دانلود پایان نامه ارشد: کاربرد آمار در پژوهش های باستان شناسی
ای برای کارهای آتی در این زمینه باشد.
3-1- پیشینه تحقیق
استفاده از روشهای ریاضی و آمار در پژوهشهای باستانشناسی در دهه 1960 با شکل گیری باستان شناسی نوین در آمریکا توسط لوئیس بینیفورد،صورت گرفت و بعد از آن در کشورهای آمریکائی و اروپایی استفاده از این روشها ادامه یافت.در ایران بجز چند مقاله از آقای عنایت اله امیرلو و مقالات دکترنیکنامی وچاپ کتاب درسی با عنوان روشهای تحلیل کمی درپژوهشهای باستان شناسی(دکتر نیکنامی1387) کار دیگری صورت نگرفته است.
4-1- روش اجرای تحقیق
اجرای طرح بر اساس بررسی اسناد و داده های بدست آمده از کاوش های علمی باستان شناسی، مطالعه ی کتابخانه ای، تجزیه و تحلیل و
آنالیز داده ها، مطالعات میدانی، بررسی باستان شناختی و در صورت لزوم کاوش در منطقه و پیمایش منطقه ای و جمعآوری داده ها، صورت خواهد گرفت.
فصل دوم: آمار و ضرورت کاربرد آن در پژوهشهای باستان شناسی
1-2- آمار
خاصیت ثبت و نمایش اطلاعات عددی بیش از هر علم دیگری آمار را وارد زندگی افراد جامعه کردهاست. هر روزه از طریق اخبار و اطلاعات منتشر شده از سوی ارگانهای دولتی و خصوصی با سیر عظیمی از آمار و ارقامی روبهرو میشویم ، که نرخ افزایش و یا کاهش بیکاری در جامعه ، درصد افزایش بیماریهای خاص، خشکسالی و یا افزایش جمعیت نسبت به سال قبل و … را نشان میدهد.ارزش ثبت و اعلام این اعداد و ارقامها زمانی روشنتر میشود که دولتها بعد از اعلام این ارقام و درصدها جلسات رسمی درخصوص کنترل برهان و یا افزایش بهرهوری از وضعیت موجود تشکیل میدهند.بنابرین علم آمار تدبیری است مناسب برای گردآوری ارقام و اطلاعات به منظور رسیدن به مقصودی معین، و ابزاری است مفید برای تعبیر و تفسیر این اطلاعات به منظور تصمیمگیری صحیح و منطقی ( هومن، 1375: چ ). با این اوصاف میتوان آمار را یک روش دانست که به نظم منطقی و استدلال آماری به تجزیه و تحلیل دادهها و در نهایت استنباط و نتیجهگیری ازاین تجزیه و تحلیلها میپردازد.
به نظرمیرسد ، کلمه آمار ازکلمه لاتین “استاتیوس” یا از کلمه ایتالیایی “استاتیستیا” که همگی به معنای دولت هستند استخراج شده باشد.( نیکوکار و چلویان، 1378: 3). بنابراین و با توجه به اطلاعات موجود میتوان گفت منشاء علم آمار به زمان تشکیل اولین دولتها مربوط میشود، زمانیکه حکمرانان اولیه برای جنگها و کشورگشایهای خود احتیاج به جمعآوری سرباز و مالیاتهای کلان ازسرزمینها و دولتهای تابع خود داشتند. تا قرن 12 و 13 میلادی که شالوده اصلی علم آمار، بهویژه شاخه احتمالات آن شکل گرفت، آمار برای سرشماری ، اخذ مالیات و .. بهکار میرفت( هومن، 1375: چ ) از این تاریخ به بعد است که علم آمار به عنوان یک روش عملی تکامل پیدا کرد تا جایی که در سال 1660 آمار جدید نیز پیریزی شد.
امروزه علم آمار به دو شاخهی اصلی آمار توصیفی وآمار استنباطی تقسیم میشود. هدف آمار توصیفی خلاصه کردن کمی اطلاعاتی است که در مورد یک جامعه ملموس به وسیله یک بررسی فراگیر جمعآوری شده است(کالت، 1375: 25). مانند سرشماری سالانهای که به برآورد جمعیت کشورها منجر میشود. علاوه بر خلاصه کمی دادهها آمار توصیفی میتواند روی صفت و یا صفات خاصی از دادهها تمرکز کرده و با تبدیل صفت به عدد، آنها را به به کمک جداول و نمودارها تحلیل کند وبا این کار به بررسی وضعیت دادههای مورد مطالعه بپردازد در حالی که آمار استنباطی به نمونه برداری و استنباط از جامعه نمونه برداری شده علاقه مند است.
در حالت کلی وبدون توجه به شاخههای مختلف علم آمار می توان ویژگیهای زیر را برای آن برشمرد:
– آشنایی و استفاده از علم آمار امکان شناخت متغییرها و صفات مهم تصمیمگیری در مورد داده را برای تصمیم گیرنده فراهم میکند.
– کار آمار جمع آوری، تجزیه، تحلیل و نتیجه گیری از داده است. بنابراین با طی کردن فرایند علمی آماری میتوان از دادههای خام اولیه به نتایج ارزشمندی از جامع مورد مطالعه دست یافت. این ویژگی آمار برای بسیاری از علومی مانند باستانشناسی که به نوعی با حجم انبوهی از داده ها سروکار دارند میتواند مفید باشد.
– به کمک آمار میتوان به تصمیمگیری و استنباط در مورد جامعه مورد مطالعه پرداخت. این ویژگی آمار می تواند در شکلگیری و اثبات فرضیه های علوم مختلف بسیار مؤثر باشد.
[1] statistics
[2] status
[3] statistia
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 05:36:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |