دانلود پایان نامه : مطالعه اثرات تصادفات خارج شهر در اولین ساعات روز در بزرگراه تهران-کرج در سال 2011-2012
در سالهای نخستین سده بیست و یکم شاهد دگرگونیهای ژرف در زندگی بشری هستیم. این دگرگونیها در بسترهای متفاوت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زندگی جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار داده و بازتاب این روابط را در اماکن و فضاها به ویژه، در شهرها نمایان کرده است. یکی از بزرگترین ویژگیهای این قرن، گشوده شدن چشم اندازهای نو در سکونتگاههای انسانی و تمرکز بیسابقه جمعیت در کلان شهرها و جهان شهرهاست. امروزه جهان در حال تبدیل شدن به شهری بزرگ است. پیش بینی میشود در سال 2025 بیش از 65 ٪ مردم دنیا در شهرها ساکن شوند. رشد و توسعهی پرشتاب شهرها تحولات چشمگیری را در کیفیت کالبدی و کارکردی آنها به دنبال داشته است و در پی آن معضلات، مشکلات، نیازهای جدیدی را در عرصه برنامه ریزی شهری مطرح کرده است که در این زمینه باید
به شهرهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین از رشد بسیار بالای جمعیت شهری برخوردار هستند، اشاره داشت.
تصادفات منجر به کندی ترافیک در معابر، در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینههای اقتصادی بزرگی را به جامعه تحمیل میکند. (کودن و همکاران، 2002، 84).
تصادفات منجر به ترافیک در معابر، در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جامعه تحمیل می کند.
نگاهی به آمار فزاینده تصادفات و تخلفات ترافیکی در سطح جهان در سال 2009 بیانگر این مطلب است که اصول ترافیک به گونهای متوازن و هماهنگ رشد نکردهاند، و این مهم را نخستین بار ویلیام آگبورن[1] جامعهشناس آمریکایی در مبحث تغییرات اجتماعی عنوان کرد و تصریح داشت: به دلیل اختراعات و نوآوریهای فنی، بخشهایی از فرهنگ در معرض دگرگونی و تحول سریعتر هستند. برای حفظ تعادل فرهنگی، لازم است بخشهای وابسته و مرتبط نیز به طور متناسب متحول شود، اگر بخشهای به هم وابسته فرهنگی نتوانند هم زمان با یکدیگر حرکت کنند جامعه دچار پس افتادگی فرهنگی میشود (آگبورن، 1957، 49).
او در این زمینه به ذکر مثالی از اتومبیل و جاده پرداخت و عنوان کرد در سال 1910 اتومبیل و جاده به عنوان دو واحد فرهنگی مرتبط به هم، تقریبا با یکدیگر سازگار بودند. در آن دوره اتومبیلها سرعت چندانی نداشته و میتوانستند به راحتی از جادههای پر پیچ و خم و بعضا ناهموار بگذرند. اما به زودی با تغییراتی که در موتور و ترمز اتومبیلها به وجود آمد، سرعت آنها و امکان متوقف ساختن آنها افزایش یافت.
اما گسترش و توسعه جاده ها به همان سرعت امکان پذیر نبود؛ در نتیجه تا مدتها بین اتومبیل و جاده ناسازگاری وجود داشت (آگبورن، 1966، 50).
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سلامت (2009) سالانه 2/1 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را در حوادث جادهای از دست می دهند؛ بین 20 تا 50 میلیون نفر مصدوم میشوند و بالغ بر 518 میلیارد دلار خسارت مالی به بار میآید و پیش بینی میشود رقم مرگ و میر در سال 2030 به بیش از 4/2 میلیون نفر در سال برسد. افزون بر این بر پایهی فرآیند موجود، تلفات جادهای که در سال 2004 با 2/2 درصد کل مرگ و میرها، نهمین عامل عمده مرگ و میر بوده، در سال 2030 با 6/3 درصد مرگ و میرها به پنجمین عامل اصلی مرگ و میر تبدیل شود (آمار جهانی سلامت، 2008).
در کشور ما نیز تصادفات ترافیکی به مشکلی بزرگ و مهم تبدیل شده، به گونهای که ایران به لحاظ تصادفها و سوانح جادهای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است (زنگی آبادی و همکاران، 1391، 47).
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2009، ایران با 17 میلیون وسیله نقلیه متخلف، آمار سالانه 22971 نفر تلفات جاده ای و بیش از 685 هزار نفر مجروح و مصدوم، در ردیف 10 کشور اول دنیا قرار داشت (رویانیان، 1386، 2) که در این میان، کلان شهرها سهم به سزایی از سوانح خودرویی را به خود اختصاص میدهند.
1-2 بیان مسئله
برابر آمار و اطلاعات برگرفته از گزارش پلیس راه آزادراه تهران کرج در سالهای 91-90 تعداد 2901 فقره تصادف رانندگی در آزادراه تهران کرج حادث گردیده است. که 15 فقره تصادف فوتی، 77 فقره تصادف جرحی و بقیه خسارتی هستند.
موضوعی که در این پایاننامه از آن سخن به میان می آید، بررسی علل و عوامل مؤثر بر تصادفات برون شهری در ساعات اولیه صبحگاهی (در آزادراه تهران کرج در سال های 91-90). بالا بودن شمار تصادفات در این قلمرو زمانی و مکانی، محقق را واداشت در اندیشهی رسیدگی به مسئله برآید. بررسی های انجام شده حاکی است، در کشور ما تحقیقی در این خصوص با محوریت ساعات اولیه صبحگاهی صورت نگرفته است.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط نجفی زهرا در 1399/10/26 ساعت 11:42:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |