دانلود پایان نامه و مقاله | مشکلات و تهدیدهای موجود در تامین نیروی انسانی پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران – 4

زمانی که تصور به وجود آمد، صرف‌نظر از مشاهداتی که تصور ‌بر اساس آن ها به وجود آمده و اعمال نفوذهای مختلفی که آن را تحریف کرده، مسئله موجود به خاطر سپردن آن، تا زمانی است که بتوان آن را روی کاغذ ثبت کرد. در این مرحله نیز سمت‌گیری‌های دیگری بر رویدادها تأثیر خواهد گذاشت؛ در چنین مواقعی انسان مایل است، رویدادهای مثبت را بهتر از رویدادهای منفی به ذهنی بسپارد. گذشته از این، ما در حافظه‌هایمان از پیش تصوراتی همانند پندارهای قالبی کمک می‌گیریم. این بدان معنا است که آنچه را به خاطر می‌سپاریم به منظور انطباق با پندارهای قالبی خود تحریف می‌کنیم. در هنگامه چنین قضاوتهایی، در اغلب موارد خطاهای بزرگی مرتکب می‌شویم(جین،ترایاندیس،۱۳۸۱،۲۵۳).

 

شرکت ملی حفاری ایران

 

شرکت ملی حفاری ایران به عنوان مولود انقلاب اسلامی در اول دیماه ۱۳۵۸ ‌به‌ فرمان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)تأسيس گردید و فعالیت خود را با ۶ دستگاه آغاز گردید.

 

شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران می‌باشد و بر اساس اساسنامه مربوطه اجرای عملیات حفاری به منظور اکتشاف،تولید و بهره برداری از مخازن نفت و گاز و نیز تعمیر و ترمیم آن ها و ایجاد چاه های تزریقی و انجام کلیه خدمات فنی وابسته اعم از قلمرو داخلی و فلات قاره را برعهده دارد. شرکت ملی حفاری ایران به لحاظ دامنه عملیاتی از بزرگترین شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران محسوب شده و از شمالی ترین مناطق( سرخس، خانگیران)مرکزی، غرب، جنوب غرب تا جنوبی ترین مناطق( خلیج فارس)و به طور کلی بیش از ۱۰استان کشور که امکان استحصال نفت و گاز وجود داشته باشد فعالیت می کند. این شرکت هم اکنون با افزایش دستگاه های حفاری و توسعه خدمات فنی و مهندسی با بهره گیری بیش از ۶۰۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص عملیات حفاری نفت و گاز را در اقصی نقاط کشور انجام می‌دهد(وب سایت شرکت ملی حفاری ایران).

 

اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران

 

رویکرد شرکت ملی حفاری ایران به ساخت قطعات و تجهیزات و تعمیر و بازسازی ماشین آلات، بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، ایجاد اداره پژوهش و فن آوری را در شرکت ضروری ساخت. این واحد که متشکل از کارشناسان با تجربه در زمینه‌های مختلف فنی/ تخصصی است با هدف انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و بررسی راهکارهای علمی و عملی مناسب و همچنین کاهش ضایعات و هزینه ها و افزایش در آمدها و ارتقاء بهره وری فعالیت‌ها خود را آغاز نموده و امروزه به ‌عنوان بازویی توانمند در پشتیبانی مهندسی کلیه واحدهای عملیاتی ایفای نقش می کند(افشار،۱۳۸۷،ص۲۰۰).

 

فرهنگ حاکم بر مجموعه شرکت ملی حفاری ایران

 

به دلیل جدید و ناشناخته بودن تحقیق و توسعه در صنایع ایران، به طور اعم و به طور اخص در شرکت‌های عملیاتی مانند شرکت ملی حفاری ایران، تثبیت و برجسته نمودن پژوهش و فناوری در این شرکت‌ها بسیار چالش برانگیز می‌باشد. بدین سبب، در مجموعه کارکنان شرکت ملی حفاری، دید مثبت به فعالیت‌های بخش پژوهش فناوری ندارند و آن را یک موضوع لوکس و تشریفاتی و در نتیجه بی خاصیت برای شرکت می دانند خوشبختانه با تمهیدات مدیریت ارشد و نیز توجه خاص دولت زمینه برطرف نمودن این موضوع در شرکت ‌به‌تدریج‌ در حال گسترش می‌باشد(افشار،۱۳۸۷،ص۲۹۴ ).

 

مشکلات و تهدیدهای موجود در تامین نیروی انسانی پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران

 

شرایط دشوار آب و هوایی در شهرستان اهواز و استان خوزستان و نیز ماهیت سخت عملیاتی فعالیت های شرکت ملی حفاری ایران مشکلاتی را در جذب نیروهای با کیفیت خوب ایجاد نموده است. در بخش پژوهش و توسعه که از مزیت نسبی کمتری نسبت به واحدهای فنی، عملیاتی و پشتیبانی در شرکت ملی حفاری ایران برخوردار می‌باشد. و ضمناً با توجه به ماهیت متفاوت فعالیت‌های مربوطه، به کارشناسان با مشخصات خاص در این بخش نیاز می‌باشد، مشکلات جذب نیروهای مناسب دو چندان می‌باشد. در حال حاضر نیروهایی که تازه استخدام می‌شوند به دلیل ناراضی بودن از شرایط کاری مانند حقوق و دستمزد، محیط و آب و هوا، همچنین دوری از شهر محل سکونت و بومی نبودن با شرائط کاری مناسبی مواجه نمی باشند. در همین رابطه برای مثال مسئولین بخش آزمایشگاه، افت کیفی نیروهای خود را ناشی از ناکارآمدی نظام جذب و آموزش نیروی انسانی می دانند(افشار،۱۳۸۷،ص۲۹۲).

 

منابع مالی و بودجه شرکت ملی حفاری برای بخش پژوهش

 

توان نقد ینگی بالای شرکت یک فرصت قابل توجه برای همه بخش‌های شرکت از جمله پژوهش و فناوری به شمار می‌آید. با توجه به شرایط تحریم و نیز امتیاز بسیار مهم دریافت مستقیم سفارش از شرکت های تولید نفت و گاز در مناطق نفتخیز، شرکت از نظر منابع مالی وضعیت بسیار مناسبی دارد. اگرچه در کوتاه مدت تغییر این شرائط غیر محتمل می‌باشد، اما در تدوین راهبرهای بلند مدت تغییر این شرائط غیر محتمل می‌باشد، اما در تدوین راهبردهای بلند مدت، این نکته باید در نظر گرفته شود که بر اساس مصوبه اجرائی اصل ۴ قانون اساسی، این شرکت باید به بخش خصوصی واگذار گردد، و این احتمال وجود دارد، که شرائط استثنایی موجود در سفارش کار تغییر یابد. همچنین در صورتی که شرائط تحریم کمتر شده و یا از بین برود،ورود رقبای خارجی در بازار حفاری نفت و گاز ایران محتمل می‌باشد که مجدداً تاثیر قابل ملاحضه ای خواهد داشت(افشار،۱۳۸۷،ص ۲۹۰).

 

شرکت ملی حفاری نیز مانند دیگر شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران موظف به تخصیص حداقل یک درصد بودجه خود جهت امر پژوهش و فناوری، میزان بودجه تخصیصی بسیار مناسب بوده و یک فرصت عالی برای این بخش به حساب می‌آید(افشار،۱۳۸۷،ص۲۹۱ ).

 

اگرچه این فرصت ممکن است در بلند مدت تغییر یابد، اما در کوتاه مدت، پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران این فرصت ممتاز را دارد(افشار،۱۳۸۷،ص۲۹۱)

 

آسیب های مدیریت پژوهشی به طور عام(بررسی نظری)

 

ارکان سازمان‌های پژوهشی

 

یک سازمان تحقیق و توسعه بر چهار رکن اساسی زیر استوار است:

 

      • منابع انسانی

     

      • ایده های نو

     

      • پشتوانه مالی

     

    • مبانی فرهنگی

مدیران سازمان‌های تحقیق و توسعه، برای دستیابی به برتری و بهره‌وری بیشتر، باید این ارکان را ماهرانه هماهنگ نمایند(جین، ترایاندیس،۱۳۸۱،ص۳۵).

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.