نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نوراستان مرکزی- قسمت ۱۵

علم، زاده بارقه ناگهانی یک یا چند دانشمند نیست، بلکه تلاشی منظم و سازمان یافته است تا به حل یک مساله ذهنی یا عملی نایل آید . به طور کلی توسعه کیفی و کمی جوامع متاثر از تولید علم در آن جوامع است و در این رابطه تحقیقات علمی از ارزش خاصی برخوردار می باشند. هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی تغییرات علمی قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روش های علمی استفاده شود . از جمله ویژگی های مطالعه ی علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد که هدف نهایی آن دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی ، ۱۳۷۹).
اصولا هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز می گردد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوال و یا سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه و یا فرضیاتی منجر می شود . بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تایید یا رد فرضیات می باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساس و پایه تحقیق می باشند و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوری شده، در خصوص پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و محرز می باشد داده ها، اطلاعات خام و غیر قابل اتکایی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات، بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود. در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها، تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای سوالات تحقیق پرداخته می شود. همچنین در این فصل، تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه گیری، پایایی و روایی و چگونگی آزمون فرضیات و غیره ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می گردد روش تحقیق حاضر به لحاظ اهداف، کاربردی، به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر تجزیه و تحلیل داده ها از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد.. از جهت کاربرد نیز، بکارگیری آن در بین مدیران و مسئولان دانشگاه پیام نور در شهر تهران مدنظر است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از طریق استفاده از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنوف ، آزمون رگرسیون خطی و آزمون ANOVA ) خواهد بود.
۲-۳ روش تحقیق
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق مناسب باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص شود . برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر دست یابد.
هدف از تحقیق کاربردی، توسعه کاربردی نتایج بدست آمده از تحقیقات بنیادی و همچنین دانش کاربردی در یک زمینه خاص می باشد( حافظ نیا ، ۱۳۸۲). تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد.
تحقیق توصیفی شامل”مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است”.( دلاور ، ۱۳۸۷) . اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیقات توصیفی را می توان به پنج دسته پیمایشی، همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی، تحقیق علی- مقایسه ای تقسیم نمود(خاکی ، ۱۳۷۹).با توجه به مطالب ذکر شده تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی می باشد .
۳-۳ متغیرهای پژوهش
۳-۳-۱ متغیر مستقل: فرهنگ کیفیت محوری
فرهنگ کیفیت محوری در چارچوبی با ابعاد زیر می گنجد:
ایجاد نگرش مثبت نسبت به تغییر
بهبود مستمر کیفیت
نوآوری
هریک از این سه مورد بطور مجزا بررسی میشوند.
۳-۳-۲ متغیر وابسته : استقرار مدیریت دانش

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

جدول ( ۳-۱ ):وضعیت پرسشنامه های توزیع شده و جمع شده

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.