تأثیر گروه های مرجع بر سبک پوشش جوانان مطالعه موردی دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه سنگر- قسمت ۵

هنرپیشه ها: منظور از هنرپیشه، بازیگران عرصه سینما و تئاتر هستند که در این پژوهش شامل گروه های زیر هستند:
۱- هنرپیشه های ایرانی جدید(بعد از انقلاب اسلامی) ۲- هنرپیشه های ایرانی قدیمی( آنهایی که از قبل انقلاب تا کنون در عرصه هنرپیشگی هستند) ۳- هنرپیشه های خارجی
خواننده ها: جوانان و موسیقی پیوندی ناگسستنی با هم دارند و موسیقی در این دوران بخش عمده ای از اوقات فراغت آنها را در بر می گیردخرده فرهنگ های جوانان اشکال و سبک های موسیقیایی را به منزله پایه ای برای هویت خویش جذب و ابداع کرده و با این کار به نوعی از الگوها و ارزش های آنها پیروی می کنند. بخش بزرگی از موسیقی مورد علاقه جوانان، موسیقی سرگرم کننده است. شفرز از پژوهش هایی صحبت می کند که در سال های اخیر صورت گرفته و همگی دلالت بر اهمیت یافتن هرچه بیشتر موسیقی در زندگی جوانان دارند. او می گوید:
– شنیدن موسیقی یکی از سرگرمی های عمده جوانان در وقت آزاد شده است.
– جوانان مهمترین خریدارن نوارهای موسیقی، سی دی ها و دیگر وسایل موسیقی هستند.
– جوانان عمده ترین گروهی هستند که به نواختن موسیقی می پردازند( شفرز،۱۳۸۳: ۲۰۲).
منظور از خواننده ها در این تحقیق اشخاص و گروههایی هستند که در زمینه موسیقی و خوانندگی فعالیت می کنند و عبارتند از: خواننده های ایرانی خارج از کشور، خواننده های پاپ ایرانی بعد از انقلاب، خواننده های سنتی بعد از انقلاب، خواننده های خارجی، خواننده های ایرانی قدیمی.
مراجع علمی- تحصیلی: منظور از مراجع علمی- تحصیلی گروه ها و افرادی هستند که دانش آموزان آنان را به عنوان راهنما و الگوی تحصیلی خود مورد تأیید و تصدیق قرار می دهند و تحت تاثیر رفتار و الگوهای ارزشی آنان قرار می گیرند. منظور از این گروه از مراجع به طور کلی معلمان و افرادی نقش آموزش را برعهده دارند، می باشند.
مراجع مذهبی: منظور آن دسته از گروه های مرجع هستند که از حاکمیت و نفوذ اجتماعی برخوردارند و این نفوذ، خود ناشی از ساخت های اجتماعی، ایده ها و باورهای مردم است که ریشه در سنت ها و گذشته دارند و اعتبار این گروه ها با مذهب آنها رابطه دارد (فرهنگ عمومی، ۱۳۸۳: ۲۶). در این پژوهش منظور از مراجع مذهبی، مراجع تقلید، مداحان و واعظان و افراد مذهبی هستند.
جنسیت: منظور از جنسیت در این پژوهش مرد یا زن بودن است که با کد ۱ و ۲ از هم جدا شده اند.
پایگاه اقتصادی – اجتماعی: پایگاه مترادف status در زبان فرانسه است که از ریشه لاتین statuere مستقر
و برقرار کردن آمده است.« پایگاه یک مفهوم اساسی در جامعه شناسی است این مفهوم به معنی موقعیت و جایگاهی است که یک فرد می تواند در جامعه یا در یک گروه اجتماعی اشغال کند»(ارل ببی، ۱۳۷۹: ۵۱).
مفهوم پایگاه اقتصادی – اجتماعی نه تنها وضع اقتصادی، بلکه قدرت، نحوه زندگی، فعالیت های خاص در گذران اوقات فراغت، زمینه آموزشی، محل اقامت و … را در بر می گیرد(ساروخانی، ۱۳۷۵: ۸۰۸). دراین پژوهش برای سنجش پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده پاسخگویان(سوالات ۱۱ تا ۱۵ پرسشنامه) از پنج شاخص ترکیبی استفاده شده است که عبارت است از:
۱-میزان درآمد خانوار ۲- میزان تحصیلات پدر
۳- قیمت منزل مسکونی ۴-منزلت شغلی پدر ۵- قیمت اتومبیل
این شاخص ها با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی شهر سنگر ( جامعه آماری تحقیق) در جدول زیر ارائه شده است:

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

 

 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.