دانلود پایان نامه ارشد: بررسی نقش فقها در پیشگیری از دین گریزی جوانان
1-بیان مسئله
دین عبارت است از شریعت مقدّس؛ اعم از اصول و فروع كه پیامبران الهى آن را از طریق وحى دریافت و به بندگان خدا ابلاغ كردهاند.ا[1]
یا دین مجموعهای از عقاید، اخلاق و احكام است. یعنی یك سلسله معارف علمی و عملی را كه مجموعه اعتقاد به هستها و نیستها و مجموعه بایدها و نبایدهاست، دین مینامند. این دین نزد خدای سبحان همان اسلام همهجانبه انسان در ساحتِ هدایت حق متعال است و این دین فطری انسان است.[2]
چون فطرت تغییر نمیپذیرد، خطوط و اصول كلی دین نیز، تغییرناپذیر است. یعنی دین نهتنها گذشتهای طولانی را پشت سر گذاشته است،
بدون آنكه در آن تغییری راه پیدا كند، در آینده نیز تغییر نمیپذیرد.
به بیان دیگر: قرآن كریم این ادعا را كاملاً تبیین میكند و میگوید: دین به معنای مجموعه معارف، اخلاق و احكام و خواسته فطرت است و چون فطرت انسانها تغییر نكرده و نمیكند، پس دین الهی تا انسان هست، تغییر نمیكند
با توجه به فطری بودن دین، گاهی احساس میشود که برخی از جوانان به ظاهر بیدین، فطری بودن دین را نقض میکنند.
آیا ادعای قرآن مبنی بر فطری بودن دین درست است یا باید به نحوی آن را توجیه کرد.
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ.»[3]
بنابر آیه بالا ما معتقدیم انسان بیدین پیدا نمیشود؛ بلکه گاهی بر اساس عوامل درونی یا بیرونی انسانها بددین میشوند؛ یعنی بجای آنکه خدا را محور زندگی قرار دهند، به دنبال مد لباس، کفش، آهنگهای بهروز، فلان بازیگر، فلان فوتبالیست و…هستند؛ بهگونهای که نحوۀ آداب و معاشرتشان هم برگرفته از همان مکاتب الهادیست.
لازم است یادآوری کنیم که بیان این بحث درواقع پرداختن به نقش برجستۀ علما و فقها بهعنوان مروّجان و عاملان دین است که بعد از پیامبر و ائمه با استخراج بایدها و نبایدهای وارده در آیات و روایات جوابگوی مکلفین و هدایتکننده آنان بهسوی کمال و سعادت میباشند؛ اما ازآنجاکه در عرصۀ جهان امروز مکاتب و عرفانهایی نوظهور پا به میدان گذاشتهاند و بهنوعی بافرهنگ زندگی اسلامی جوانان پیوند خوردهاند. لذا بحران ایجادشده در زمینۀ دینداری جوانان بسیار عمیق و گسترده است و میتواند به بحرانهای روحی، فکری، اجتماعی و حتی عقیدتی بینجامد و نتیجتاً به بیهویتی جوانان منجر گردد که مصیبت و آسیب دینی، عظیمترین مصیبتها و آسیبهاست.
اینها همه برای آن است که به جوان ما بگویند بجای بیراهه رفتن، به دنبال صراط مستقیم باشدکه همان اطاعت خدا و رسولش است.
ما در این پایاننامه در پی آنیم که عوامل دینگریزی جوانان را بررسی کرده و اثبات کنیم دین فطری و ذاتی انسان است و دینگریزی مسئلهای عارضی است؛ و فقها بهعنوان الگوی دینمدار آمدهاند تا با روش زندگی و اخلاق نبوی خود زمینه گرایش جوانان به دین را فراهم آورند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 07:10:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |