دانلود پایان نامه ارشد رشته حسابداری : تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نا متقارن هزینه ها

شناخت رفتار هزینه در واكنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شركتها از اهمیت زیادی برخوردار است(چن و همکاران[1]، 2008). پژوهش های تجربی اخیر درباره رفتار هزینه نشان داده، میزان كاهش هزینه ها به هنگام كاهش فروش، كمتر از میزان افزایش هزینه ها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. به این رفتار هزینه ها چسبندگی هزینه ها گفته می شود. استدلال می شود که چسبندگی هزینه ها نتیجه تصمیمات سنجیده[2] مدیران است.  هنگامیكه فروش كاهش می یابد، برخی از مدیران، این كاهش را موقتی تصور می کنند و انتظار بازگشت فروش به سطح قبلی را در آینده نزدیك دارند . بنابراین در تصمیمی سنجیده، منابع مربوط به فعالیتهای عملیاتی را در دوره های كاهش فروش حفظ می كنند؛ زیرا اگر منابع در پاسخ به كاهش فروش، حذف شده و در دوره های افزایش فروش، مجدد تحصیل شوند هزینه های شركت در بلندمدت افزایش می یابد(بنکر و چن[3]، 2006).
در پژوهش حاضر، تأثیر  تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه های شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسى مى شود. از این رو، در ادامه این فصل طرح کلی تحقیق شامل فرضیه ها، اهداف تحقیق، متغیرها و تعریف عملیاتی آنها و روش هاى آمارى مورد استفاده به منظور آزمون فرضیه ها تشریح مى شوند.
1-2 تشریح موضوع و بیان مساله

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

مطابق فرضیه تصمیمات سنجیده، چسبندگی هزینه ها نتیجه تصمیمات سنجیده مدیران است . برای مثال مطابق استدلال اندرسون و همكاران[4] (2005)، چسبندگی هزینه ها به این علت رخ می دهد كه مدیران، منابع مرتبط با فعالیت های عملیاتی را به طور سنجیده تعدیل می كنند. در مقابل، با وجود آنكه حفظ منابع اضافی در دوره های كاهش فروش، به تحمل هزینه های بیشتر و در نتیجه، كاهش سود دوره جاری منجر می شود، موجب كاهش هزینه ها و افزایش سود در بلندمدت می شود. علاوه بر این، اگر مدیران منابع مرتبط با فعالیتهای عملیاتی را متناسب با كاهش فروش، كاهش دهند، تحصیل و آماده سازی مجدد منابع در آینده، نیازمند زمان است . بنابراین چنانچه منابع و در نتیجه، هزینه ها متناسب با كاهش فروش كاهش یابد، شركت فرصت های توسعه فروش را از دست می دهد؛ زیرا نمی­تواند منابع لازم برای گسترش فروش را با سرعت كافی به منظور استفاده از فرصتها به خدمت بگیرد. به همین علت، مدیران ناگزیرند برای انتخاب یكی از گزینه های كاهش هزینه ها از طریق حذف منابع یا تحمل هزینه های بیشتر برای بهره برداری كامل از افزایش فروش آتی تصمیم گیری كنند و یكی از اساسی ترین علل چسبندگی هزینه ها، تصمیمات سنجیده مدیرانی است كه می كوشند با توجه به پیش بینی فروش آتی، سود را در بلندمدت افزایش دهند(همان منبع).
چسبندگی هزینه ها كه در دوره های كاهش فروش مشاهده می شود، موجب كاهش سود یك دوره می شود. اما وقوع چسبندگی هزینه ها نشان می دهد، مدیران تأكید بیشتری بر سودهای بلندمدت دارند. تحمل هزینه منابع اضافی در دوره های كاهش فروش كه به منظور آمادگی برای افزایش فروش در آینده انجام میشود، موجب تحمل بار هزینه ای كمتری در بلندمدت شده و این توانایی را به شركت میدهد تا فرصتهای افزایش فروش در آینده را از دست ندهد. اما لازمه ی حفظ منابع برای دستیابی به سودهای بیشتر در آینده، آن است كه مدیران كاهش تقاضا را موقتی پیش بینی کنند و انتظار افزایش فروش آتی را داشته باشند. در دوره های كاهش فروش، چنانچه مدیران افزایش فروش آتی را زیاد پیش بینی كنند، منابع بیشتری را برای بهره گیری از افزایش تقاضا حفظ میكنند؛ زیرا در صورت كاهش منابع، شركت به هنگام افزایش فروش، منابع كافی در اختیار نخواهد داشت كه به از دست دادن فرصتها منجر میشود. میزان فرصت از دست رفته نیز متناسب با افزایش پیش بینی شده فروش است؛ بنابراین در صورت كاهش فروش در دوره جاری، هرچه پیش بینی مدیریت از فروش دوره آتی با خوش بینی بیشتری همراه باشد، نشان میدهد كاهش فروش از نظر مدیریت، موقتی تر است. به همین دلیل، منابع بیشتری به منظور آمادگی برای افزایش فروش در آینده حفظ میشود(چن و همکاران، 2008).
با توجه به مطالب فوق مساله اصلی بررسی تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
1-3 ضرورت انجام تحقیق
آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعا لیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران در خصوص برنامه ریزی و بودجه بند ی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربه سر و سایر موارد مدیریتی است. در مدل سنتی رفتار هزینه ها در حسابداری مدیریت، هزینه های متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا كاهش می یابند. به این معنا كه بزرگی تغییرات در هزینه ها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات (افزایش یا كاهش)  هزینه ها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان كاهش در هزینه ها هنگام كاهش در حجم فعالیت است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تعیین رابطه بین ساختار هزینه و چسبندگی هزینه ها می تواند در بلندمدت توانایی های مدیریت واحد تجاری را در مدیریت هزینه و کنترل هزینه ها افزایش دهد. شناخت رابطه ساختار هزینه و چسبندگی هزینه ها می تواند آثار غیرقابل کنترل ناشی از عدم شناخت چسبندگی هزینه ها را کاهش دهد و وجود چسبندگی هزینه ها در عملکرد واحد تجاری منجر به کنش ناپایدار و بی ثباتی در عملکرد واحد تجاری نگردد.
1-4 اهداف علمی
هدف پژوهش حاضر این است که تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران بررسی شود و با تحلیل نتایج به دست آمده ، رابطه ی بین آن ها را مشخص نماییم.
1-5 اهداف کاربردی
شناخت رفتار هزینه در واكنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شركتها از اهمیت زیادی برخوردار است . چسبندگی هزینه ها كه در دوره های كاهش فروش مشاهده می شود، موجب كاهش سود یك دوره میشود. اما وقوع چسبندگی هزینه ها نشان می دهد، مدیران تأكید بیشتری بر سودهای بلندمدت دارند. از سوی دیگر آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران در خصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سر به سر و سایر موارد مدیریتی سودمند می باشد.
1-6 بهروه وران (ذینفعان)
بر اساس نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاضر تحلیلگران مالی و کارگزاران ، سرمایه گذاران، حسابرسان و مدیران عامل و مالی شرکت ها می توانند با عنایت به ارتباط بین ساختار هزینه با چسبندگی هزینه ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تصمیمات بهینه که منجر به حداقل ریسک و حداکثر بازدهی می گردد، اتخاذ نمایند.
1-7 فرضیه­ ها
فرضیه اول: تغییرات پایدار موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه دوم: تغییرات پایدار موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه سوم: تغییرات ناپایدار موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه چهارم: تغییرات ناپایدار موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه پنجم: خوش بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه ششم: خوش بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
فرضیه هفتم: بد بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی می شود.
فرضیه هشتم: بد بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.