" دانلود پایان نامه و مقاله – تعریف نظری وعملیاتی – 1 "

    1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای برنامه درسی فعّالیّت های هنری برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟

        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای برنامه درسی فعّالیّت هنری در ارتباط دانش آموزان ‌با طبیعت مؤثربوده است؟
        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای فعّالیّت هنری ” نقاشی ” برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟
        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای فعّالیّت هنری ” کاردستی ” برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟
        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای فعّالیّت هنری ” موسیقی ( تربیت شنوایی ) ” برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟
        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای فعّالیّت هنری ” قصه ” برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟
        1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای فعّالیّت هنری ” نمایش ” برای دانش آموزان قابل استفاده بوده است؟
      1. ازدیدگاه معلمان تاچه اندازه محتوای برنامه درسی فعّالیّت هنری درآشنایی دانش آموزان بامیراث فرهنگی کشورمؤثربوده است؟
  1. پیشنهادمعلمان برای تقویت برنامه درسی فعالیت های هنری پایه ششم ابتدایی چیست؟

      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” ارتباط ‌با طبیعت ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” نقاشی ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” کاردستی ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” موسیقی ( تربیت شنوایی ) ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” قصه ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
      1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” نمایش ” پایه ششم ابتدایی چیست؟
    1. پیشنهادمعلمان برای تقویت فعّالیّت هنری ” آشنایی بامیراث فرهنگی ” پایه ششم ابتدایی چیست.

تعریف نظری وعملیاتی

ارزشیابی

الف) تعریف نظری: ارزشیابی به یک فرآیندنظام دار برای جمع‌ آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود ‌به این منظورکه تعیین شود آیا اهداف مورد نظرتحقق یافته اند، یا درحال تحقق یافتن هستند و به چه میزان (گی، ۱۹۹۱، به نقل ‌از سیف، ۱۳۸۵) .

ب) تعریف عملیاتی: در این تحقیق منظور از ارزشیابی، تعیین نظرات معلمان درجهت شناسایی میزان دستیابی دانش آموزان به توانایی ها و مهارت‌های قصد شده ‌در زمینه فعّالیّت های هنری در سال تحصیلی ۱۳۹۳ می‌باشد. که شامل: ارزشیابی مربوط به فعّالیّت های” ارتباط ‌با طبیعت، نقاشی، کاردستی، موسیقی، قصّه، نمایش و آشنایی با میراث فرهنگی” می‌باشد.

فعّالیّت هنری

الف) تعریف نظری: مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند( دهخدا، ۱۳۷۷) .

ب) تعریف عملیاتی: در این تحقیق منظور از فعّالیّت هنری برنامه ای است که به جای کتاب هنرقدیم ‌در پایه ششم ابتدایی تدریس می شودکه در این تحقیق هفت مهارت ” ارتباط با طبیعت، نقاشی، کاردستی، موسیقی، قصّه، نمایش و آشنایی با میراث فرهنگی” مورد ارزشیابی قرارخواهدگرفت.

فصل دوم

مبانی نظری ‌و پیشینه تحقیق

مقدمه

هنر یکی از مقوله های جدّی فرهنگی هر جامعه ای است و دانشمندان آن را عالی ترین شکل فعّالیّت معنوی انسان دانسته اند. طبیعی است که وقتی این فعّالیّت معنوی انسان امکان رشد بیابد در غنا بخشیدن به فرهنگ اجتماعی کاربردی عظیم خواهد داشت. از سوی دیگر، هنر در رشد، بالندگی و شکوفایی انسان، در درک و شناخت جهان پیرامون در راه یابی به ژرفای درون آدم ها، در آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ و اعتقادات اقوام گوناگون جهان، در ایجاد فضای تفاهم و همبستگی میان ملل، درتبادل اطلاعات و غیره بازیگری است شایسته و بایسته.(شفیعی و محمد پور، ۱۳۸۳: ص۱۲)

آشنا کردن دانش آموزان با تجربیّات هنر، تفکرات و اصول بصری، زیبایی شناسی و تأثیر آن در فرایندیاددهی- یادگیری در مدرسه ها ضروری می کند، لذا ‌مربیان باید از طریق هنر دانش آموزان دوره ابتدایی را با میراث گذشتگان و هنرمندان ایرانی آشنا سازند. برنامه های هنری را می توان زمینه ساز ایجاد سواد بصری، بی تکلفی، سادگی، صداقت و ژرف نگری دانست. آموزش هنرهای کاربردی نیز برای کشف توانایی‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان در زندگی و تحصیل نقش مهمی ایفا می‌کند. مربیان تربیتی، سازنده و تکمیل کننده آموزش های رسمی مدارس هستند. هنربه عنوان ابزار کار، در دست توانای ‌مربیان، نقش بسیار چشمگیری ایفا می کند، هنر دو جزء اساسی دارد. روح هنر همانا احساس هنرمند است که هر قدر غنی تر و بارورتر باشد، به همان اندازه اثر هنری اصیل تر و کامل تر است. تربیت نیز شبیه هنر است و روح این هنر، وارستگی خود مربّی و کمالات معنوی و الهی اوست که اگر این روح در میان نباشد، به کار بستن تکنیک های تربیتی به تنهایی دردی را دوا نخواهد کرد(کریمی، ۱۳۸۷: ص۷) .

هنربه لحاظ تناسب با زبان کودک و ارتباط عمیق با ویژگی ها و تمایلات درونی وی می‌تواند تأثیرتربیتی عمیقی داشته باشد و شخصیت مخاطبان را با تحولی بارز مواجه سازد. هنردرپایدارترین و اصیل ترین جلوه ها خودبه آرمان ها، شناخت ها، مهارت ها، احساسات و ارزش‌های ژرف و بنیادی نظرداردکه انسان با تکیه برآن از سطح التذاذهای آنی و شناخت های سطحی و اسارت در بند شبه ارزش ها رهیده، تحول واقعی و اصیل وی که نتیجه روی کردن آزادانه و آگاهانه به ارزشهاست را امکان پذیرسازد. آنچه که این تحوّل را ممکن و تسهیل می‌کند، ” تربیت ” است. وابستگی میان هنر و تربیت چنان است که حتّی برخی صاحب نظران ‌معتقدند که پایه اصلی تربیت، هنرمی باشد. هنردربرگیرنده ی آن بخش ازبداعت و خلاقیت انسان است که طی آن فردبا استفاده از مواد و وسایل هنری و دستی، عواطف، اندیشه ها و احساسات خود را که نشأت گرفته از تفسیربصری تجارب محیطی است به دیگران منتقل می‌کند. البتّه، موفّقیّت در این کار به میزان تبحّر و هنرمندی ‌فرد برای برقراری این انتقال و ارتباط بستگی دارد(امینی، ۱۳۸۴) .

اساس تربیت هنراست. هنرعقل واحساس را متّحد، تخیّل را تحریک و محیط را دگرگون می‌کند. سال ها پس ازآنکه دستاوردهای مادّی ما فراموش شدند، هنرباقی می ماند لذا هنرشاهدی برجستجوی بشربرای به دست آوردن جاودانگی است(مایر[۱]، ۱۳۷۴).

تعریف هنر

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.