مدیریت مخازن سدهای حوضه گاماسیاب استان کرمانشاه با استفاده از مدل WEAP- قسمت ۱۶

۳-۵ سدهای حوضه
در حوضه گاماسیاب خصوصا در مرزهای استان کرمانشاه سد در حال بهرهبرداری موجود نمی باشد و تنها سه سد در دست ساخت و یک سد هم در دست مطالعه است که به زودی ساخت آن آغاز میگردد. در این بین سد های دیگری نیز جهت ساخت توسط شرکت آب منطقه ای مورد مطالعه قرار گرفته است اما هرکدام به دلایلی به مرحله ساخت نرسیدند در ذیل به معرفی این سد ها می پردازیم که همانا هدف این مطالعه برسی اثرات سد های بالادست بر سد و نیاز های پایین دست خود می باشد.

  1. سد جامیشان

سد مخزنی جامیشان برروی رودخانه جامیشان در جنوب غربی شهرستان سنقر در نزدیکی روستای پیرسلمان و ایستگاه هیدرومتری پیرسلمان با طول جغرافیای ۴۷٫۴۴۱۳۹ و عرض ۳۴٫۶۹۱۶۷ در دست ساخت است. آورد رودخانه در محل سد برابر ۶۵/۵۷ میلیون متر مکعب میباشد. مطالعات طراحی آن در سال ۸۰ توسط شرکت آبدان فراز شروع شد اما عملیات ساخت آن از سال ۸۹ آغاز گردید و طبق پیش بینی ها در سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید. این سد با حجم نرمال ۶۲٫۸ میلیون متر مکعب با هدف: ۱-کمک به بهبود آب اراضی چمچمال، ۲-تأمین آب زراعی مورد نیاز منطقه بویژه بهبود و توسعه اراضی کشاورزی منطقه میان راهان، ۳-کنترول سیلاب و جلوگیری از خسارات ناشی از آن [۳۱].

  1. سد قشلاق

سد قشلاق از نوع سنگ ریزهای با هسته رسی برروی رودخانه مریمنگار در دست ساخت است. محل این طرح در مختصات جغرافیایی ۴۷٫۶۵۲۲۲ طول جغرافیایی و ۳۴٫۵۹۹۴۵ عرض جغرافیای می باشد. ساختگاه این سد در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان صحنه در درهای سرسبز واقع گردیده است. مرحله اول مطالعه سال ۸۱ و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز گردید و طبق برنامه ساخت در سال ۹۶ به بهرهبرداری خواهد رسید. حجم ۵۰ میلیون متر مکعبی این سد جهت تأمین نیاز کشاورزی ، شرب وصنعت شهرستان صحنه وتأمین بخشی از کمبود شبکه دشت چمچمال مورد استفاده قرار خواهد گرفت [۳۲].

  1. سد آناهیتا (کبوترلانه)

سد مخزنی کبوترلانه برروی سرابی به همین نام در دست ساخت میباشد. ساختگاه این سد در ۵/۱ کیلومتری روستای قرهگوزلو و ۱۰ کیلومتری شهرستان کنگاور به طول جغرافیای ۴۷٫۸۶۶۶۶ و عرض ۳۴٫۵۱۶۶۷ واقع گردیده است. این سد از نو خاکی با هسته رسی با حوضه آبریزی به وسعت ۹۱ کیلومتر مربع میباشد. حجم سد در تراز نرمال ۶/۲۴ میلیون مترمکعب و توان تنظیمی آن ۲/۳۲ میلیون متر مکعب است. هدف از ساخت این سد توسعه و بهبود کشاورزی منطقه تا ۴۱۰۰ هکتار، تامین آب شرب شهرستان کنگاور و همچنین نیاز صنعت شهرستان است [۳۳].

  1. سد بیستون

جایگاه سد مخزنی بیستون در فاصله یک کیلومتری شمال روستای کاوره لوان برروی دره کرانی قرار دارد. این سد از نوع سنگ ریزهای با هسته رسی است که با بهره گرفتن از پمپاژ آب رودخانه را به محل ساخت سد با مختصات طول جغرافیای ۴۷٫۳۷۹۳۸ و عرض جغرافیای ۳۴٫۲۵۴۰۹ که از بستر رودخانه فاصلهای ۳۹۹۰ متری دارد، در انتقال می دهد. حوضه بالا دست این سد با وسعت ۵/۱۰۸۶۷ کیلومتر مربع و متوسط بارندگی ۵/۴۰۷ میلیمتر در محدوده ناحیه خشک و سرد دومارتن قرار دارد. آورد رودخانه در محل سد ۴/۹۷۵ میلیون متر مکعب است. این حوضه شامل سدهای فوق الذکر بوده و در واقع سد بیستون در پایین دست سه سد جامیشان، آناهیتا و قشلاق قرار دارد. حجم نرمال سد در تراز ۱۳۵۰ معادل ۵۸/۳۲ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی آن برابر ۴۳/۵۱ میلیون متر مکعب است. حداکثر توان سیستم انتقال سد از رودخانه به سد برابر ۵/۳ مترمکعب بر ثانیه طراحی شده است. هدف اصلی ساخت سد بیستون تأمین نیازهای آبی صنایع واقع در شرق شهر کرمانشاه میباشد [۳۰].
جدول ۳-۴ مشخصات سدهای حوضه

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.