تحلیل فرهنگ سازمانی ورابطه آن با اخلاق حرفه ای معلمان- قسمت ۸

بیان نسبت های ناصواب درکلاس درس در خصوص صلاحیت استاد دیگر (غیبت سایر اساتید در کلاس درس)؛
زیر سؤال بردن عملکرد اساتید در دروس قبلی؛
رد درخواست دانشجویان برای اخذ واحد درسی با استادان سایر گروه های آموزشی صرفاً به دلیل اغراض شخصی.

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

یک استاد دانشگاه احترام همکارانش رعایت و با آنان در جهت تقویت رشد دانشجویان به طور تیمی تلاش می کند.رعایت حرمت و احترام همکارانارزیابی دانشجویان در مهارت هایی که جزء اهداف اعلام شده واحد درسی نبوده است؛
ارزیابی دانشجویان در مهارت هایی که برای فراگیران آن فرصت کافی داده نشده است؛
استفاده استاد از روش ارزیابی و نمره گذاری متفاوت در مورد دانشجویان دو کلاس که واحد درسی آنها یکسان است.نظر به اهمیت ارزشیابی عملکرد دانشجو در آموزش های دانشگاهی و در حیات فردی و شغلی دانشجویان، اساتید نسبت به انجام اقدامات لازم برای تضمین آنکه ارزشیابی از دانشجویان معتبر، آگاهانه، منصفانه و هماهنگ با اهداف آموزشی است، مسئولیت دارند.. انجام ارزیابی صحیح از دانشجویاناشتغال به فعالیت های خارج از مؤسسه که با مسئولیت های آموزشی استاد در تقابل است؛
ناآگاهی و یا غفلت از قوانین و مقررات موضوعه دانشگاه مربوط به محتوای رشته یا واحد، برنامه ریزی امتحانات و یا رفتارهای غیرآکادمیکدر راستای رشد و توسعه دانشجو، یک استاد دانشگاه از اهداف، سیاست ها و استانداردهای آموزشی مؤسسه ای که در آن به تدریس اشتغال دارد، آگاهی دارد و آنها را مراعات می کند.احترام نهادن به مؤسسه و سازمان محل کار

جدول ۱: توصیف اصول اخلاق حرفه ای و مصادیق نقض آن (اقتباس از مورای و همکارانش(۱۹۹۶)
مدل نظری تحقیق:
فرهنگ سازمانی )شاین۱۳۸۳) اخلاق حرفه ای(مورای۱۹۹۶)
– رعایت حرمت همکاران
– شایستگی تربیتی وتخصصی
– کمک به رشد وتوسعه دانش آموزان
– حفظ اسرار دانش آموزان
– انجام ارزشیابی صحیح
– احترام نهادن به سازمان
جلوه های ظاهری
ارزش های مورد حمایت
باورهای مشترک نهفته
۲-۱۵)پیشینه پژوهش
دراین قسمت مطالعات وتحقیقات انجام شده در داخل وخارج ازکشوربه طور خلاصه ارائه می گردد.
۲-۱۵-۱)تحقیقات انجام شده در ایران
در تحقیقی با عنوان رابطه فرهنگ سازمانی و وجدان کاری در بین کارکنان مناطق نفت خیز جنوب که یوسفی قندعلی سال(۱۳۸۹) مورد بررسی قرار داد.نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و وجدان کاری در سطح ۹۹ % رابطه معنی دار ومثبت وجود دارد و فرضیه اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت. همچنین بین کلیه ابعاد فرهنگ سازمانی بجزبعد خطرپذیری با وجدان کاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی وابعاد وجدان کاری نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد .
نیکنامی وهمکاران(۱۳۹۰) تحقیقی باعنوان رابطه بین فرهنگ سازمانی با ادراک توانمندی مدیران مدارس متوسطه شهر همدان انجام دادند. یافته ها نشان دادند که بین فرهنگ سازمانی و ادراک توانمندی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین، در بین شاخص های فرهنگ سازمانی به جز توجه به اعضاء و نوع سبک رهبری، سایر شاخصها رابطهای مثبت و معنی دار با ادراک توانمندی داشتند.
طاهری،کاظم پور،اشرفی ریزی(۱۳۸۹)در پژوهشی با عنوان میزان توجه کتابداران کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفه ای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران انجام گرفت . در این مقاله به این نگته اشاره می کند که مهم ترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق می باشد. ماهیت حرفه ی کتابداری و اطلاع رسانی خدمت به کاربران است، از این رو توجه به اخلاق حرفه ای لازم و ضروری است. از نظر کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، بالاترین میزان توجه به عناصر اخلاق حرفه ای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران به ترتیب شامل برقراری ارتباط مثبت با همکاران در داخل و خارج از سازمان، رفتار مناسب و توأم با احترام با همه ی مراجعان و تلاش در شناسایی مسؤولیت های اجتماعی و حرفه ای می باشد. هر چند میزان توجه در بیشتر موارد بالاتر از حد متوسط است، اما مدیران کتابخانه های پیش گفت نباید از سایر اصول اخلاق حرفه ای، که در سطح متوسط و پایین تر هستند، غافل شوند. این امر، ضرورت آموزش مداوم اخلاق حرفه ای برای کتابداران دانشگاهی را می طلبد.
بیک زاده ومحمدصادقی و ابراهیم پور درسال(۱۳۹۱)در مقاله ای باعنوان تا ثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفه ای کارکنان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مازندران انجام دادند نتایج بیانگر آن است که ساختار سازمانی،فرهنگ سازمانی،آموزش کارکنان ونظام اطلاع رسانی بررشداخلاق حرفه ای کارکنان در شرکت ملی پخش فراورده غرب استان مازندران تاثیر دارد.
عزیزی(۱۳۸۹)مقاله ای باعنوان اخلاق حرفه ای در آموزش عالی تاملی بر راهبرد های بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزشهای دانشگاهی کردستانانجام داد نتایج پژوهش نشان دهنده این است که ازنظراساتید ودانشجویان،وضعیت موجوداخلاق حرفه ای درحوزه ی فعالیت های آموزشی پایین تر از حد متوسط ارزیابی می شود.
معید فر(۱۳۷۸) درتحقیقی با عنوان اخلاق کار وعوامل موثر بر آن درمیان کارکنان ادارات دولتی استان تهران انجام داد .میزان اخلاق کار کارکنان و کارگران مطلوب ارزیابی شداماتفاوت آشکارومعنی داری میان میزان اخلاق کار گروه های مختلف تحصیلی وافراد بادرجه متفاوت شهروندی به چشم می خورد.
اردلان و همکارانش ( ۱۳۸۷ ) در پژوهش خود رابطۀ بین فرهنگ سازمانی با یگانگی فرد- سازمان را بااستفاده از مدل دنیسون در دانشگاه های دولتی غرب کشور، مورد بررسی قرار دادند. آنها نشان دادند که
هر چهار بعد فرهنگ سازمانی مدل دنیسون در دانشگا ههای غرب کشور حاکم است . همچنین ، در این پژوهش مشخص شد که بعد رسالت، بالاترین همبستگی را با معیارهای سازمانی یگانگی فرد – سازمان و بعد درگیر شدن در کار پایین ترین میزان همبستگی را با معیارهای فردی یگانگی فرد- سازمان داشته است.
منوریان و بختایی ( ۱۳۸۶ )، در پژوهش باعنوان شناخت فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون در سازمان مدیریت صنعتی دادند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سازمان مدیریت صنعتی در هر چهار بعد درگیر شدن در کار، انطباق پذیری، سازگاری و رسالت در حدمتوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. سازمان مدیریت صنعتی بهترین وضعیت را در متغیرهای درگیر شدن در کار و انطباق پذیری به دست آورده است. با وجوداین، در برخی شاخص ها از جمله هماهنگی و پیوستگی و اهداف و مقاصد نیازمند بهبود است همچنین در این تحقیق مشخص شد طیف منعطف- ثابت سازمان مدیریت صنعتی به سمت منعطف تمایل دارد و درطیف تمرکز داخلی- خارجی نیز اختلاف قابل توجهی مشاهده نشده است.
۲-۱۵-۲)تحقیقات انجام شده در خارج ازایران
ییلماز و ارگان[۶۹] ( ۲۰۰۸ ) تأثیر ابعاد مدل فرهنگ سازمانی دنیسون را بر عمل
کرد سازمان ها مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق مشخص شد که برای بعد انطباق پذیری بیشترین امتیاز و بعد سازگاری کمترین امتیاز به دست آمده است. همچنین، از نتایج این تحقیق برمی آید که بعد رسا لت بیشترین تأثیر را بر افزایش عملکرد شرکت های تولیدی دارد. همچنین، توانایی شرکت در تولید محصولات جدید به شدت تحت تأثیر ابعاد انطباق پذیری و سازگاری می باشد.
موبلی و همکاران[۷۰] ( ۲۰۰۵ ) مدل دنیسون را در سازمان های مختلف چینی مورد سنجش قرار دادند . از جمله در سازمان های تولیدکننده مبل، شاخص چشم انداز بیشترین امتیاز و شاخص توسعۀ قابلیت ها کمترین امتیاز را به دست آوردند . در شرکت های بیمه شاخص یادگیری سازم انی بیشترین امتیاز و شاخص مشتری گرایی کمترین امتیاز را به دست آوردند . در بیمارستان های دولتی شاخص یادگیری سازمانی بیشترین امتیاز و شاخص تغییرپذیری کمترین امتیاز را به دست آوردند و در نهایت ، در شرکت های با فناوری بالا شاخص یادگیری سازمانی بیشترین و توسعۀ قابلیت ها کمترین امتیاز را به دست آوردند.
دنیسون، هالند و گلزر[۷۱] (۲۰۰۴) به بررسی فرهنگ جمعی و اثر بخشی سازمانی در ۲۳۰ سازمان از صنایع مختلف و در مناطقی چون آمریکای شمالی، آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا پرداخته، آنه نشان می دهند که وجود فرهنگ سازمانی قوی و مثبت موجب افزایش اثربخشی سازمان می گردد. در مجموع این مطالعه تاکید کرده که وجود فرهنگ سازمانی قوی و مولد به افزایش رشد فروش، سودآوری، رضایت کارمندان و بهره وری سازمان منجر می گردد.
میلر[۷۲] ( ۲۰۰۰ ) و اسمیت[۷۳] ( ۲۰۰۷ ) تحقیقی با محوریت نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی معلمان بر روی پیشرفت دانش آموزان کلاس سوم و چهارم انجام دادند به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی معلمان هرچه قوی ترو بالاتر رود موجبات پیشرفت دانش آموزان بیشتر فراهم می شود.
فصل سوم
روش انجام پژوهش

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.