مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- قسمت ۲۲

در این فصل به روش تحقیق میپردازیم. تحقیق را میتوان تلاشی منظم و سازمانیافته برای بررسی مسألهای خاص که به یک راهحل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخهایی برای مسأله مورد علاقه ما در محیط کاری حاصل آیند. به عبارت دیگر “به مجموعه فرایندی که سعی میکنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم، تحقیق میگوییم.” روش های تحقیق نیز به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه های تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد(سکاران، ۱۳۸۵، ص۷). این فصل شامل روش تحقیق،مدل تحقیق، جامعه آماری، تعیین حجم نمونه و معرفی ابزار تحقیق (پرسشنامه) همراه با ارزیابی روایی و پایایی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ و آزمون دقیق فیشر و تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش می پردازد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۳-۱- روش تحقیق:

روش تحقیق[۱۷۷] مجموعهای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. (خاکی، ۱۳۷۹ ص۲۰۱)
این تحقیق از نظر روش تحقیق و جمع آوری داده ها، از نوع توصیفی– پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است.

۳-۱-۱-روش تحقیق بر حسب هدف:

روش تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی می باشد. زیرا دارای نتایج کاربردی است و می توان نتایج آن را به کار بست.

۳-۱-۱-۱-تحقیق کاربردی:

تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها ؛ قانونمندی ها ؛ اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می شوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی بکار می گیرند.(سرمد و دیگران، ۱۳۷۶، ص ۷۹) این تحقیقات نظریه ها، قانونمندی ها، اصول و فنونی که در تحقیقات بنیادی تدوین می شوند را برای حل مسایل اجرایی و واقعی به کار می گیرد. (خاکی، ۱۳۸۷، ص۲۰۲)

۳-۱-۲- روش تحقیق بر حسب ماهیت:

این تحقیق از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی-پیمایشی است.و به ترتیب به تعاریف آن می پردازیم:

۳-۱-۲-۱-تحقیق توصیفی:

آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. تمرکز اصلی در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند، مورد بررسی قرار می دهد. (جان بست، ۱۳۷۱، ص۱۲۵)
روش تحقیق بر حسب ماهیت توصیفی است زیرا نتایج عینی از موقعیت گرفته شده است و بدون هیچ گونه استنتاج ذهنی می باشد.(حافظ نیا، ۱۳۸۳، ص۱۳۱)

۳-۱-۲-۲-تحقیق پیمایشی:

تحقیقی مبتنی بر تعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی از جامعه تحت عنوان نمونه به کل جامعه آماری می باشد.(خاکی، ۸۷، ص۲۴۴)

۳-۱-۲-۳-تحقیق همبستگی:

در این تحقیق، هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر وجود دارد؟ و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است؟ (خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۱۲)
با توجه به توضیحات بالا می توان نتیجه گرفت پژوهش حاضر از لحاظ دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق)، یک پژوهش پیمایشی- توصیفی و از نظر دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف از نوع کاربردی می باشد. نتایج حاصل از این بررسی می تواند مدیران را در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در جهت افزایش توانمندسازی کارکنان یاری دهد لذا این تحقیق، یک تحقیق کاملاً کاربردی است.

۳-۲-مدل تحقیق:

در تحقیق حاضر برای اندازه گیری ارتباط بین متغیر فناوری اطلاعات وارتباطات با مدل هفت بعدی از متغیر توانمندسازی کارکنان که شامل ۱- بهبود کیفیت عملکرد ۲- استقلال وآزادی کاری ۳- مسئولیت تصمیم گیری ۴- تنوع شغلی ۵- خود کنترلی۶-آمادگی(توان و تمایل)۷- توسعه حرفه ای کارکنان است سنجیده می شود.
شکل۳-۱ مدل بکار گرفته شده برای موضوع تحقیق
۳-۳- جامعه آماری:
جامعه آماری یعنی کلیه عناصر و افرادی که در یک حوزه جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک یا ویژگی مشابه هستند. معمولاً عنوان تحقیق به گونه ای نوشته می شود که جامعه آماری تحقیق از آن قابل استنباط است. برای بررسی جامعه آماری محقق مجبور است اعضای جامعه آماری و پارامتری های مورد بررسی را تعیین کند. (رضوانی، ۹۰، ص۱۱۶)
مجموعه ای از اشیاء با نمودار هایی که در یک چند خاصیت اشتراک داشته باشند.(صفاری، حق شناس، ۹۰، ص۲۳)
از طرفی جامعه آماری را می توان این گونه تعریف کرد: جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی، منطقه ای، محلی و یا مکانی) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند. (حافظ نیا، ۸۹، ص۱۴۳)
در پژوهش حاضر جامعه آماری عبارت از کارکنان حوزه ستادی شامل رسمی و قراردادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران ودانشگاه واحد تهران مرکز می باشد و حجم جامعه آماری ۲۲۵ نفر می باشد.
تعداد شاغلین حوزه ستادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، علوم تحقیقات تهران و دانشگاه تهران مرکز شاخه امور مالی، اداری، رفاهی و سایر رسته ها ۲۲۵نفر می باشد و همچنین تعدادکارکنان استخدام رسمی و قراردادی به تفکیک اداره کل در جدول زیر درج گردیده است:

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

 

 

 
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.