بررسی تأثیر سبکهای مدیریت مشارکتی و سنتی بر خلاقیت دبیران مطالعه موردی دبیرستانهای ناحیه ۱و۲ شهر شیراز- قسمت ۱۷
۲۹/۰۵۶/۴۰۰۰/۰کنترل۱۱/۱۴۲/۰۹۳/۸۰۰۰/۰
لازم به یادآوری است که هیچ سبکی به صورت مطلق و صددرصد سنتی، متعادل و یا مشارکتی نمی باشد و در هر سبکی حداقل یک یا چند نمونه از رفتار سبکهای دیگر وجود دارد و این دسته بندی صرفا براساس نمراتی است که از مقیاس افتراق مفهومی مدیریت بدست آمده است. سبک سنتی (۷۸-۱) سبک متعادل (۱۰۴-۷۹) سبک مشارکتی (۱۸۲-۱۰۵) و اکنون اگر سبک مدیریتی مدیران را بدون دسته بندی کردن آن به سه سبک مدیریت سنتی، متعادل و مشارکتی و به صورت یکجا و واحد درنظر بگیریم نتایج زیر بدست می آید.
نتایج بدست آمده از جدول شماره ۴-۸ حاکی از آن است که از میان ابعاد پنجگانه مدیریت ابعاد کنترل، ارتباطات و ساختار با ضرایب بتای (۴۲/۰، ۳۲/۰و۲۹/۰) از نظرپیش بینی متغیر ملاک خلاقیت دبیران به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارا می باشند ولی ابعاد (رهبری وتصمیم گیری) با ضرایب بتای(۰۸/۰ و۰۲/۰) سهم معنی داری در پیش بینی متغیر ملاک (خلاقیت دبیران) ندارند و این مطلب نشانگر آن است که هنوز در مدارس ما شیوه غالب تصمیم گیری، تصمیم گیری متمرکز است، مدیران در تصمیم گیری هایشان نظر معلمان را جویا نمی شوند و شیوه غالب رهبری هنوز رهبری وظیفه مدار است.
ضریب تعیین برابر با ۵۵ درصد بیانگر این مطلب است که ۵۵ درصد از کل واریانس متغیرملاک یعنی خلاقیت دبیران به وسیله متغیر پیش بین (سبک مدیریت) قابل توضیح است.
سوال ششم: آیا تفاوت ضرایب همبستگی بدست آمده از سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت با سبک مدیریت سنتی و خلاقیت معنی دار است؟
به منظور بررسی تفاوت ضرایب همبستگی بدست آمده از سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت با سبک مدیریت سنتی و خلاقیت از آزمون Zr fisher استفاده شدکه نتایج درجدول شماره ۱۳ آمده است.
جدول شماره ۴-۹- مقایسه تفاوت ضرایب همبستگی سبک های مدیریت و خلاقیت دبیران
سطح معنی داری | Zتفاوت همبستگی ها | Zr | همبستگی با خلاقیت | N | سبک |
۰۱/۰ ۰۱/۰ – |
۵/۴ ۳/۵ ۶/۱ |
۳۸۸/۰ ۸۶۷/۰ ۱۵۷/۱ |
۳۷/۰ ۷۰/۰ ۸۲/۰ |
۱۲۵ ۱۰۰ ۵۰ |
سنتی |
متعادل | |||||
مشارکتی |
نتایج حاصل از جدول شماره ۴-۹حاکی از آن است که z بدست آمده از تفاوت ضرایب همبستگی بین سبک مدیریت سنتی و خلاقیت دبیران با سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت دبیران و همچنین دو سبک مدیریت سنتی و متعادل با خلاقیت دبیران به ترتیب ۵۲/۴ و ۳۲/۵ می باشد که هر دو z از ۵۸/۲ بزرگتر بوده و در سطح ۰۱/۰ معنی دار است بنابراین فرض صفر ما مبنی بر عدم تفاوت بین دو ضریب همبستگی رد می شود ولی z بدست آمده از تفاوت ضرایب همبستگی بین سبک مدیریت متعادل و خلاقیت دبیران با سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت دبیران ۶/۱ می باشد که معنا دار نیست.
سوال هفتم: آیا بین سبک مدیریت مدیران زن و مرد تفاوت معنی دار وجود دارد؟
به منظور بررسی این سوال تحقیق ابتدا تعریف محقق از دو نوع سبک مدیریت (مشارکتی و سنتی) یاد آوری می گردد (در ابزار اندازه گیری توضیح داده شده است) سبک سنتی عبارت بود از سبکی که در مقیاس افتراق مفهومی مدیریت نمره بین (۱تا۷۸) را کسب کند. سبک مشارکتی عبارت بود از سبکی که در مقیاس افتراق مفهومی مدیریت نمره بین (۱۰۵تا ۱۸۲) را کسب کند. لذا به منظور بررسی تفاوت میانگین نمره مدیریت دبیران زن و مرد از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شدکه نتایج در ادامه ذکر گردیده است.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/12/21 ساعت 09:52:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |