزله های گذشته
تجربه زلزلههای گذشته، مانند زلزله تکاچی-اکی[1] ژاپن (1968) و زلزله سنفرناندو[2] کالیفرنیا (1971)، آسیبپذیری سازههای بتن مسلح در برابر تحریکات شدید زلزله را به اثبات رسانید، بنا به دلیل اقتصادی، تا حدود معینی اجازه خسارت دیدن به سازهها داده میشود و شناخت این خسارت پذیری بر اساس تئوری خطی و قضاوت مهندسی پایهگذاری میگردد.
روشن است که برای حصول ایمنی لرزهای و محدود کردن خسارات وارده به سازههای بتنی، مکانیزم شکست سیستمهای سازهای تحت اثر بارهای دینامیکی زلزله باید مشخص بوده و این عمل مستلزم شناخت ظرفیت نهایی اعضای بتن مسلح تحت اثر بارگذاری متناوب غیر
ارتجاعی است.
در مورد طراحی لرزهای پلها، زلزله سنفرناندو، نقطه عطفی به شمار میآید. در طی این زلزله، 62 پل در منطقه مرکزی زلزله آسیب دیده و بیش از 15 میلیون دلار خسارت به بار آمد. عملکرد متفاوت این زلزله با زلزلههای گذشته و خصوصیاتی که در طراحی لرزهای پلها در نظر گرفته نشده بود، عامل این خرابیها گزارش شده است. طی زلزلههای گذشته، بیشتر خرابیها مربوط به خرابی زیر سازه و خاک اطراف آن میشد، درحالیکه علت اصلی خسارت یا خرابی پلها در زلزله سنفرناندو ارتعاش سازهای بوده است. مهمترین عامل خسارت در این زلزله عبارت بودند از[[i]]:
1- فقدان شکل پذیری.
2- کوتاه بودن عرض نشیمن در درزهای انبساط و محل تکیه گاهها و نهایتاً خرابی عرشه.
3- شکست برشی در ستونهای پل و پایهها، قبل از اینکه جاری شدن خمشی حادث شود.
4- بیرون آمدن آرماتورها در ستونهای قائم که در عرشه یا فونداسیونها مهار شده بودند.
5- شکست فونداسیونها و خاکریزها و کولهها و دیوارهای بالی شکل آن.
بعد از زلزله سن فرناندو، برنامهریزی وسیعی تدارک دیده شد، بسیاری از پلها به شتاب نگار مجهز شدند مدلسازی تحلیلی و انواع مختلف تحلیل خطی و غیرخطی برای درک بهتر رفتار پلها تدوین گردید و برنامه تقویت پلهای موجود اجرا گردید که تا به این زمان نیز ادامه دارد، اما در طی زلزلههای بعدی مانند کوبه[1] و لماپریتا[2] دوباره پلهای بسیاری فرو ریختند. ذیلاً شرح مختصری از سه زلزله فوق ارائه میگردد.
1-2-1-گزارش زلزله لماپریتا
زلزله لماپریتا با بزرگی 1/7، عملکرد عالی پلهای طرح شده بر طبق آیین نامههای اخیر (آشتو[1] و اِیتیسی[2]) را نشان داد. این زلزله همچنین کارایی موثر وسایل مهارکننده را که به پلهای فعلی در برنامه تقویت پلها اضافه شدند، به اثبات رسانید. با این حال این زلزله بسیاری از اصول طراحی پلهای قدیمی را زیر سؤال برد. سیزده پل شدیداً آسیب دیده و بسته شدند و هفتاد و هشت پل خسارت زیادی تحمل کردند [[i] و[ii]].
خسارات وارده به پلها در طی این زلزله عبارتند از :
– تخریب کامل قسمتهای از پل نیمیتز[3] به دلیل ضعف سیستم سازهای و جزئیات نامناسب (شکل 1‑1).
– شکست برشی در ستونها و تیرها (شکل 1‑2)
– شکست برشی اتصالات تیر– ستون بتن مسلح
– ضربه زدن سازههای آزادراههای مجاور
– از دست دادن تکیهگاه یکی از دهانههای پل خلیج سن فرانسیسکو[4] (شکل 1‑3)
– خسارت به دستگاههای تکیه گاهی غلتکی
2-2-1- گزارش زلزله کوبه
تا قبل از وقوع زلزله بزرگ هانشین[1]، پلهای ژاپن در طی زلزلهها بسیار خوب عمل کردند. تعداد کل پلهای تخریب شده بسیار اندک بودند. فقط 4 پل جادهای در طی 40 سال ماقبل زلزله هانشین آسیب دیدند که 3 پل در زلزله نیگاتا[2] (1964) به دلیل پدیده روان گرایی و دیگری در زلزله میاگیکن-اکی[3] (1978)، منهدم گردید.
در زلزله بزرگ هانشین تعداد زیادی پلهای آزاد راهها و پلهای راهآهن فرو ریختند که ارقام پلهای تخریب شده از کل پلهای تخریبی تاریخ ژاپن بیشتر میباشد. به طور مثال نسبت خسارت پایههای بتن مسلح در آزادراه ارتباطی هانشین به کوبه حدود 50% بود (شکل 1‑4). 512 پایه از کل 1012 پایه دچار خسارت کم تا شدیدی شدند. نسبت خسارت وارده به بالشتکها حتی از این هم بیشتر بود (64%). مشاهده گردید که تحریکات زمینلرزه از نیروهای طراحی فراتر رفتند. از آنجایی که خسارات وارده بسیار سنگین و شدید و غیر قابل انتظار بود، در بسیاری از سازمانهای مربوطه مطالعات گستردهای برای بهبود آیین نامههای طراحی لرزهای کنونی آغاز گشت [1].
[1]- Hanshin
[2]- Nigata
[3]- Miyagiken-oki
[1]- AASHTO
[2]- ATC
[3]- Nimitz (Cypress)
[4]- San Francisco-Oakland
[[i]] http://co2insanity.com/category/earthquakes/
[[ii]] http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/states/events/1989_10_18.php
[1]- Kobe
[2]- Loma Prieta
[1]- Tokachi-Oki
[2]- San Fernando
[[i]] دکتر محمود حسینی، مهندس شهریار طاووسی تفرشی (1377). «ارزیابی آسیب پذیری لرزهای پل مسطح چند دهانه تحت اثر توأم مؤلفههای افقی و قائم زمین لرزه»، موسسه بینالمللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران.
[1]- Open System for Earthquake Engineering Simulation (OpenSees)
[2]- Clements Bridge
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 07:32:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |