دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق- قسمت ۲۴
۲۴- وسایل نقلیه
۲۵- اثاثیه و ماندافزار
- نسبتهای بهرهوری و مکمل:
۲۶- افزایش (کاهش) فروش در طی سال پیش
۲۷- فروش به ازاء هر کارگر تولیدی
۲۸- ساعات کار نیروی کار تولیدی مستقیم/ هزینه مستقیم نیروی کار تولیدی
۲۹- ارزش افزوده/ ساعات کار نیروی کار تولید مستقیم
۳۰- ارزش افزوده/ مساحت بخش تولیدی
۳۱- ارزش افزوده/ استهلاک ماشینآلات و تجهیزات
۳۲- ارزش فروش تولید/ تعداد کارکنان تولیدی
۳۳- ارزش فروش تولید/ تعداد واحدهای تولید شده
۳۴- تعداد واحدهای تولید شده/ ساعات کار مستقیم کارکنان تولیدی
۳۵- تعداد واحدهای تولید شده/ تعداد کارکنان بخش تولید
۳۶- تعداد واحدهای تولید شده/ هردلار استهلاک ماشینآلات و تجهیزات (قدرتیان، ۱۳۸۱، ص ۷۷-۷۵).
۲-۳-۳-۲-۹- محدودیتهای ارزیابی بهرهوری شرکتها:
از جمله محدودیتهای ارزیابی بهرهوری شرکتها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱٫ فرمولهای ستاده به داده جهت نشان دادن ارزش افزوده، نتوانستهاند توفیقی را در دربرگرفتن پارامترهای جدید عملیات، کسب نمایند.
۲٫ شاخصهای بهرهوری، جزئی از فرایند کلی مدیریت نیستند بلکه تنها تمایل به بخشهای به خصوصی را دارند.
۳٫ امروزه در زمینه کسب و کار مدرن، شرکتها در به کارگیری فرمول ستاده به داده و معیارهای کارآیی جهت اندازهگیری بهرهوری با مشکل مواجه هستند.
۴٫ اطلاعاتی که از طریق فرمول ستاده/ داده بدست میآیند، در امر برنامهریزی طرحهای بهبود، کفایت نمیکنند. این امر بدین خاطر است که تفاوت میان نسبتها در طول یک دوره بلندمدت، به طور واقعی نمیتواند مشخص سازد که آیا بهبودی در عملکرد شرکت رخ داده است یا نه.
برای مثال اگر نسبت مزبور در دوره A برابر با ۸۰درصد باشد (و آن شامل ۲۰ درصد کار با کیفیت ضعیف باشد) و در دوره B برابر ۶۵ درصد باشد (و آن شامل صد درصد کار با کیفیت باشد)، فرایند در دوره B متوقف خواهد شد تا درباره مشکل مزبور تحقیق به عمل آمده و علل ضعف کیفیت حذف گردد. به عبارتی دیگر به اشتباه آمار ۶۵ درصد هنوز پایینتر از ۸۰ درصد به نظر میآید و در نتیجه منجر به این خواهد شد که فکر کنیم سطح بهرهوری شرکت پایین آمده است.
۵٫ بازنگری و ارزیابی در صورت به کارگیری شاخصهای سنتی بهرهوری در اجرا با مشکل روبرو خواهد شد. چرا که همانطور که قبلاً توضیح داده شد، نسبتها تمایل دارند که به عنوان هدف نهایی لحاظ گردیده و هیچ ارتباطی با فرایند نداشته باشند.
۶٫ شاخصهای سنتی برای نشان دادن عملکرد هر فرایند، مفید فایده تشخیص داده نمیشود و ردیابی پیشرفت در هر فرایند غیرممکن به نظر میرسد. چرا که شاخصهای قدیمی ستاده به داده، اساساً به زنجیره تأمین کننده ـ مشتری، فعالیتهای ارزش افزوده و مشارکتهای تدریجی هر فرایند توجه نمیکند. پس به طور کلی میتوان گفت که محدودیت عمده، تکنیکهای بهرهوری، عدم جامعیت آنها در بحث ارزیابی عملکرد میباشد (پیشین، ۱۳۸۱، ص ۹۸-۹۷).
۲-۳-۳-۳- مدل های اثربخشی سازمانی:
یکی از بحثهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانها، مطرح است موضوع اثربخشی سازمانی است. قبلاً درباره مفهوم اثربخشی، در مبحث هفت معیار عملکرد، مطالبی ذکر شده بود. در این جا و در ادامه ما وارد حیطه سازمانها شده و رویکردهای مختلف اثربخشی را مورد بررسی قرار میدهیم.
۲-۳-۳-۳-۱- رویکرد نیل به هدف[۹۹]:
یک سازمان به منظور تحقق اهداف ویژهای ایجاد شده است. بنابراین جای تعجب نیست که حصول هدف به طور وسیعی به عنوان معیار سنجش اثربخشی مورد استفاده واقع شود. رویکرد نیل به هدف، چنین اظهار میدارد که اثربخشی سازمان باید برحسب میزان تحقق اهداف آن، نه وسایل یا امکانات (فرآیندها) به کار گرفته شده برای دستیابی به اهداف، سنجیده شود. هنگامی این رویکرد ترجیح داده میشود که اهداف سازمان روشن، دارای زمان معین و سنجشپذیر باشند (رابینز، ۱۳۸۰، ص ۵۴).
۲-۳-۳-۳-۲- رویکرد سیستمی[۱۰۰]:
در رویکرد سیستمی، سازمان به مثابه یک سیستم در نظر گرفته میشود. سازمان دادههایی را دریافت کرده و آنها را در فرایند تبدیل وارد نموده و ستادههایی را تولید میکنند. رویکرد سیستمی چنین استدلال میکنند که تعریف اثربخشی فقط در قالب نیل به هدف، صرفا یک جنبه از اثربخشی را میسنجد. در این رویکرد سازمان باید براساس تواناییاش در جذب و پردازش دادهها و همچنین تعداد عرضه ستادهها و حفظ ثبات و تعادل سازمان، مورد قضاوت قرار گیرد. هنگامی این رویکرد ترجیح داده میشود که پیوند روشنی بین داده و ستاده وجود داشته باشد (پیشین، ۱۳۸۰، ص ۵۹-۵۸).
۲-۳-۳-۳-۳- رویکرد عوامل استراتژیک[۱۰۱]:
جدیدترین دیدگاه ارائه شده در خصوص اثربخشی سازمانی، رویکرد عوامل استراتژیک است. برطبق این دیدگاه، سازمانی، اثربخشی است که خواستههای عوامل محیطی خود را که تداوم حیات آن مستلزم حمایت آنهاست، برآورده کند. این رویکرد شبیه نظریه سیستمی است ولی تأکیدات متفاوتی دارد. بر این اساس موفقیت سازمان عبارتست از توانایی همراه نمودن این افراد، گروهها و نهادهایی که تداوم عملیات سازمان متکی به آنهاست. این رویکرد هنگامی ترجیح داده میشود که عوامل کلیدی، تأثیر زیادی روی سازمان داشته و سازمان باید خواستههای آنها را جامه عمل بپوشاند (پیشین، ۱۳۸۰، ص ۶۳ و ۷۵).
۲-۳-۳-۳-۴- رویکرد ارزشهای رقابتی:
این دیدگاه به ارزشهای رقابتی تکیه میکند. این رویکردها بر اساس سه معیار متناقض انعطافپذیری ـ کنترل، توجه به اشخاص ـ توجه به سازمان و وسایل و امکانات ـ نتایج نهایی، ۴ مدل مختلف را مطرح میکند (مدل سیستم باز، مدل روابط انسانی، مدل فرایند داخلی و مدل هدف عقلایی)، که هر یک از این مدلهای بر مجموعه ارزشهای ویژهای متکی میباشند. وقتی این رویکرد ترجیح داده میشود که آنچه سازمان باید بر آن تأکید کند مبهم بوده و تغییر در معیارها در طی زمان به نفع سازمان است (پیشین، ۱۳۸۰، ص ۷۶-۶۷).
۲-۳-۳-۳-۵- محدودیت مدلهای ارزیابی اثربخشی سازمانی:
همانطور که قبلاً توضیح داده شد مدلهای اثربخشی سازمانی اساساً رویکردی درون سازمانی را در بحث ارزیابی عملکرد دارند. به عبارت دیگر هر سازمان با توجه به اهداف، ورودیها، فرآیندها، ستادهها، ذینفعان مختلف و ارزشها و معیارهای رقابتی متفاوت و خاص خود، به سنجش اثربخشی خود میپردازد. بنابراین با توجه به عدم وحدت رویه و نیز عدم اطلاعات نسبت به موارد مذکور در بالا، طبیعتاً استفاده از چنین رویکردهایی در رتبهبندی شرکتهای بیمه ای دشوار به نظر میرسد (قدرتیان، ۱۳۸۱، ص ۹۸).
۲-۳-۳-۴- مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی[۱۰۲]:
تغییرات سریع در آستانه قرن بیست و یکم که در نهایت، نقش دولت ها را از تصدیگری به نقشهای هدایتی و ارشادی تبدیل نمود، سبب شد تا اینکه سازمانها با نگاهی کاملاً متفاوت از قبل به محیط داخلی و خارجی خود نگریسته و با توجه به فرهنگ رقابتپذیری و وضع قوانینی سختگیرانه علیه انحصارطلبی، درصدد استفاده از ابزارهای مختلف برای حفظ برتری و تعالی سازمانی برآیند.
تلاشهای مستمر سازمانها در این زمینه براس دستیابی به این الگوی جامع و رفع معایب شیوههای ارزیابی سنتی، منجر به مطرح شدن مدلهای تعالی سازمانی (BEM) و به عبارت دیگر جوایز کیفیت ملی در سطح کشورهای پیشرفته و بدنبال آن سایر کشورهای جهان گردید. مدل دمینگ، مدل بالدریج، مدل اروپایی کیفیت از مهمترین این مدلها هستند که سایر مدلها براساس آن شکل گرفتهاند. این مدلها با بهره گرفتن از عناصر مدیریت کیفیت جامع (TQM) به عنوان محورها یا حوزههای مورد ارزیابی و با اختصاص وزنهای مشخص و از قبل تعیین شده به هر حوزه از طریق ممیزی به ارزیابی عملکرد سازمان میپردازند. مدلهای یاد شده بخاطر خودارزیابی بودن آنها به «مدلهای خودارزیابی[۱۰۳]» معروف هستند. در ادامه به سه مدل اصلی که در این زمینه مطرح شده است، اشاراتی مینماییم (پیشین، ۱۳۸۱، ص ۷۹).
۲-۳-۳-۴-۱- مدل جایزه اروپایی کیفیت[۱۰۴] (EQA):
در پی پیشرفت های سریع ژاپن و به صدا درآمدن زنگ خطر برای شرکت های غربی، مدل جایزه اروپایی کیفیت (EQA) در سال ۱۹۹۱ میلادی بوسیله «بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت» تدوین و معرفی گردید که این مدل از سوی متخصصان و کارشناسان غربی برای کمک به شرکت های اروپایی ارائه شد. در ضمن بنیاد مزبور در سال ۱۹۸۸ میلادی به وسیله سازمانهای تجاری پیشرو، بدین جهت تشکیل شد تا به سازمانهای تجاری اروپایی، نیاز به درگیری و توجه آنها را به مدیریت کیفیت در تمامی عملیات شرکت منعطف نموده و همچنین ارتقاء سطح دانش و آگاهی درباره منافع TQM را هشدار دهد.
این مدل ، درواقع الگویی برای ارزیابی عملکرد سازمان های مختلف ارائه می کند که هم حوزه های فرآیندی را مدنظر قرار می دهد و هم به نتایج و خروجی های سیستم اهمیت می دهد. نه حوزه مطرح شده در این مدل، چهارچوبی فراگیر و غیر تجویزی برای خود ارزیابی در اختیار سازمان ها قرار می دهد. پنج مورد از این حوزه ها گروه «توانمندساز ها» و چهار حوزه دیگر گروه «نتایج» نامیده شده اند. توانمندساز ها نشانگر مجموع فعالیت ها و هزینه های انجام شده است و نتایج نیز نشانگر چیز هایی است که سازمان کسب می کند. باید اشاره نمود که در این مدل، توانمندسازها منجر به کسب نتایج می شوند. با بهره گرفتن از این مدل می توان «پیشرفت سازمان به سمت تعالی» را ارزیابی کرد. در این مدل برای ارزیابی هریک از حوزه های نه گانه، معیار های متعددی معرفی شده اند که سازمان ها می توانند با بهره گرفتن از آنها به ارزیابی عملکرد خود پرداخته و امتیاز نهایی خود را محاسبه نمایند. این مدل به شرکت ها برای دستیابی به کیفیت جامع کمک می کند. (نجمی و حسینی، ۱۳۸۲) شکل (۲-۲) این مدل را نشان می دهد.
«شکل(۲-۲) چهارچوب مدل اروپایی کیفیت»
در این مدل، امتیاز در نظر گرفته شده به نسبت ۵۰ درصد بین نتایج و توانمندیها تقسیم شده است. معیارهای مورد بررسی در مدل تعالی عملکرد اروپایی به شرح زیر است:
جدول (۲-۲) معیارهای مدل اروپایی کیفیت
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. |
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/12/22 ساعت 01:51:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |